نحوه انتخاب نمایندگان کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف نیازمند بازنگری است

مشهد-ایرنا- رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: نحوه انتخاب نمایندگان کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف استان نیازمند بازنگری و مداخله اتاقهای سه‌گانه تعاون، بازرگانی و اصناف در این حوزه است.

علی اکبر لبافی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار  ایرنا با اشاره به نشست اخیر این دبیرخانه در خصوص مشکلات حوزه کارفرمایان، افزود: هم اکنون بحثهای مربوط به انتخاب نمایندگان کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف از طریق کانون کارفرمایی استان خراسان رضوی انجام می شود.

وی اظهار داشت: این در حالی است که اتاقهای سه گانه، تشکل تشکلها هستند و کانونهای کارفرمایی، انجمن ها و اتحادیه های مختلف از این اتاقها مجوز فعالیت می گیرند، همچنین طبق قانون بهبود فضای کسب و کار، اتاقهای سه گانه موظف به ساماندهی تشکلها و حذف تشکلهای موازی یا اضافه شدن تشکلهای جدید هستند.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر بیشتر تشکلهای بخش خصوصی به نحوی در اتاق های سه گانه عضویت دارند.

لبافی ادامه داد: پیشنهاد دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی این است که نمایندگان کارفرمایان در هیاتهای حل اختلاف از طریق اتاقهای سه گانه معرفی شوند، به جای اینکه انتخابات یا کانونها معرف این نمایندگان باشند.  

وی اضافه کرد: همان طور که تشکلهای کارگری نمایندگان خود را به هیاتهای حل اختلاف معرفی می کنند، بهتر است اتاقهای سه گانه نیز نمایندگان خود را به هیاتهای مزبور معرفی نمایند، چرا که گستره بیشتری از افراد را دربر خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، امسال برای نخستین بار، انتخابات نمایندگان کارفرمایان برای هیاتهای حل اختلاف انجام گرفت و از ۴۰ نفری که مورد نیاز بود، ۴۲ نفر نامزد شدند، افراد منتخب از ابتدای خردادماه در هیاتهای حل اختلاف حضور یافته اند.

هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی،‌ موافقت‌نامه‌های کارگاهی یا پیمانهای دسته‌جمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در ‌شورای اسلامی کار حل می شود، در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی و کارگران و کارفرما، موضوع حل وفصل خواهد شد و در صورت عدم سازش، از طریق هیاتهای تشخیص و حل اختلاف رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha