به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «حسام بختیاری» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از چهار هزار خیاط در زمینه تولید مانتو، کاپشن، شلوار جین و کتان بچهگانه و لباس بچه در شهرهای ازندریان و ملایر به صورت مستقیم فعالیت میکنند.
وی افزود: به واسطه فعالیت این تعداد خیاط و شناسایی ۸۰۰ واحد فعال در زمینه پوشاک، ملایر و ازندریان متقاضی ثبت خوشه صنعتی پوشاک بودند که با پیگیریها و رایزنیهای مستمر نمایندگان ملایر و مسئولان، دیماه سال گذشته این خوشه توسط شرکت شهرکهای صنعتی به تایید رسید.
مدیر توسعه خوشه صنعتی ملایر- ازندریان ادامه داد: در این راستا ازندریان و ملایر به عنوان خوشه صنعتی معرفی و بهمن سال گذشته عملیات مطالعه شناختی توسعه خوشه آغاز شد.
بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر این خوشه به عنوان یک خوشه فعال صنعتی در حوزه پوشاک به ثبت رسیده است، بیان کرد: پروژه توسعه خوشه یک فعالیت برنامهریزی شده است که توسط شرکت شهرکهای صنعتی با همکاری و کمک نهادهای مختلف محلی و استانی در راستای ارتقای سطح تولید، بهبود و افزایش توان رقابت تولیدکنندگان به اجرا در میآید.
وی مهمترین اهداف توسعه این خوشه صنعتی را افزایش سطح توانمندی واحدهای موجود، افزایش سطح ارتباطات و همکاری بین واحدها و نهادهای مرتبط با خوشه، ارتقا کمی و کیفی محصولات، ارتباط هرچه بیشتر واحدهای تولیدی با دولت و مراکز آکادمیک، افزایش سطح آگاهی خوشه، تقویت اطلاعرسانی و افزایش جریان اطلاعات در خوشه برشمرد.
مدیر توسعه خوشه صنعتی ملایر- ازندریان تسهیل قوانین دولتی در زمینههای مختلف، ارتقا مهارت نیروی کار، ارتقا سطح تکنولوژی واحدها، بهرهبرداری از منابع مالی موجود و جدید برای توسعه واحدها، افزایش توان مالی واحدهای خوشه، جذب سرمایهگذار برای تکمیل زنجیره ارزش، دسترسی به بازارها و مشتریان جدید و تقویت صادرات را از دیگر اهداف این پروژه مهم عنوان کرد.
بختیاری تاکید کرد: در اجرای این خوشه صنعتی به دنبال ایجاد علائم و نشانه تجاری مشترک و یا برای تک تک واحدها، همتراز کردن خریدها، انجام خرید مشترک، کاهش هزینههای تولید و خرید به منظور پایداری و توسعه کسب و کار خوشه هستیم.
به گفته وی طول دوره اجرایی خوشه سه سال است که فاز نخست شامل انجام مطالعات شناختی است که ابتدای کار پروژه انجام میشود و در خوشه ازندریان این کار به اتمام رسیده است.
وی مرحله بعدی پروژه را افزایش سطح سرمایه اجتماعی و تقویت ارتباطات و اعتمادسازی بین اعضا و سپس دستیابی به یک چشمانداز مشترک عنوان و با اشاره به تدوین استراتژیها و ارائه برنامههای اجرایی و پیادهسازی این برنامهها، بیان کرد: در سال سوم پس از دستیابی به اهداف تعیین شده، شبکه فراگیر خوشه به اعضای خوشه واگذار میشود.
مدیر توسعه خوشه صنعتی ملایر- ازندریان همچنین کلید توسعه خوشه را در گرو انتقال رقابت از داخل اعضای خوشه به بیرون از خوشه دانست و تاکید کرد: تلاش ما بر این که اعضای خوشه در کنار یکدیگر بتوانند همکاری در ازای رقابت داشته باشند.
بختیاری گفت: آنچه در صنعت خیاطی مهم است و در ازندریان و ملایر به دنبال آن هستیم، این است که مزدی کاری را به تولید تبدیل کنیم و تا خود اعضا بتوانند پس از کسب مهارتهای لازم، پارچه و ملزومات کار را تهیه کرده و پس از استخراج الگو و طرحهای نو، بتوانند محصولات تولید شده خود را با برند خود به بازار عرضه کنند.
وی با تاکید بر اینکه رمز موفقیت و دستیابی به نتایج از پیش تعیین شده همکاری و همراهی اعضای اصلی خوشه است، یادآور شد: انتظار میرود با همراهی خوب اعضا بتوانیم به دستاوردهای رضایتبخشی دست پیدا کنیم.
نظر شما