نماینده رهبر انقلاب اسلامی در امور حج و زیارت:اتحاد مسلمانان بزرگ‌ترین شعارحج است

قم - ایرنا - نماینده رهبر معظم انقلاب در امور حج و زیارت بزرگ‌ترین شعار حج را اتحاد مسلمانان خواند و گفت: حج مظهر اتحاد است به‌طوری که در زمان حرکت، نوع حرکت و نوع انجام مناسک یک وحدت رویه و برنامه واحد را مشاهده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید عبدالفتاح نواب روز پنجشنبه در همایش بین‌المللی جایگاه حج در تقویت همگرایی اسلامی در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب در قم طی سخنانی اظهار داشت: حج یکی از مظاهر اصلی وحدت است و در این‌ میان اقتدار و همگرایی اسلامی با وحدت اسلامی به دست می‌آید و در دوره کنونی مسجدالاقصی یکی از مراکزی است که نیازمند حمایت و وحدت مسلمانان دارد تا برای همیشه آزاد شود.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین شعار حج اتحاد مسلمانان است بیان داشت: حج مظهر اتحاد است به‌طوری که در زمان حرکت، نوع حرکت و نوع انجام مناسک یک وحدت رویه و برنامه واحد را مشاهده می‌کنیم.

نواب گفت: بار معنوی و عبادی حج نیز وسعت جهانی دارد و مربوط به این منطقه نیست و همه مسلمانان از همه جای دنیا برای انجام مناسک دور هم در یک مکان مشخص جمع می‌شوند.

وی به وجه همگرایی حج اشاره کرد و گفت: هویت ملی یکی از مباحث مهم در همگرایی است که گاهی وقت‌ها ریشه در ویژگی‌های فرهنگی یا تاریخی یا قومی یا نژادی دارد و مهم‌ترین عامل همگرایی دین و مذهب است.

نماینده ولی فقیه در حج یادآور شد: همه سرزمین‌ها مرزهای خودشان را به‌خاطر مذهب و دین کنار می‌زنند و در همگرایی دینی یکی از شرق عالم به غرب عالم می‌رود و برای حفظ هویت دینی آن فرد جان می‌دهد.

وی ادامه داد: عنصر دین و برنامه‌ها یک مولفه‌هایی دارد که همین مساله همگرایی است به‌طوری‌که دین از همه انسان‌ها می‌خواهد که صمیمیت داشته باشند.

‌ نواب با بیان این که ارتباط آحاد امت اسلامی قلبی است خاطرنشان کرد: در برنامه‌های که برخی بزرگان دین داشتند اختلاف‌ها را کاهش دادند تا زمینه‌های همگرایی فراهم شود.

همایش بازشناسی حج در تقویت همگرایی  اسلامی، چالش‌ها و فرصت‌ها، از سوی مرکز صلح و گفت‌وگوی دانشگاه ادیان و مذاهب و با پیام آیت‌الله جعفر سبحانی و حضور و سخنرانی شخصیت‌های علمی و بین‌المللی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha