بیش از ۶۸ هزار پرونده مالیاتی در اصفهان با اتصال دستگاههای پُز شناسایی شد

اصفهان- ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی اصفهان گفت:با اتصال دستگاههای پُز و پایانه های فروشگاهی به پرونده های مالیاتی به شناسایی و تشکیل بیش از ۶۸ هزار پرونده در استان اصفهان شده و همچنان احتمال اضافه شدن به این آمار وجود دارد و امیدواریم این افراد هم به وظایف خود در پرداخت مالیات تمکین کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس مزیکی روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در مصلی بزرگ اصفهان، افزود:قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از قوانینی است که آبانماه ۹۸ تصویب شد و ۱۵ ماه فرصت اجرای آن بود اما بنا بدلایلی اجرا نشد.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان اضافه کرد: امروز عزم حاکمیت؛ برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای شفافیت فعالیت های اقتصادی و برای گرفتن مالیات از صاحبان درآمد و وضع قوانینی که می تواند به کاهش شکاف طبقاتی کمک کند، جزم است.

وی با اشاره به فعالیت  زیرزمینی برخی افراد  و نبود اطلاعاتی شفافی از آنها، ادامه داد: نظام جامع مالیاتی از سالهای گذشته شروع شده و نتایج خوبی را هم به بار آورده هر چند که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان اظهار داشت: عزم دولت و نظام مالیاتی در سال جاری بر اجرای صحیح و سریع و دقیق این قانون است و شفافیت در اولویت اصلی گرفتن مالیات و شفاف شدن فعالیت اقتصادی کلیه کسب و کارها و معامله ها و تبادل کالا و پول است.

وی اضافه کرد: دریافت مالیات علاوه بر تامین درآمدهای دولت، در عدالت اجتماعی، موثر است و کسانی که درآمد بیشتری دارند و بیشتر از خدمات عمومی استفاده می کنند، باید مالیات بیشتری به دولت بپردازند.

مزیکی خاطرنشان کرد: امروز همه مردم از خدمتگزاران خود در نظام مالیاتی وصول مالیات را بعنوان یک حقوق عمومی مطالبه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم بعنوان مطالبه گر اصلی در بخش مالیات هستند بیان کرد: مالیات اقتصاد زیرزمینی و پنهان را روی زمین می‌آورد و همه چیز بصورت شفاف ارائه خواهد شد و ویژگیهای مالیات بویژه در بخش مالیات بر ارزش افزوده و فلسفه این نوع مالیات، بیشتر در زمینه شفافیت است.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان افزود: امروز اطلاعات بسیاری از مردم که فعالیت های پنهان دارند، در اختیار نظام مالیاتی قرار دارد اما نظام مالیاتی هم باید قدم های بیشتر و استوارتری را در این بخش بردارد و بیشتر قوانینی که در سالهای اخیر وضع شده معطوف به شفافیت و گرفتن مالیات عادلانه است.

وی با بیان اینکه کنترل فشارهای تورمی در بسیاری از موارد با مالیات امکانپذیر است افزود: در برخی موارد می توان از مالیات بعنوان کنترل کننده مصرف استفاده کرد و وضع مالیات  بر کالاهای پر مصرف، در رفتار مصرف کنندگان موثر خواهد بود و برای کنترل مصرف می توان مالیات متفاوتی وضع کرد و جایی که مصرف به سلامت آسیب وارد می کند نیز مالیات افزایش مصرف را تعدیل می کند. 

وی با بیان اینکه وضع مالیات بر خانه های خالی بدلیل کسب درآمد برای دولت نیست ادامه داد: این قانون در راستای پیگیری یک سیاست اصولی در زمینه عرضه خانه‌های خالی است تا مشکل مردم در زمینه اجاره ها و تورم در بخش مسکن تا حدی برطرف شود که به دقت در اجرای این قوانین و در برخی موارد نیازمند قوانین محکم تر و با ضمانت اجرایی بیشتر است.

مزیکی اضافه کرد: کاهش تقاضا بر بعضی از کالاهای مصرفی با مالیات کنترل می شود و مالیات علاوه بر درآمد دولت، می تواند بعنوان بازیگر اصلی در صحنه اقتصاد نقش موثری بر عهده داشته باشد.

وی بیان کرد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده بعنوان یکی از مهمترین جلوه های مالیات که امروز مردم بطور مستقیم در زمینه رفاه و توسعه با ان دخیل هستند، محسوب می شود و به موجب قانون چهار درصد از مالیاتی که با عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می شود امروز بطور مستقیم بین شهرداری ها و دهیاری ها و توزیع می شود.  

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان با بیان اینکه امروز یکی از معضلات بزرگ شهرها و بویژه شهرهای بزرگ موضوع آلایندگی است گفت: با اجرای برنامه‌هایی که شهرداری‌ها بواسطه منابع حاصله از عوارض آلایندگی دریافت می‌کنند، اخذ مالیات آلایندگی کمک موثری بر رفع آلایندگی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این عوارض باید به رفع آلایندگی کمک کند و حمل و نقل عمومی، ترافیک، آلودگی هوا مباحثی است که نیاز به کمک و همیاری مردم دارد و از طرف دیگر مجریان باید برنامه ای برای استفاده صحیحی از این منابع و رفع مشکلات و گرفتاری های مردم داشته باشند.

مزیکی اظهار داشت: مالیات بعنوان یکی از مطمئن ترین، سالم ترین و پایدارترین درآمدهای دولتها محسوب می شود و شاید کم اثرترین درآمد هم باشد.

وی با بیان اینکه دشمنان در دوران تحریم ظالمانه، راههای مختلف اقتصادی را مسدود کردند گفت: امروز هدف اصلی تحریم و تحریم کنندگان ضربه زدن به اقتصاد کشور ماست و در صورتیکه دولت بتواند درآمدهای مالیاتی خود را بدرستی وصول کند در عرصه سیاسی و بین المللی هم توفیق بیشتری بدست خواهد آورد.

مزیکی افزود: در سالهای اخیر با تدابیر برنامه ریزان هر ساله درآمدهای مالیاتی که در بودجه پیش بینی شده بود، محقق شده است.

به گفته وی، توسعه پایدار در گرو اقتصاد سالم، گرفتن مالیات درست از منابع اقتصادی و فعالان اقتصادی است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی راهی جز این وجود ندارد که هم به تولید و از طرف دیگر به درآمدهای پایدار کشور توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز مالیات بعنوان اولین درآمد دولت است و بواسطه تحریم‌هایی که در زمینه صادرات نفت رخ داده است و باید به منابع مالیاتی برای اداره کشور و جامعه توجه داشته باشیم.

مزیکی با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ مالیاتی گفت:سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با عنوان عوارض و سهم آلایندگی پرداخت شده که بین شهرداری ها و دهیاری ها و مناطق عشایری استان هزینه شده است.

وی افزود: امروز بسیاری از طرح ها و پروژه های عمرانی بواسطه پرداخت به موقع مالیات توسط مردم اجرا می شود که به رفاه در جامعه و حل مشکل شهرها و روستاها و مناطق عشایری منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه از شانزدهم تا بیست و سوم تیرماه با عنوان هفته فرهنگ مالیاتی نامگذاری شده است ادامه داد: باید این اعتماد را در جامعه به مردم داشته باشیم و در صورت پرداخت مالیات این منابع را دولت در راستای رفاه و و حل مشکل مردم استفاده می کند و یک باور دوطرفه بین مردم و دولت ایجاد شود.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان گفت: ما باید به مردم اعتماد داشته باشیم و آنچه ارائه می دهند را بر ان صحه بگذاریم و مردم هم به دولت اعتماد داشته باشند که در صورتیکه بخشی از درامدشان را بعنوان مالیات در اختیار دولت قرار می دهند، دولت آنرا برای توسعه اقتصادی، رفاه مردم و حل مشکلات آنها استفاده می کند و این موراد می تواند فرهنگ مالیاتی را در جامعه توسعه دهد و مردم با علاقه و رغبت بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند و ما هم به سمت و سوی مالیات خود اظهاری گام برداریم.

وی افزود: نظام مالیاتی در حال تغییر و تحول است و رشد درامدهای مالیاتی هر ساله قابل مشاهده است و باید  پیگیر دانه درشت ها و بدنبال افرادی که فرار مالیاتی و فعالیت زیرزمینی دارند، برویم  و راههای فرار را بر آنها ببندیم.

به گزارش ایرنا، مطابق حکم مقرر در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ۱۰ برابر معافیت مندرج در ماده (۸۴) این قانون باشد، از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید.

در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد، مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌شده در موعد مقرر نخواهد بود.

بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی، سقف فروش کالا و خدمت مشمول تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم یعنی ۴۸ میلیارد ریال افزایش یافت.

بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی، همه کسب و کارها در سراسر کشور به سازمان امور مالیاتی  متصل شوند. دستگاه‌های کارتخوان است که بطور معمول در همه کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد از ابزارهای مهم پیاده سازی این قانون است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha