سهم ایران از جابه‌جایی دانشجویان جهانی حدود ۱۰۰ هزار نفر است

قزوین-ایرنا- معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: سهم ایران از جابه‌جایی دانشجویان جهانی حدود ۱۰۰ هزار نفر یعنی حدود ۱.۵ درصد کل جمعیت دانشجویانی است که در حال جابه‌جایی در کشورها هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هاشم داداش‌پور روز شنبه در مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فرهنگ ملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، افزود: در حال حاضر جابه‌جایی دانشجویان در سطح دنیا بسیار گسترده است به طوری که با این فرایند، ۶ میلیون دانشجو در سراسر دنیا و در کشورهای مختلف در حال تحصیل هستند.  

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته طی ۱۰ سال آینده این تعداد به ۱۰ میلیون دانشجو افزایش پیدا می‌کند که ظرفیت عظیمی است و شناخت این ظرفیت به نفع هر کشوری می باشد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه بخشی از این دانشجویان از کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی هستند،  اظهار داشت: جایگاه دانشگاه‌های ایران در میان دانشگاه‌های جهان نیز والا و عظیم است و وقتی جابه‌جایی‌ها را ملاحظه می‌کنیم بخش عمده‌ای از آنها در کشورهای اسلامی و بخشی در کشورهای توسعه یافته هستند.  

وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر اتفاقاتی رخ داده که نشان‌دهنده جابه‌جایی علم در جغرافیای جهان است، خاطرنشان کرد: برخی کشورها با جذب دانشجو شرایط جدیدی ایجاد می‌کنند و جایگاه مهمی در سطح علمی به دست می آورند که در این جابه‌جایی علمی سهم ایران خوب است ولی نباید در این حد باقی بماند بلکه رو به جلو حرکت کند.  

داداش‌پور با بیان اینکه دانشجویان ایرانی، سفیران ایران در کشورهای مختلف هستند،   تأکید کرد: جابه‌جایی دانشجو یک چرخه است که اگر این چرخه را درست انجام ندهیم با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

داداش پور افزود: دانشجویی که قصد بین‌المللی شدن دارند باید این چرخه را یاد بگیرند تا موفق عمل کنند، چرخه جذب دانشجو در سه حوزه قبل از ورود به کشور مربوط، حین ورود به دانشگاه و فراغت از تحصیل است و اگر دانشگاهی نیز قصد بین‌المللی شدن دارد باید این چرخه را یاد بگیرد تا بتواند در جذب دانشجو موفق عمل کند.  

معاون وزیر علوم با بیان اینکه اگر چرخه و مکانیزم را درک نکنیم در تبادل دانشجو موفق نخواهیم شد، بیان کرد:  گام اول در این زمینه معرفی دانشگاه‌های کشور به جامعه دانشجویی و گام بعدی دریافت ویزای دانشجویی و فرایندهای مشابه است همچنین اولین ورود دانشجو به دانشگاه و خاطره آن در معرفی دانشگاه ها بسیار اهمیت دارد.  

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید ظرفیت دانشگاه و محیط را به دانشجو بیاموزد که ارتباط با دانشجو در این زمینه اهمیت دارد و باید زبان بین‌المللی فراگیری شود که لزوما عربی و انگلیسی نیست تا دانشجویان احساس غریبی نکنند.  

داداش با بیان اینکه در سیستم آموزش پاره فرهنگ ها تفاوت دارند و درک اقتضائات فرهنگی مهم است، افزود: سیستم آموزش یک دانشگاه نیز در این زمینه مهم است و اگر دانشجو بخواهد موفق باشد باید بتواند خود را با آن تطبیق دهد و ما نیز باید خودمان را با سیستم‌های آموزشی تطبیق دهیم.  

وی اظهار کرد: باید انجمن دانش آموختگان را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم تا بعد از پایان تحصیلات بتوانیم با آنها ارتباط بگیریم و آنها به عنوان سفیر ایران در سایر کشورها عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha