دستگیری دیپلمات‌های جاسوس اقدامی درست بود/ دولت ناگریز به اجرای جراحی اقتصادی شد

ارومیه - ایرنا - رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با توییت شائبه برانگیز سفیر انگلیس در رابطه با دستگیری معاون خود، گفت: برخی سفارتخانه‌ها به خصوص انگلیس غالبا به امور جاسوسی و نفوذ پرداخته و این طبیعی است که کشور هدف زیربار اقدام انجام شده، نرود.

به گزارش ایرنا، وحید جلال زاده روز شنبه در نشستی با اصحاب رسانه در ارومیه با اشاره به دستگیری چند دیپلمات به دلیل جاسوسی، اظهار کرد: اینکه کشور هدف در رابطه با این دستگیری‌ها به گونه‌ای واکنش نشان دهد که گویا تکذیب می‌کند، طبیعی است.

به گفته وی، به طور مثال در رابطه با برخی جاسوسان با وجود اعتراف متهم و اقرار به اقدامات تروریستی، کشور هدف اعلام می‌کند که او صرف یک فرد دانشگاهی و علمی است که در سفر به ایران دستگیر شده است.

وی با بیان اینکه سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی یکی از زبده‌ترین سرویس‌های جهانی است، افزود: سرویس‌های امنیتی ایران با ۱۶ سرویس امنیتی خارجی که تهدیدی برای ملت ایران هستند، مقابله می‌کنند.

جلال زاده تاکید کرد: در برخی مواقع اگر یک اقدام تروریستی در خاک کشور رخ می‌دهد، مطمئن باشید که ده‌ها عملیات دیگر قبل از وقوع خنثی شده است؛ بطور مثال از ۵۰ حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور فقط ۲ حمله به وقوع می‌پیوندد که آنهم سریعا کنترل می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت با تاکید بر ضرورت اعتماد به نیروهای امنیتی، ادامه داد: رسانه‌ها نباید اجازه دهند که افراد بیگانه در این جنگ روانی رخ داده پیروز میدان باشند.

وی اضافه کرد: در رابطه با دستگیری دیپلمات‌های جاسوس نیز قبل از هرگونه اقدام تمامی ابعاد موضوع در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد و دستگیری آنان کاملا درست و در راستای حفظ منافع کشور بود.

دولت ناگریز به اجرای جراحی اقتصادی بود

جلال زاده در رابطه با جراحی اقتصادی دولت، گفت: دولت ناگریز به اجرای این جراحی بود؛ در سال ۱۳۹۹ و به هنگام تلفیق بودجه ۱۴۰۰، شخصا به حذف ارز ترجیحی رای دادم که با ۲ رای اختلاف متاسفانه تصویب نشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: باید اذعان کنیم که دولت سیزدهم در شرایطی قرار گرفت که ناگریز به جراحی اقتصادی بود.

وی با بیان اینکه در بودجه  سال ۱۴۰۰ حدود هشت میلیارد دلار برای ارز ترجیحی اختصاص یافته بود، اظهار کرد: در سال گذشته دولت دوازدهم و سیزدهم حدود ۱۶ میلیارد دلار یعنی ۲برابر مصوب مجلس و با اخذ مجوز از مقام معظم رهبری هزینه کردند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بحران اوکراین در اجرای جراحی اقتصادی ایران، اضافه کرد: بحران اوکراین عملا تاثیر خود را بر جمعه جهانی گذاشت به گونه‌ای که اگر این روند در ایران ادامه می‌یافت و اصلاحات اقتصادی صورت نمی‌گرفت، باید در سال ۱۴۰۱ و برای ارز ترجیحی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه می‌شد که عملا این مقدار پول اصلا وجود خارجی نداشت.

وی افزود: با ارزیابی شرایط رخ داده پس نتیجیه می‌گیریم که دولت ناگریز برای اجرای اصلاح بزرگ اقتصادی بود؛ اما توصیه ما بر دولت این بود که با بهره مندی از ظرفیت تجربه موفق هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ و تجربه تلخ اصلاح قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸، سیستم نظارتی و نرم افزاری خود را تقویت کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش ما بر این بود که این اصلاح اقتصادی همزمان با کار بر روی برجام نباشد ولی شرایط به گونه‌ای رخ داد که هر دو باهم پیش رفت.

به گفته وی؛ شاید اگر فرصتی محیا بود این اصلاح اقتصادی در نیمه دوم سال جاری اجرا می‌شد ولی عملا هیچ فرصتی نداشتیم.

وی تاکید کرد: این اصلاح اقتصادی در کشور ضروری بود و باید از سال‌های قبل اجرا می‌شد.

جلال زاده یادآور شد: موضوع نان باید سال‌های پیش حل و فصل می‌شد نه اینکه در سایه بی توجهی به یک مشکل تبدیل شود.

وی ادامه داد: طبق اعلام کارشناسان فقط یک تاجر بیش از ۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی دریافت کرده یا به عبارتی دیگر فقط یک نفر به اندازه یک ماه ملت ایران یارانه گرفته است! باید مقابل این رانت می‌ایستادیم یا خیر؟

آمریکا در موضوع برجام قابل اعتماد نیست

رییس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به کمتر از برجام راضی نیستیم و بیشتر از آن را نمی‌خواهیم، گفت: آمریکا نشان داد که همچون گذشته قابل اعتماد نیست و به ادعاهای خود در اسفندماه پشت کرد.
وی افزود: آمریکا در اسفندماه خروج سپاه از لیست تروریستی را قبول و حتی مدعی شد که آماده است تا لیست قرمز را نیز کمرنگ‌تر کند اما امروز آنان به همین ادعاهای خود نیز پشت کرده‌اند.  

حساسیت رییس جمهور به موضوع احیای دریاچه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه شخص رییس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه وارد عمل می‌شود، گفت: آیت الله رئیسی حساسیت ویژه‌ای به مشکلات زیست محیطی به خصوص احیای دریاچه ارومیه دارند.

به گفته وی، هفته گذشته آخرین وضعیت دریاچه ارومیه به اطلاع ایشان رسید و قرار بر این است تا در یک جلسه تخصصی با حضور شخص رییس جمهور موضوع احیای دریاچه ارومیه وارد فاز اجرایی و تخصصی تر شود.
وی اضافه کرد: سال گذشته موضوع اتمام زمان فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه همزمان با اتمام دولت دوازدهم به اطلاع آیت الله رئیسی رسید که ایشان معاون اول خود را مامور پیگیری امور کرد که منجر به تاسیس مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه و بسیج دستگاه‌های ذی‌ربط شد.
جلال زاده با بیان اینکه دولت سیزدهم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای پایان طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه اعتبار اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: امیدواریم با حساسیت دولت، به زودی شاهد بهره برداری از این طرح‌ها باشیم.
وی اصلی ترین دلیل وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه را کاهش نزولات آسمانی دانست و تاکید کرد: میزان بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۱۰۰ میلی‌متر کاهش یافته است.

به گفته وی، متاسفانه میزان آب دریاچه هم اکنون به حدود ۲ میلیارد متر مکعب رسیده که در دوره پر آبی به ۱۴ میلیارد متر مکعب می‌رسید؛ طبق پیش بینی کارشناسان قسمت جنوبی آن در تابستان امسال کاملا خشک خواهد شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایده‌هایی که در رابطه احیای دریاچه ارومیه مطرح شده بود، گفت: در گذشته برخی از مسوولان موضوع انتقال آب از دریاچه وان ترکیه مطرح و از موافقت مسوولان ترکیه خبر می‌دادند ولی در گفت و گویی که با طرف‌های ترک داشتیم به طور کلی از همچین طرحی بی اطلاع بودند!
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص روند سدسازی در برخی کشورهای همسایه نیز هشدار داد و افزود: با هرگونه اقدام که منابع آبی منطقه را با چالش رو به رو کند به طور جد  مخالف هستیم.

قطعه سوم آزاد راه ارومیه - تبریز در مرحله شناسایی پیمانکار است

استاندار اسبق آذربایجان‌غربی با بیان اینکه احداث آزاد راه ارومیه - تبریز در دوره استانداری اش ( ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲) استارت خورده است، گفت: قسمتی از این آزادراه چون در حوزه استحفاظی آذربایجان‌غربی نیست عملا دستگاه‌های استانی هیچ مسوولیتی ندارند؛ از سوی دیگر نیز این مسیر برای مسوولان آذربایجان‌شرقی نیز به عنوان یک طرح مهم مطرح نیست و همین موارد ما را برای احداث این آزادراه دچار چالش کرده است.
وی ادامه داد: قطعه سوم احداث این آزادراه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال شناسایی پیمانکار جدید است.
جلال زاده با اعلام اینکه دولت گذشته در ۱.۵ سال تمایلی به همکاری با مجلس یازدهم نداشت، اظهار کرد: تلاش برای احیای دریاچه ارومیه، تکمیل آزادراه ارومیه - تبریز، منطقه ویژه اقتصادی ارومیه، احداث سد نازلو و حل مشکلات کشاورزی ارومیه از اولویت‌های کاری خود در دوره مسوولیت نمایندگی خود عنوان کرد.
وی در رابطه با احداث سد نازلو اضافه کرد: در اوایل برخی اعلام کردند که احداث سد نازلو به ضرر دریاچه ارومیه است و عده‌ای نیز معتقد بودند که احداث این سد برای تامین آب شرب منطقه ضروری است؛ طبق بررسی های انجام شده احداث سد نازلو هیچ آسیبی به دریاچه وارد نمی‌کند؛ این سد هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا ۱۰ سال آتی به بهره برداری خواهد رسید.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تشکیل قرارگاه کشاورزی، سال گذشته توانستیم برای اولین بار برخی از طرح‌های خرید سیب درختی را با وجود سنگ اندازی مافیای کشاورزی اجرا کنیم؛ امسال نیز پای کار هستیم و مشکلات را پیگیری خواهیم کرد.

وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی در مبارزه با فساد تحت فشار بودند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی در مبارزه با فساد، گفت: پرونده فساد در ارومیه بیشتر از یک پرونده محلی یک پرونده ملی بود؛ وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی در مبارزه با فساد و پیگیری پرونده تحت فشار بودند ولی با شجاعت کامل وارد عمل شدند.
وی با انتقاد از نظارت ناکافی انجام شده در گذشته، تاکید کرد: فساد رخ داده ابعاد گسترده‌ای داشت که پس از آغاز بررسی، ابعاد دیگری از آن نمایان شد؛ از دستگاه‌های نظارتی گله مندیم که در گذشته وورد مناسبی به این موضوعات نداشتند و امروز ناچار برای اعضای ۱۰ سال گذشته شورای اسلامی شهر نیز کیفرخواست صادر شده است.
جلال زاده با بیان اینکه با فساد نمی‌توان به توسعه اندیشید، یادآور شد: رسانه‌ها در کالبد شکافی فساد وارد عمل شوند البته ما آنانی را که کیفرخواست برایشان صادر شده قضاوت نمی‌کنیم و منتظر رای دادگاه خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، سازمان اطلاعات سپاه برخی از افراد مرتبط با سفارتخانه‌های خارجی را که مشغول جاسوسی در کشورمان بوده‌اند را شناسایی و دستگیر کرده است.

بر اساس فیلم منتشر شده توسط سازمان اطلاعات سپاه، این سازمان برخی از افراد مرتبط با سفارت‌خانه‌های خارجی را که به جای انجام ماموریت‌های دیپلماتیک خود، جاسوسی می‌کردند را شناسایی کرده است.

این دیپلمات‌ها در حالی توسط سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و دستگیر شده‌اند که مشغول جاسوسی و نمونه‌برداری از خاک مناطق مختلفی از کشورمان در مناطق ممنوعه بوده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha