۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 84817312
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رنگ رخسار درختان قزوین خبر می‌دهد از سرّ درون

قزوین - ایرنا - رنگ زرد درختان و برگ ریزان چنارهای قزوین در نخستین ماه تابستان نشان داد که تغییرات اقلیمی به تنش آبی، آفت زدگی و خزان زودرس آنها منجر شده است.

به گزارش ایرنا، قزوین روزهای نخست تابستان را در حالی سپری می‌کند که درختانش را رنگ خزان گرفته و برگ ریزان در نقاط مختلف شهر، حال و هوای پاییزی به آن بخشیده است.

این روزها به جز گرما و تابش آفتاب، مابقی عناصر محیطی و طبیعی شهر قزوین حال و هوای پاییزی دارد، ریزش برگ‌های زرد و نارنجی چنار در گوشه و کنار شهر قزوین دیده می‌شود، پیاده رو برخی از خیابان‌های مرکزی و شمال شهر مملو از برگ‌های خشک و پژمرده شده و برگ‌های نارنجی و خشکیده در حاشیه خیابان خودنمایی می‌کند.

چند روز پیش تعدادی از کارگران شهرداری نیمه‌های شب در حال جمع کردن حجم زیادی از برگ‌های خشکیده در منطقه غیاث آباد بودند، گویی که انگار پاییز شده و زحمت کارگران را دوچندان کرده است.

خیلی از مردم در گوشه و کنار این شهر در مورد کم آبی و خشکسالی حرف می‌زنند، شهروندان معتقدند چون امسال آب کافی به درختان داده نمی‌شود، برگ درختان زرد و پژمرده شده است.

از لحاظ علمی، کاهش میزان آب دهی و کمبود میزان کود درختان را ضعیف کرده و آن‌ها را مستعد ابتلا به کنه درختی می‌کند؛ بر همین اساس چندین عامل سبب شده تا درختان درون شهر رنگ پاییزی به خود بگیرند.

رنگ رخسار درختان قزوین خبر می‌دهد از سرّ درون

تنش آبی درختان را ضعیف و مستعد ابتلا به آفات می‌کند

سید رضی الدین میرسلامی مدرس کشاورزی و کارشناس باغبانی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: شوک ناگهانی گرما و نبود نظم معین در فصول سال باعث می‌شود تا به درختان شوک وارد شده و سیستم حیاتی نباتات را دچار استرس کند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که تعریق و فتوسنتز درختان در برگ‌ها صورت می‌گیرد، با افزایش و تغییر ناگهانی درجه هوا، میزان دفع آب از برگ‌ها تشدید شده و شرایطی را فراهم می‌کند که با پدیده خزان زودرس یا به اصلاح برگ ریزان پاییزی در تابستان مواجه شویم.

کارشناس باغبانی: شوک ناگهانی گرما و نبود نظم معین در فصول سال باعث می‌شود تا به درختان شوک وارد شده و سیستم حیاتی نباتات را دچار استرس کند.
میرسلامی بیان داشت: تنش آبی نه به عنوان یک عامل کافی، بلکه به عنوان یکی از عوامل لازم در ضعیف شدن درختان نقش حیاتی داشته و سبب می‌شود تا آسیب پذیری درخت مقابل آفات افزایش یابد؛ به عبارت دیگر درخت همانند انسان است و اگر به قدر کافی کود و آب دریافت نکند ضعیف شده و مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی می‌شود.

این کارشناس بیان داشت: به طور کلی زمانی که برگ‌های یک درخت زرد می‌شوند یا در تابستان می‌ریزند، ممکن است به خاطر تعدادی از علل مختلف باشد؛ گاهی اوقات کاملا طبیعی است و هیچ چیز برای نگرانی وجود ندارد؛ اما در بسیاری از موارد، زرد شدن برگ درختان تابستانی ناشی از حشرات یا بیماری‌ها، عوامل محیطی، یا کارهایی است که نباید انجام می‌دادیم.

وی با بیان اینکه زرد شدن برگ درختان در گونه‌های گیاهی متفاوت است، گفت: هر برگ یک طول عمر دارد؛ یعنی حتی برگ‌های یک درخت همیشه‌سبز نیز جزیی از این قاعده محسوب می‌شوند؛ اما در مورد درختانی مثل چنار که این روزها در قزوین دچار زردی زودرس شده اند، مساله متفاوت بوده و نقش عوامل محیطی بر آنها غیرقابل انکار است.

میرسلامی خاطرنشان کرد: در حالی که درختان برگ ریز، برگ‌های سالانه خود را پایین می‌ریزند، درختان همیشه‌سبز یک برنامه متفاوت دارند و بر خلاف تولید برگ سالانه طول عمر متوسط آن‌ها در یک بازه زمانی رو به افول می‌گذارد؛ بنابراین بهترین شیوه برای تحقیقات بیشتر انجام کار آزمایشگاهی بر برگ‌های به زمین افتاده است.

رنگ رخسار درختان قزوین خبر می‌دهد از سرّ درون

آبرسانی به درختان درون شهر قزوین باید فنی و کارشناسی شده باشد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خصوص ریزش برگ‌های درختان در منطقه غیاث آباد گفت: بررسی میدانی نشان داد که علت اصلی زردی و خشکیدن زودهنگام برگ درختان، نبود شیوه مناسب آب دهی است که باعث شده تا درختان با تنش آبی موجه شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین: در معاینه محلی از درختان کنه دونقطه‌ای و قرمز بر روی برگ‌ها مشاهده شد.

یوسف درخشان افزود:  در شرایطی که دشت قزوین با تغییرات اقلیمی همراه است و میزان تبخیر آب بالاست، باید آبرسانی به درختان به شیوه‌ای انجام شود که آب مدت زمان بیشتری پای درخت بماند؛ به عبارت دیگر با گود کردن و شیار دادن پای درخت می‌توان آب بیشتری برای آن ذخیره کرده  نفوذ آن را به داخل خاک افزایش داد.

وی با بیان اینکه شیوه درست آبرسانی به درختان توضیح داده شده است، گفت: با اصلاح روش آبرسانی به زودی برگ درختان شهر سبز شده و از این حالت خارج می‌شود.

درخشان در خصوص وجود کنه در برگ درختان چنار نیز اظهار داشت: در معاینه محلی از درختان، کنه دونقطه‌ای و قرمز بر روی برگ‌ها مشاهده شد که نشان از ضیعف بودن درخت در مقبال این بیماری است؛ بنابراین تاکید کردیم که با کودرسانی و آب بیشتر به درختان جلوی کنه‌ها گرفته شود.

پس از ۱۵ سال به درختان درون شهری قزوین کنه کش زده‌ایم

مدیرعامل سازمان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین نیز در رابطه با زرد شدن برگ درختان چنار در شهر گفت: ما متاسفانه امسال نه در قزوین بلکه در خیابان‌های تهران نیز با خزان زودرس درختان روبه رو هستیم؛ البته در تهران درختان زیادی در خیابان ولیعصر قطع شد، اما در قزوین کوشش فراوانی برای حفظ درختان انجام شده است.

صالحی شهرداری قزوین: متاسفانه امسال نه در قزوین بلکه در خیابان‌های تهران نیز با خزان زودرس درختان روبرو هستیم.

محمدصالح صالحی افزود: تغییرات اقلیمی باعث خزان زودرس درختان شده است، درحال حاضر مشکلی از نظر کمبود آب نداریم و در  بلوار امیر کبیر زیر هر درخت تشتکی ایجاد شده تا بتوان به نحو مقتضی به درختان آبرسانی کرد.

وی به نفوذ کنه‌ها اشاره کرد و گفت: به واسطه گرمای بیش از حد کنه‌ها نیز به جان درختان نفوذ کرده‌اند، به طوری که بعد از ۱۵ سال برای اولین بار از کنه کش استفاده کردیم که دلیل آن نبود یک زمستان کامل است و قزوین در چندسال گذشته، زمستان و برف کافی به خود ندیده و آفات زیر خاک با کوچکترین آبی فعالیت خودشان را آغاز می‌کنند.  

صالحی تاکید کرد: تمامی درختان قزوین یک دور کامل سم پاشی شده و برگ های خزان کرده در حال ریزش هستند؛ بنابراین پس از مدتی برگ‌های تازه روییده و سرسبزی درختان مجددا پدیدار می‌شود.

مدیرعامل سازمان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی یک واقعیت غیرقابل انکار است که تاثیر آن بر روی درختان و نباتات بیش از گذشته احساس می‌شود، بر همین اساس شهرداری قزوین برای حفظ گیاهان از تمامی روش‌های علمی استفاده کرده است.

نیم نگاه:

با هدف حفظ سرسبزی درختان و جلوگیری از خشک شدن کامل آن‌ها در شهر لازم است که از روش‌های نوین آبیاری استفاده شود و تا حد ممکن از درختان کم آب بر و سازگار با خشکسالی استفاده گردد.

یکی از گونه‌هایی که در کم آبی مقاوم بوده و بیشترین کربن موجود در هوا را جذب می‌کند، درخت بلوط است که جای آن در فضاهای شهری قزوین خالی می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha