۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۱
کد خبر: 84817619
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۸۰ درصد رودخانه دره مرادبیگ همدان پاکسازی شد

۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۱
کد خبر: 84817619
۸۰ درصد رودخانه دره مرادبیگ همدان پاکسازی شد

همدان-ایرنا- معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه جداسازی فاضلاب از بستر رودخانه های شهر در اولویت برنامه های این شرکت قرار دارد، از پاکسازی ۸۰ درصدی رودخانه دره مرادبیگ همدان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی آبفای استان همدان «حسین آذرتکین» با اشاره به اینکه جمع آوری و جداسازی فاضلاب از رودخانه های شهر همدان یکی از اقدامات در دست انجام و مورد تاکید این شرکت است افزود: در همین راستا جداسازی فاضلاب از رودخانه دره مرادبیگ کلید خورد که با تلاش همکاران تاکنون ۸۰ درصد از کار عملیاتی شده و ۲۰ درصد باقی مانده نیز در سال جاری اجرایی می شود.

وی اظهار داشت: طرح جمع آوری فاضلاب رودخانه دره مراد بیگ در فاز دوم در ۲ مرحله انجام می شود که مرحله نخست اجرای این طرح، جمع آوری فاضلاب محله تخته سنگ دره مرادبیگ و مرحله بعد جمع آوری فاضلاب مناطق باقی مانده از فاز نخست است که این پروژه در ۲ سوی این رودخانه به طول ۵.۲ کیلومتر اجرایی خواهد شد.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه این اقدام در راستای پاکسازی رودخانه ها و بهره وری از فاضلاب جمع آوری شده انجام می شود، تصریح کرد: مطابق برنامه ریزی انجام شده جداسازی فاضلاب از رودخانه های موجود در خیابان های رکنی و بین النهرین تا مسیر منتهی به میدان امام نیز در دستور کار است که این پروژه نیز همانند پروژه پیشین در صورت تخصیص در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

آذرتکین با بیان اینکه در حال حاضر فاضلاب روان در رودخانه های شهر در زمین های کشاورزی پایین دست شامل دشت بهار و حاشیه شهر همدان نظیر قاسم آباد و حسن آباد مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد ابراز امیدواری کرد که با مجموعه اقدامات انجام شده آبیاری با چنین آب هایی متوقف شود.

وی یکی از معضلات ۶۰ ساله شهر همدان را وجود کانال های طاقی شکل و انتقال فاضلاب به رودخانه های شهر برشمرد و افزود: همین امر موجب شده شرکت آب و فاضلاب مبالغ هنگفتی برای تغییر کانال های سنتی و اتصال آنها به کلکتور اصلی شهر هزینه کند.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: طی چهار تا پنج سال آینده باید تمامی شبکه های طاقی به شبکه اصلی شهر متصل و رودخانه ها عاری از فاضلاب شود.

آذرتکین گفت: با ابلاغ اعتبارات ماده ۵۶ به شرکت آب و فاضلاب استان، حدود  ۳۰۰ میلیارد تومان به جداسازی فاضلاب از رودخانه های شهر تخصیص خواهد یافت که با این اعتبار رودخانه های موجود در خیابان های اصلی شهر مانند بین النهرین و رکنی تا میدان بیمه و دیگر رودخانه ها عاری از فاضلاب خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه با حمایت استاندار و دادستان استان آزادسازی بستر و حریم رودخانه های شهر در دست انجام است اظهار داشت: همزمان با مجموعه اقدامات انجام شده اجرای شبکه فاضلاب در ۲ سوی حریم رودخانه ها نیز عملیاتی خواهد شد.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر نیز همزمان با بازگشایی حریم رودخانه عباس آباد تا خیابان منوچهری ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب در حال انجام است.

آذرتکین با بیان اینکه ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب در ۲ سوی رودخانه های مستقر در قاسم آباد، حسن آباد و خضر نیز به زودی عملیاتی خواهد شد گفت: از آنجا که فاضلاب خانگی ساختمان های مستقر در حریم رودخانه ها به داخل رودخانه ها تخلیه می شود لذا جدا سازی این نوع فاضلاب ها و انتقال آن به کلکتور اصلی شهر نیز در دستور کار شرکت آب و فاضلاب همدان قرار دارد.

استان همدان یک هزار و ۷۲ روستای بالای جمعیت ۲۰ خانوار دارد که از این تعداد حدود ۸۳۰ روستا از خدمات آبفا بهره می‌برند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha