معاون استاندار فارس: شهرداری‌ها مدت زمان صدور پروانه ساخت را کاهش دهند

شیراز- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: شهرداری‌های استان با الکترونیکی کردن روند صدور پروانه‌های ساخت به کمک دفتر فنی استانداری، زمان صدور این پروانه‌ها را کاهش دهند.

محمود رضایی کوچی روز دوشنبه تحقق این مهم را موجب آن دانست که شهروندان بتوانند بدون مراجعه حضوری به شهرداری‌ها، در مدت زمانی کوتاه حداکثر ۱۰ روز روند دریافت پروانه ساختمانی را طی کنند.
وی ادامه داد: الکترونیکی شدن روند صدور پروانه‌های ساختمانی، علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه شهروندان و متقاضیان، به شفاف سازی در این حوزه نیز کمک کرده و گلوگاه‌های احتمالی رانت و فساد در جریان اخذ پروانه را مسدود می‌کند.

او اظهار داشت: در سامانه  الکترونیکی صدور پروانه، چنانچه پرونده‌ای بیش از اندازه در نوبت بماند، دلایل آن بدون نیاز به درخواست و پیگیری مالک و متقاضی بررسی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: با غیر حضوری شدن صدور پروانه ساختمانی و الکترونیکی شدن فرایندها، شهر در چرخه هوشمندسازی قرار ‌گرفته و به گونه‌ای توسعه می‌یابد که با کمترین مواجه با ضوابط اداری و همچنین با رعایت اصول اخلاقی و انسانی، شاهد یکسان ‌سازی فرایندها در مدیریت شهری باشیم.

رضایی گفت: اجرای این فرایند، سبب ایجاد شفافیت در پرداخت‌های مردم و حذف رانت‌ها و امضاهای طلایی نیز می شود.

لزوم حرکت شهرداری ها به سمت دریافت عوارض بهره برداری
وی، بر لزوم حرکت شهرداری های استان به سمت تنظیم و اخذ عوارض بهره برداری به جای عوارض ساخت به عنوان یک شیوه مرسوم در دنیا نیز تاکید کرد و ادامه داد: این مساله موجب خواهد شد که از اعمال فشار بر سرمایه‌گذار و سازنده در شروع تصمیم به ساخت و ساز جلوگیری شود.

او گفت: با جایگزینی عوارض بهره‌برداری به جای عوارض ساخت، هزینه صدور پروانه کاهش می‌یابد اما در زمان صدور پایان ‌کار، شهرداری با دریافت هزینه‌ای مجزا، مجوز بهره‌برداری اولیه به سازنده اعطا می‌کند که این مجوز سال به سال باید تمدید شود و در نتیجه در زمان استفاده از واحدهای ساخته شده، مالک موظف است مالیات جدیدی را به شهرداری پرداخت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha