جشنواره‌های دانش‌آموزی بستری برای تمرین تولید اثر است

تهران - ایرنا - مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) گفت: جشنواره‌های دانش‌آموزی بستر تمرین تولید اثر برای دانش آموز ایجاد می‌کند.

سید علی عمرانی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره تاثیر جشنواره‌های دانش‌آموزی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) بر استعدادیابی دانش‌آموزان اظهار کرد: هنگامی که از دانش‌آموز می‌خواهیم که با مشاهده یک ایده علمی اقدامی کاربردی و عملیاتی انجام دهد، نیاز به یک‌سری مهارت‌ها دارند.

وی افزود: دانش‌آموزان مهارت‌های خود را در قالب فیلم‌هایی که ما برای آنها بارگذاری می‌کنیم، توسعه می‌دهند. در واقع این اقدام در قالب خواندن ساختار نیست بلکه دانش آموز فیلم‌هایی را می بیند و خود درباره آن برداشت می کند.

مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی با بیان اینکه دانش‌آموزان آثار خود را براساس توانمندی و ظرفیت خود از یک ایده علمی تولید می‌کنند، ادامه داد: در این مسابقات بحث خلاقیت به صورت مستقیم با دانش آموزان در میان گذاشته نمی شود و حتی خلاقیت در این مسابقات یک معیار هم نیست.

عمرانی با بیان اینکه در جشنواره‌های دانش‌آموزی تقلید هم مجاز شمرده می شود، گفت: دانش آموزی که درسال‌های اول دوران ابتدایی بتواند با مشاهده یک اثر ایده‌ای را بازطراحی و در واقع یک کاربرد جدید یا همان کاربرد را در بستری جدید اجرایی کند، اقدامی موثر انجام داده‌ است.

وی تاکید کرد: جشنواره‌های دانش‌آموزی بستر تمرین تولید اثر برای دانش آموز ایجاد می‌کند و همچنین دانش‌آموزان می‌توانند به صورت‌های جذاب اجراها را عملیاتی کنند.

مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که دانش‌آموزان تولیدکننده اثر، تایید چندین داور را دریافت کنند یا در بازه زمانی کوتاه افراد را تحت تاثیر قرار دهند و یا پذیرش یک مقاله را دریافت کنند، باید پیام خود را به صورت باورپذیر و جذاب ارائه دهند.

عمرانی یادآورشد: این توانمندی دانش‌آموزان است که مانند یک کارگردان در ساخت یک فیلم به صورت برنامه‌ریزی شده مراحل تولید و اثرگذاری را سپری کنند، بنابراین با طراحی مسیر مسابقه، دانش‌آموزان تجربه‌های جذابی را کسب می‌کنند که باور توانمندشدن را پس از آن برای آنها ایجاد می‌کند.

وی افزود: تلاش بنیاد علم و فناوری مصطفی این است که ارتباط با دانش آموزان پس از پایان برگزاری جشنواره قطع نشود.

قرار است که به زودی باشگاهی راه اندازی شود و دانش‌آموزان سال‌های پیشین جشنواره نه تنها رها نشوند بلکه در این راستا با بنیاد مشارکت هم داشته باشند

مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی افزود: قرار است که به زودی باشگاهی راه اندازی شود که دانش‌آموزان سال‌های پیشین جشنواره نه تنها رها نشوند بلکه در این راستا با بنیاد مشارکت هم داشته باشند.

عمرانی ادامه داد: شرکت کنندگان سال‌های گذشته می توانند در قالب مربیان و الگوهای باورپذیرتری برای سایر دانش‌آموزان عمل کنند.

به گزارش ایرنا، بنیاد علم و فناوری با هدف امیدبخشی، هویت سازی و ترویج علم در میان نوجوانان جهان اسلام و مشارکت مراکز آموزشی و علمی اقدام به برنامه ریزی رویدادی با عنوان مسابقه دانش آموزی نور با رویکرد ساخت فیلم‌های علمی و آموزشی ۶۰ ثانیه‌ای کرد.

 مسابقه دانش آموزی نور در چهار دوره گذشته در حوزه‌های علم و فناوری در قالب ساخت فیلم‌های علمی یک دقیقه‌ای، محفلی پویا از رقابتی علمی را میان دانش آموزان فراهم آورده است که به این واسطه ضمن دریافت درک عمیقی از دانش کسب شده در محافل آموزشی، عملیاتی کردن مفروضاتی علمی را در قالب‌های کاربردی با دستان خود تجربه کرده‌اند.

مسابقه دانش آموزی نور در ادوار گذشته با مشارکت نزدیک به ۱۷ هزار دانش آموز از ۱۱ کشور شامل مراکش، الجزایر، مالزی، هند، ترکیه، عراق، تانزانیا، تونس، پاکستان، افغانستان و ایران در قالب ساخت فیلم های کوتاه از آزمایش‌های علمی برگزار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha