۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84817901
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران اوکراین از دیدگاه صاحبنظران پاکستانی: شکست جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه

تهران- ایرنا- شماری از صاحبنظران پاکستانی در حوزه‌های امنیتی، دفاعی و راهبردی پیامدهای تشدید جنگ میان روسیه و اوکراین را فراتر از مرزهای طرفین درگیر دانسته و با انتقاد از سیاست غرب، براین باورند جنگ اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه به هیچ عنوان سازنده نیست بلکه جلوی حل مسالمت آمیز بحران را گرفته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، موسسه مطالعات امنیت هوافضا وابسته به نیروی هوایی پاکستان همایشی با عنوان «جنگ روسیه و اوکراین؛ بحرانی فراتر از مرزها» را در اسلام‌آباد با حضور شخصیت‌های سیاسی، مقامات سابق امنیتی و کارشناسان امور دفاعی-راهبردی برگزار و سخنرانان بر لزوم سیاست‌ بی طرفی برای جلوگیری از تشدید جنگ افروزی و کمک به حل دیپلماتیک بحران تاکید کردند.

«حنا ربانی» وزیر مشاور در امور خارجه پاکستان طی سخنرانی در این سمینار گفت: پاکستان خواهان روابط متوازن، عینی و گسترده مبتنی بر منافع متقابل، منافع متقابل و احترام متقابل با همه قدرت های بزرگ است و با همین رویکرد توقف فوری خصومت‌ها میان طرفین درگیر در اوکراین و پیشبرد دیپلماسی برای پایان جنگ را مطالبه می‌کند.

وی اظهار داشت: جنگ و درگیری به نفع هیچ کس نیست. تأثیرات و عواقب آن حتی زمانی که درگیری پایان یافت ویرانگر و طولانی مدت بود.

این مقام پاکستانی تاکید کرد که کشورش آزمایش‌ها و رنج‌های ناشی از جنگ را برای چند دهه در مرزهای خود تجربه کرده است، و با درک این وضعیت خواهان توقف فوری خصومت ها و استفاده از دیپلماسی و گفت و گو برای پایان فوری درگیری‌ها در اوکراین است.

وی ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش تلفات انسانی میان روسیه و اوکراین، وخامت اوضاع انسانی و بحران پناهجویان، موضع اصولی پاکستان مبنی بر پیروی از منشور ملل متحد را تکرار کرد.

«جلیل عباس جیلانی» سفیر پیشین پاکستان در آمریکا گفت: بحران اوکراین هرگز متحمل سیاست دوگانه و طرفداری از یک جناح خاص را ندارد در غیراین صورت چند قطبی شدن بازیگران در صحنه باعث گسترده تر شدن آنش ناشی از تداوم درگیری را بدنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: جهان باید به فکر آینده سایر ملت‌ها نیز باشد، بحران اوکراین محدود به یک نقطه مرزی یا جغرافیای خاص نیست و پیامدهای آن دیگر کشورها از جمله کشورهای درحال توسعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ژنرال «عامر ریاض» فرمانده سابق سپاه ارتش پاکستان در ایالت بلوچستان نیز هشدار داد که یک بام و دو هوای غرب حتی به ضرر طرف‌های درگیر در اوکراین تمام خواهد شد.

وی بر لزوم نقش آفرینی سازمان ملل و کشورهای پرنفوذ برای توقف فوری جنگ میان روسیه و اوکراین تاکید کرد.

برخی دیگر از سخنرانان همایش روسیه و اوکراین تاکید داشتمد که غربی‌ها حاضر به دخالت مستقیم در جنگ اوکراین نشدند اما دست به جنگ اقتصادی علیه روسیه زدند که نتیجه عکس داشته است.

رئیس موسسه مطالعات امنیت هوافضا پاکستان گفت: طولانی شدن جنگ اوکراین به نفع روسیه نیست اما نفع زیادی برای آمریکا خواهد داشت.

سخنرانان با حمایت از موضع بی طرفی دولت پاکستان در قبال جنگ اوکراین هشدار دادند که تبعات این درگیری در سطح جهانی احساس شده و باید برای هرگونه وضعیت ناگوار در بخش‌های اقتصادی و انرژی آماده باشیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش پنجمین ماه خود را می گذراند.

گفتنی است علیرغم خشم آمریکا و غرب نسبت به مواضع بی طرفانه اسلام‌آباد در قبال جنگ روسیه و اوکراین، پاکستان حاضر به موضع گیری علیه دولت پوتین نشده و ضمن تاکید بر اهمیت مناسبات دوجانبه با مسکو، از صلح میان طرفین درگیر اوکراین حمایت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha