به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علیرضا کریمیان روز چهارشنبه در آیین اختتامیه سومین جشنواره استانی سلولهای بنیادی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: شهر تهران ۱۹ منطقه آموزش و پرورش و ۱۹ پژوهشسرای دانش آموزی دارد.
وی ادامه داد: باید از فرصت پژوهشسراهای دانش آموزی نهایت استفاده را ببریم و ترتیبی داده شود که با یک تقسیم کار مناسب شاهد شکوفایی استعدادها باشیم.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: شناخت استعدادهای دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد و باید در مسیر تعالی قرار گیرد و استعداد برتر شناسایی و امکان شناخت دانشآموزان فراهم شود.
کریمیان با تاکید بر اینکه باید فرصتهای آموزشی برای دانش آموزان فراهم شود، یادآور شد: باید ساماندهی مناسبی صورت گیرد تا دانش آموزان در فضای مشارکت سازنده استعداد خود را شکوفا کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: دانش آموز با استعداد نیازمند مشاوره فردی است و وظیفه ما حمایت از آنها است؛ در این راستا، پژوهشهای فردی و گروهی را باید مورد حمایت قرار دهیم.
وی افزود: همه شرایط برای گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش مهیا است و استعدادهای دانش آموزان را باید آرام آرام در مدرسه بشناسیم.
کریمیان اضافه کرد: نتایج پژوهش باید به کار بیاید و زمینهای برای حضور در انجمن و مراکز نخبگانی فراهم و از این ظرفیتها استفاده شود.
حضور دانشآموزان در پژوهشسراها یک پدیده تربیتی است
معاون آموزش متوسطه منطقه ۹ آموزش و پرورش شهر تهران گفت: حضور دانشآموزان در پژوهشسراها یک پدیده تربیتی است.
حمید رضا غنی پور افزود: جذب ۱۵ هزار نفر مخاطب در پژوهشسرای رازی بسیار قابل افتخار است. پس از گذشت یک دهه تلاش مکرر مسئولان، پژوهشسراها در اختیار ما قرار گرفتهاند.
معاون آموزش متوسطه منطقه ۹ آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در منطقه ۹ آموزش و پرورش مبنای ما استفاده از گروه های آموزشی و پژوهشسراست.
غنی پور ادامه داد: دانش آموزان تعیین کننده توسعه پایدار هستند که با کارهای میدانی پژوهشی میتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.
معلم پژوهنده دانش آموز پرسشگر پرورش میدهد
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: معلم پژوهنده میتواند دانش آموزان پرسشگر پرورش دهد.
سوفیا زارع اظهار داشت: وقتی در ارتباط با پژوهش صحبت میشود در ابتدا باید این واژه تعریف شود؛ پژوهش از نظر عام به معنای جست و جو گری و در سطح دیگر پژوهش دانشآموزی است.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: وقتی پژوهش در سطح دانشآموزی مطرح میشود، باید قدرت تحلیل دانش آموزان را سنجید؛ در واقع هدف تقویت ذهنهایی است که جهت پرسشگری دارند.
زارع ادامه داد: انتظار نمیرود دانشآموزان پژوهشهای بزرگ را رقم بزنند اما باید ذهن آنها را با مسئله محوری آشنا کرد.
وی با بیان اینکه دانشآموز باید دارای تفکر پژوهشی باشند گفت: تقویت ذهن پرسشگر در دانشآموزان جز با انگیزه دادن به معلمان میسر نمیشود.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: باید دوره های توانمندی برای معلمان ایجاد شود تا معلم پژوهنده پرورش یابد و در کلاس درس بتواند با پرسش و پاسخ ذهن دانش آموزان برای اهداف آماده کند.
نظر شما