تولید و نوسازی ۷۰۳ دستگاه واگن و لکوموتیو/ راه‌اندازی قطار اکو پس از ۱۰ سال وقفه

تهران- ایرنا- شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی مدت آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون با مشارکت بخش خصوصی به تولید و نوسازی ۷۰۳ دستگاه واگن و لکوموتیو پرداخته است.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، عملکرد مجموعه ریلی وزارت راه و شهرسازی توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی مدت آغاز به کار دولت سیزدهم تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ در چهار بخش ناوگان، مسافری، فنی و زیربنایی و بازرگانی و بهره‌برداری اعلام شد.

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی مدت آغاز به کار دولت سیزدهم تا مدت‌زمان اعلام شده با مشارکت فعالانه بخش خصوصی شامل ۸ شرکت داخلی سازنده و بازسازی‌کننده ناوگان و سرمایه‌گذاری ۱۶ شرکت بخش خصوصی، به تولید و نوسازی ۷۰۳ دستگاه واگن و لکوموتیو پرداخته است که از این میان ۶۵۴ دستگاه واگن باری نو، ۳ دستگاه لکوموتیو باری نو و یک دستگاه واگن مسافری نو به ناوگان ریلی اضافه شد.

همچنین ۶ دستگاه لکوموتیو و ۳۹ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده است.

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش مسافری به تجهیز و بهره‌برداری از موتورخانه‌های برق ۱۶ ایستگاه راه‌آهن با اعتبار ۱۷۳ میلیارد ریال اقدام کرده است.

احداث و بهسازی شبکه برق ۱۴ ایستگاه راه‌آهن با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مدت آغاز به کار دولت سیزدهم تا ۱۲ تیرماه امسال است. همچنین در این زمان اعلام شده شرکت راه‌آهن به احداث و بهسازی سالن انتظار، ساختمان‌های جنبی، سکو زیرگذر و سایبان ایستگاه‌ها به مساحت ۱۵ هزار و ۷۰۰ مترمربع با اعتبار ۲۳۵ میلیارد ریال پرداخته است.

توسعه قابلیت‌های سامانه الکترونیک بلیت مکانیزه در راستای پایش اطلاعات و آغاز فرآیند بهره‌گیری از هوش تجاری به منظور بهره‌برداری حداکثری از اطلاعات سامانه‌های بلیت مکانیزه از دیگر اقدامات این شرکت است.

بازسازی و بهسازی ۴۰ کیلومتر از خطوط شبکه ریلی

این شرکت در بخش فنی و زیربنایی نیز به اقدامات قابل توجهی پرداخته که بازسازی و بهسازی خطوط شبکه ریلی به میزان ۴۰ کیلومتر از جمله این اقدامات است.

طی آغاز به کار دولت سیزدهم تا زمان اعلام شده ۸ کیلومتر از مراکز انبوه بار نیز به شبکه ریلی متصل شد.

احداث ۴.۲ دستگاه معادل باکس بتنی پیش‌ساخته در سطح شبکه، تراک بندی خطوط شبکه ریلی به طول ۱۲۰ کیلومتر، نوسازی و بهسازی علائم الکتریکی به تعداد ۳ ایستگاه، تجهیز ۳ ایستگاه به سامانه کنترل خودکار قطار (ATC) و تجهیز ۲ ایستگاه به سامانه CTC از دیگر اقدامات شرکت راه‌آهن در مدت زمان یاد شده از ابتدای کار دولت سیزدهم تا ۱۲ تیر امسال بوده است.

 شرکت راه‌آهن در بخش زیربنایی به ارتقای پوشش رادیویی از آنالوگ به دیجیتال  به تعداد ۲۲ ایستگاه و ارتقای مراکز تلفن ۶ ایستگاه پرداخته و در ۵۲ ایستگاه نیز دوربین‌های مدار بسته نصب کرده است.

پوشش رادیویی نقاط کور مسیرهای ریلی به میزان ۶۰ کیلومتر و انجام مطالعات تهیه طرح جامع برای ۳۰ ایستگاه مهم و تشکیلاتی راه‌آهن (اتمام کار ۵ ایستگاه - در مجموع اتمام کار ۲۲ ایستگاه) از دیگر اقدامات این مجموعه است.

شرکت راه‌آهن برای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به تهیه و ارائه سناریوهای پیشنهادی جهت تبدیل اسکوپ فاز اول طرح به یک اسکوپ قابل بهره‌برداری و افتتاح در عرض دو سال پرداخت و تمدید مجوز شورای اقتصاد طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران قم-اصفهان به مبلغ ۳.۱۵ میلیارد یوآن را اخذ کرد.

همچنین این مجموعه در بخش بازرگانی و بهره‌برداری به افتتاح مرکز دیسپچینگ جدید راه‌آهن ج.ا.ا در راستای افزایش نظارت بر ایمنی و عملکرد شبکه ریلی کشور اقدام کرده است.

برنامه‌ای شدن ۶۵ درصد قطارهای باری شبکه توسط شرکت راه‌آهن با رشد ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده و ATC محور میبد – یزد نیز راه‌اندازی شد.

ثبت رکورد سهم ۱۷ درصدی حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی از حمل‌ونقل بین‌المللی زمینی کشور

شرکت راه‌آهن موفق شد در مدت آغاز به کار دولت سیزدهم تا مدت زمان یاد شده رکورد سهم ۱۷ درصدی حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی از حمل‌ونقل بین‌المللی زمینی کشور را به ثبت برساند.

طی این مدت برای نخستین بار و در راستای افزایش حجم جابه‌جایی بار از طریق خطوط ریلی، سیر قطار حامل زغال‌سنگ قزاقستان در مسیر قزاقستان-ترکمنستان-ایران (از مرز اینچه برون) انجام شد و رکورد مبادله روزانه در مرز اینچه‌برون در تاریخ ۲۶ آبان ماه سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۱۱ واگن به ثبت رسید.

سیر قطارهای بشردوستانه سازمان ملل به مقصد افغانستان نیز در مسیر رازی-اینچه‌برون از مهرماه سال جاری انجام شد.

راه‌اندازی قطار اکو پس از ۱۰ سال وقفه

قطار اکو موسوم به طرح ریلی تهران-استانبول-اسلام‌آباد پس از وقفه ۱۰ ساله راه‌اندازی شد. راه‌اندازی منظم قطار اکو می‌تواند حجم تجارت و ترانزیت را میان سه کشور و حتی میان اروپا و آسیا افزایش دهد.

سیر ۳ رام قطار ITI از مبدا اسلام‌آباد پاکستان به مقصد استانبول ترکیه نیز با عبور از خاک کشورمان از دیگر اقدامات شرکت راه‌آهن در راستای رونق ترانزیت ریلی بود.

امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد همکاری به ویژه با همسایگان همواره مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار داشته که در حوزه ریلی میان ایران و ترکمنستان نیز به منظور توسعه مبادلات مرزی و رفع موانع کنونی تفاهم‌نامه همکاری منعقد شد.

شرکت راه‌آهن در حوزه بازرگانی اقداماتی نظیر توسعه تنوع کالایی در حمل بین‌المللی ریلی کشور از جمله حمل کربنات کلسیم و سود سوزآور برای نخستین بار را عملیاتی کرد.

جذب بارهای جدید به حمل بین‌المللی ریلی از جمله بار صادراتی شیشه از مبدا اردکان یزد به مقصد ترکیه، بار صادراتی زغال از مبدا زرند کرمان به مقصد ترکیه و بار صادراتی قند از ایستگاه هشتگرد به مقصد ترکیه از دیگر اقداماتی بود که کارنامه شرکت راه‌آهن را در زمینه جابه‌جایی بار درخشان کرد.

حذف کاغذ بارنامه از عملیات حمل‌ونقل ریلی

شرکت راه‌آهن به‌منظور رفع موانع و تسهیل روند حمل بار به حذف کاغذ بارنامه از عملیات حمل‌ونقل ریلی و الکترونیکی کردن آن و همچنین انجام آزمایشی سیر واگن‌ها بدون همراه داشتن کاغذ بارنامه در ۵ مسیر و در ۳ مرحله اقدام کرده است که در این حالت کاغذ بارنامه وجود دارد ولی توزیع نمی‌شود.

این مجموعه با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی برای جذب مشارکت بخش خصوصی قرارداد همکاری با بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد ریال را جهت احداث پایانه ریلی غلات، کانتینر و فرآوری چوب در مرکز لجستیک مرزی اینچه‌برون واقع در اداره کل راه‌آهن شمال شرق۲ امضا کرد.

ایجاد و فراهم سازی همه زیرساخت‌ها و الزامات مدنظر گمرک به منظور استقرار گمرک در آپرین در راستای رونق بخشی به توسعه مرکز لجستیک آپرین به عنوان هسته پیشران مراکز لجستیک کشور و تسریع در بهره‌برداری از مزایای این بندرخشک برای منطقه (تهران و اسلامشهر) و کشور از دیگر اقدامات شرکت راه‌آهن به شمار می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha