راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در فسا از خام فروشی محصولات جلوگیری می کند

شیراز-ایرنا- نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی گفت : عدم وجود صنایع تبدیلی در دو حوزه کشاورزی و دامداری در شهرستان فسا باعث شده تا کشاورزان و دامداران این منطقه اقدام به خام فروشی کنند و درآمدها و ارزشهای افزوده حاصل از صنایع تبدیلی به مناطق دیگر و بعضا به خارج از کشوربرسد.

دکتر حجت الله فیروزی روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان فرصتی است تا از ظرفیتهای کشاورزی و دامداری شهرستان فسا استفاده بهینه شود و از خام فروشی در این دو حوزه جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان فسا عامل اصلی کنترل قیمت و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و مصرف‌ کنندگان است که با توسعه این صنایع و فرآوری محصولات مازاد کشاورزان در زمان تولید، از کاهش قیمت و بروز مشکل برای کشاورزان جلوگیری می شود.

نماینده مردم فسا ادامه داد: همچنین در صورت افزایش تعداد صنایع تبدیلی، علاوه بر کاهش هزینه های جانبی، محصولات برداشت شده در زمان کمتری در شهرستان فسا  فرآوری خواهد شد که افزایش میزان صادرات، ارزآوری، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دو چندان را در پی خواهد داشت

وی خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی فسا که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۷ به استان فارس است و در پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ به تصویب رسیده است با گرایش صنایع تبدیلی کشاورزی ، فرصتی است برای کاهش هدر رفت تولیدات، برنامه ‌پذیر شدن تولید، ایجاد زمینه صادرات و بالا رفتن اشتغال و درآمد بهره‌برداران  این بخش است.

دکتر فیروزی گفت: در این راستا  تمام مجوزها و استعلامات لازم جهت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی فسا گرفته شده و جهت تایید نهایی به دبیرخانه مناطق آزاد ارسال شده است تا شرکت متولی عملیات احداث منطقه ویژه اقتصادی را در این شهرستان آغاز کند.

به گفته وی، فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی فسا در زمینی به مساحت۱۰۰  هکتار تامین شده  که قابل گسترش به بیش از ۱۰۰۰ هکتار است و همینطور  کلیه زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آب، راه، گاز، مخابرات و جاده دسترسی در این سایت فراهم شده است.

نماینده مردم فسا اضافه کرد: این زمین در روبروی فرودگاه و در ۱۰کیلومتری جنوب شرقی شهر فسا قرار دارد  که پس از طراحی و قطعه بندی  به افراد متقاضی واگذار می شود اما آماده سازی کل منطقه اقتصادی فسا بر عهده شرکت متولی آن است که جهت تایید نهایی به دبیرخانه مناطق آزاد معرفی شده است.

وی بیان کرد:این شهرستان با تکیه بر قابلیت‌های بالای خود از قبیل مجاورت با جاده اصلی شمال به جنوب کشور ،فرودگاه، امکان دسترسی به راه آهن، نزدیکی به بندرهای جنوب کشور می‌تواند  از مناطق مهم اقتصادی استان فارس برای ایفای نقش تولید با گرایش صنایع تبدیلی کشاورزی باشد.

دکتر فیروزی افزود: خط راه آهن شمال به جنوب که  از شیراز،فسا، داراب و زاد محمود و نهایتا به راه آهن شرق متصل می شود از کنار این منطقه نیز عبور می کند و منطقه ویژه اقتصادی فسا با راه اندازی این خط راه آهن می تواند از ظرفیت راه آهن جهت صادرات محصولات کشاورزی خود استفاده کند.

نماینده مردم فسا گفت: طبق هماهنگی های بعمل آمده مقرر شده فرودگاه فسا هم به  منطقه ویژه اقتصادی اضافه شود که در این راستا برنامه فعال سازی فرودگاه فسا در دو بخش مسافربری و باربری توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

وی اضافه کرد:شهرستانها و استانهای همجوار که ظرفیت کشاورزی و دامداری دارند می توانند به عنوان حلقه های تولید از ظرفیت منطقه ویژه فسا جهت جلوگیری از خام فروشی استفاده نمایند.

به گفته وی، صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین بخش صنعت و کشاورزی است و کاهش میزان بیکاری‌های دائمی ‌و فصلی در مناطق روستایی را به همراه داشته و در عین حال زمینه مناسب برای توسعه بخش کشاورزی را هم فراهم می‌کند.

نماینده مردم فسا گفت: از مزایای دیگر وجود  صنایع تبدیلی افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی بخش کشاورزی، افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش ضایعات و توسعه اشتغال پایدار است.

صنایع تبدیلی بخش کشاورزی مجموعه فعالیت‌های صنعتی است که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی، شیمیایی، ذخیره سازی، بسته بندی و توزیع؛ به تبدیل و نگهداری آنها کمک می کند.

شهرستان فسا در جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌شود.

از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه‌گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha