فیلم: قزوین پایتخت و مهد پرورش بزرگان خوشنویسی کشور است

قزوین - ایرنا - یک هنرمند و خوشنویس قزوینی گفت : قزوین پایتخت و از دیرباز مهد پرورش بزرگان خوشنویس کشور بوده و ریشه در ذات اهالی این دیار داشته است.

به گزارش ایرنا امیر کیان رشوند روز پنجشنبه با حضور در استودیو ایرنا قزوین افزود: هیچ شهری را در ایران نمی‌توان پیدا کرد که دو قله بزرگ خوشنویسی از آن شهر برخاسته باشند، در خط نستعلیق میرعماد حسنی‌ قزوینی در عصر صفویه و در خط شکسته نستعلیق مرحوم عبدالمجید طالقانی قزوینی از قله‌های این عرصه بوده اند که مرحوم طالقانی بیش از ۱۰۰ سال بعد از میرعماد حسنی‌ قزوینی می‌زیسته است.
قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران دارای اساتید زیادی است که همگی از مشاهیر هنر و ادب فارسی بوده اند و از خوشنویسان معاصر می‌توان از زنده‌یاد ابوالحسن محصص مستشاری نام برد که هنر خوشنویسی در قزوین به دست ایشان مجدداً احیا شد و شاگردان زیادی نیز نزد بزرگان و اساتید نامی، آموزش دیده و پرچم هنر را در این خطه برافراشته‌اند.  
رشد و اعتلای خوشنویسی در این شهر موجب شده است تا قزوین پایتخت خوشنویسی نامیده شود و مردمان این شهر بیش از هر چیز دیگری به سمت این هنر جذب شوند.
خوشنویسی در قزوین، ریشه‌ای به قدمت فرهنگ، ادب و تمدن این شهر دارد و اکنون با پیشرفت علم و فناوری به اوج خود رسیده است ولی هنوز نتوانسته سهم خود را از اقتصاد این حوزه دریافت کند.
خوشنویسان بزرگ و مطرح بین‌المللی در این شهر مایه افتخار جامعه هنری بوده و در هر جشنواره‌ای، نام قزوین را بزرگ داشته اند، از این‌رو قزوین قطب بزرگ خوشنویسی به شمار می‌آید و به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران معرفی شده است.
به رغم این عنوان، هنرمندان خوشنویس قزوین از حداقل امکانات مورد نیاز برای توسعه کمی و کیفی آثار خود بی بهره هستند.
هنر خوشنویسی برای احیا شدن نیازمند فرهنگ سازی مدون و ریشه ای است و باید این هنر را از مدارس با آموزش اصولی حفظ و احیا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha