۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84821235
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نیروگاه خورشیدی سد غلامان خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید

بجنورد- ایرنا- نیروگاه خورشیدی سد غلامان در شهرستان مرزی رازوجرگلان با توان تولیدی برق ۱۰۰ کیلو وات امروز-پنجشنبه- با حضور استاندار خراسان شمالی به بهره برداری رسید.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، عملیات اجرایی نیروگاه خورشیدی سد غلامان دهه فجر سال گذشته آغاز شد و ظرفیت تولید برق این نیروگاه ۱۰۰ کیلووات است که کمبود برق منطقه را جبران کند.

این نیروگاه دارای توان تولیدی برق ۱۰۰ کیلو وات و شامل چهار خطوط تولید برق با ۲۷۸ پنل واتی است که برای احداث آن ۳۲ هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شد.

نیروگاه های خورشیدی گامی برای حفظ محیط زیست

استاندار خراسان شمالی در آیین بهره برداری از این نیروگاه خورشیدی اظهار داشت: امروزه در دنیا با توجه به محدود بودن سوخت های فسیلی و ذخایر زیر زمینی و حفظ محیط زیست باید به سمت استفاده از انرژی های پاک رفت که کشور ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

محمدرضا حسین نژاد افزود: برای بدست آوردن برق باید از پنل های خورشیدی و ایجاد نیروگاه های بادی کمک گرفت زیرا این نیروگاه ها علاوه بر حفظ محیط زیست ، موضوعات پدافند غیرعامل را نیز به درستی مدیریت خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر تمام انرژی ما در یک نقطه متمرکز باشد با قحطی گسترده برق مواجه می شویم در حالیکه با ساخت نیروگاه های کوچک و مجزا احتمال قحطی برق کاهش می یابد.

حسین نژاد با بیان اینکه برخی صنایع بزرگ مصرف برق بالایی دارند، گفت: ایجاد چنین نیروگاه هایی و اتصال آن به شبکه سراسری برق کمک بزرگی به مباحث انرژی و حفظ محیط زیست می کند.

سد غلامان بر روی رودخانه فصلی سومبار با هدف مهار سیلاب ها و جلوگیری از فرسایش خاک حاصل خیز، بهبود کشاورزی و افزایش سطح درآمد و اشتغالزایی برای مرزنشینان رازو جرگلان با اعتبار بیش از هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و تاج آن ۹۰۳ متر و ارتفاع آن از پی ۲۳ متر است.

گنجایش مخزن این سد حدود ۱۴ میلیون متر مکعب است که با بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی این سد ۷۷۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه غلامان و روستاهای سوخسو هاشم و پرسه سو زیر پوشش می رود.

 شهرستان رازوجرگلان در شمالی‌ترین نقطه استان قرار دارد، هم مرز با کشور ترکمنستان بوده و دارای ۳ بخش مرکزی، جرگلان و غلامان است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha