ازسرگیری همکاری فضایی آمریکا و روسیه/ اعزام فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی

تهران- ایرنا- اداره ملی هوانوردی آمریکا (ناسا) و آژانس فضایی روسیه (روس‌کاسموس) به توافقی برای اعزام فضانوردان همزمان کشورهای یکدیگر به ایستگاه فضایی بین‌المللی دست یافتند. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی روزنامه انگلیسی گاردین، به نظر می رسد این توافق به معنای توقفی در تنش های بین مسکو و واشنگتن بر سر درگیری روسیه و اوکراین باشد. دو طرف بعد از آن از اعزام های مشترک به ایستگاه بین المللی فضایی خبر دادند که دیمیتری راگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه دیروز (جمعه، ۲۴ تیر) توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از مقام خود برکنار شد.

راگوزین همواره منتقد تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به ویژه در حوزه همکاری های علمی بود و صدایی قوی در انتقاد از واشنگتن در رسانه‌ها و شبکه های مجازی داشت. اکنون یوری بوریسوف، وزیر دفاع سابق جایگزین او شده است.

بر اساس این توافق فرانک روبیو فضانورد آمریکایی همراه با سرگئی پروکوپیوف و دیمیتری پتیلن با یک موشک سایوز از پایگاه هوایی قزاقستان در ماه سپتامبر سال جاری (شهریور/مهر) به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام می شوند و آنا کیکینا به عنوان تنها فضانورد فعال زن با دو فضانورد آمریکایی و یک فضانورد ژاپنی با موشک دراگون اسپیس ایکس از پایگاه فضایی کندی در همان زمان عازم این ایستگاه می شود. 

روس‌کاسموس در بیانیه ای در مورد این توافق اعلام کرد: اعزام‌ همزمان فضانوردان با هدف تقویت شناخت بهتر از فضای بیرونی و اهداف مسالمت آمیز صورت می گیرد. این توافق در جهت اهداف روسیه و آمریکاست و توسعه همکاری ها در چارچوب برنامه ایستگاه بین المللی فضایی را دنبال می کند. 

ناسا نیز در بیانیه ای بیان کرد: اعزام فضانوردان به صورت همزمان و در یک پرواز موجب اطمینان از این بابت است که فضانوردان آموزش دیده در ایستگاه بین المللی برای انجام ماموریت های تعمیر و نگهداری و پیاده روی های فضایی وجود دارند.  

ایستگاه بین‌المللی فضایی به عنوان یک ماموریت مشترک علمی میان ناسا، سازمان‌های فضایی بین المللی سازمان فضایی اروپا (ESA)، سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA)، سازمان فضایی کانادا (CSA) و شرکت فضایی دولتی روسکوسموس (روسیه) از بیش از ۲۰ سال قبل فعال است و پیشرفت‌هایی علمی، آموزشی و فناوری را ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

وی روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش پنجمین ماه خود را می گذراند. 

آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون چند بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده اند که شامل کاهش همکاری ها در زمینه علمی نیز می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha