۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۷
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 84822912
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شورای نگهبان برای حراست از قانون و حقوق مردم تشکیل شده است

همدان- ایرنا- رییس هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه شورای نگهبان در نظارت و بررسی صلاحیت ها نهادی مردمی است، گفت: این شورا با انگیزه حراست از قانون و نیز حفاظت از حقوق مردم تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «جلال مرادی» روز شنبه در جمع خبرنگاران، پاسداری از اصول قانون اساسی و حقوق مردم را رسالت و مسئولیت اصلی این نهاد برشمرد و افزود: شورای نگهبان با نظارت بر مراحل تصویب قوانین و نیز فرایند انتخابات وظایف خود را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر قانون گذاری از جهت عدم مغایرت آن با قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی، حضور در برخی مراسم و شوراها، نظارت بر انتخابات و همه پرسی و تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از وظایف مشترک فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان است.

رییس هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان همواره در دفاع از کشور و برقراری امنیت و آرامش در جامعه تلاش کرده و شهدای زیادی را هم تقدیم نظام کرده است، افزود: در سالجاری سه شهید از شبکه نظارت این نهاد تقدیم انقلاب شده است.

حجت الاسلام مرادی افزود: در راستای نظارت بر انتخابات دفاتر نظارتی به عنوان بازوی اجرایی شورای نگهبان از سال ۷۹ شکل گرفت و از ظرفیت مردم مومن و انقلابی و متدین به عنوان شبکه نظارتی کمک می‌گیرد.

وی نوع وظایفی که برای شورای نگهبان در قانون اساسی پیش بینی شده را نشان دهنده اهمیت و جایگاه شورای نگهبان دانست و اظهار داشت: این نهاد مهمترین شبکه فعال در کشور است که از همه اقشار مردم در آن حضور دارند.

رییس هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه شورای نگهبان در بزنگاه‌های تاریخی در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مقتدرانه عمل کرد و عامل حفظ نظام بوده است، گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، به رهنمود ها و اوامر رهبر معظم انقلاب پایبند است.

مرادی با بیان اینکه در استان همدان در ۲ انتخابات‌ آینده ۲ نفر در خبرگان رهبری و ۹ نفر برای مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند، افزود: در انتخابات گذشته ۶ هزار نفر به عنوان ناظر انتخابات صندوق‌های رای مستقر شدند که در انتخابات‌های بعدی بیشتر خواهند شد.

به گزارش ایرنا، ۲۶ تیرماه سالروز تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی است که در سال ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد.

نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و همه پرسی وظیفه شورای نگهبان است. همچنین تطبیق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی از دیگر وظیفه مهم این شورا است.

شورای نگهبان قانون اساسی ۱۲ عضو دارد که ۶ نفر فقیه توسط مقام رهبری و ۶ نفر حقوقدان با معرفی رئیس قوه قضاییه و تصویب مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

مرحوم آیت‌الله «محمدرضا مهدوی‌کنی» از تیر تا آبان ۱۳۵۹ به عنوان دبیر موقت، آیت‌الله «لطف‌الله صافی‌گلپایگانی» از آذر ۱۳۵۹ تا خرداد ۱۳۶۷، مرحوم آیت‌الله «محمد محمدی‌گیلانی» از تیر ۱۳۶۷ تا مهر ۱۳۷۱ و آیت‌الله «احمد جنتی» از تیر ۱۳۷۱ تاکنون(۱۴۰۱) دبیران شورای نگهبان بوده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha