چتر پوشش بیمه عشایر و روستاییان در آذربایجان‌غربی گسترش می‌یابد

مهاباد - ایرنا - مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: چتر پوشش این بیمه در استان کافی نبوده و باید با اقدامات لازم و بیان مزایای این بیمه برای مردم آنها را به عضویت در این صندوق تشویق کرد که تلاش می کنیم در این خصوص، با همه توان اقدامات لازم را انجام دهیم.

سیروس محمودیان روز شنبه در نشست ستاد راهبردی توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مهاباد اظهار کرد: در حال حاضر این استان با تحت پوشش قرار دادن حدود ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف، رتبه بیستم را در کشور داراست که این میزان برای آذربایجان غربی کافی نبوده و باید افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر شناسایی روستاییان و عشایر فاقد بیمه و زیرپوشش بردن این افراد افزود: جامعه هدف این صندوق متنوع بوده و علاوه بر کشاورزان، روستاییان و عشایر، کشاورزان و باغداران ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، رانندگان، فعالان حوزه صنایع دستی، قالی بافان، مشاغل ۳۲۰ گانه مرتبط با کشاورزی، کارگران فصلی و ساختمانی و زنان سرپرست خانوار را نیز دربرمی گیرد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی یکی از اهداف دولت سیزدهم را زیرپوشش بردن اقشار فاقد بیمه به ویژه چهار دهک پایین جامعه عنوان کرد و یادآور شد: هر فرد می‌تواند با مراجعه به ۹۸ دفتر کارگزاری این بیمه در سطح استان به صورت سالانه خود را بیمه کند.

محمودیان با بیان اینکه همه اقشار جامعه نیازمند بیمه اجتماعی هستند، اظهار کرد: اقشار آسیب‌پذیری چون روستاییان و کشاورزان از اولویت و ضرورت بیشتری برای زیرپوشش قرار گرفتن بیمه برخوردار هستند.

وی با تاکید بر تبلیغات رسانه ای برای جلب اعتماد مردم برای برخورداری از مزایای این صندوق افزود: امسال پیش بینی شده است ۶۰ هزار نفر از جمعیت هدف در آذربایجان غربی زیرپوشش این صندوق قرار گیرند که برای دستیابی به این امر همه کارگزاران را بسیج کرده ایم تا با همکارای ادارات و دستگاه های اجرایی این امر را محقق سازند.  

وی با بیان اینکه در مهاباد نیز هم اکنون هشت هزار نفر از جمعیت هدف این شهرستان زیرپوشش این صندوق هستند که آمار پایینی است و تلاش می شود این آمار امسال به ۱۲ هزار نفر برسد، افزود: در حال حاضر شهرهای بوکان، ارومیه و خوی بیشترین تعداد بیمه شدگان این صندوق را در استان به خود اختصاص داده اند.

مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برای اقشار آسیب پذیر جامعه بیان شود 

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد نیز در این نشست با تاکید بر تأمین رفاه عمومی روستاییان و بهرمندی آنها از مزیت های بیمه گفت: باید مزایای متعدد صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برای اقشار آسیب پذیر جامعه بیان شود. 

خشایار صنعتی ضمن تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و تشریح اهداف و مزایای این صندوق برای جامعه هدف افزود: اعتمادسازی نفش مهمی در آگاه سازی و جلب نظر مردم برای برخورداری از این صندوق دارد.

وی با اشاره به لزوم برگزاری همایشی در این زمینه برای اطلاع رسانی عموم مردم به ویژه روستاییان در این شهرستان یادآور شد: در کنار اطلاع رسانی و آگاه سازی باید مشوق هایی نیز برای مردم توسط دست اندرکاران این صندوق ارایه شود. 

به گزارش ایرنا، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستائیان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند.

این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است.

علاوه‌بر روستاییان و عشایر کارکنان شرکت‌های فنی مهندسی و شبه کشاورزی مستقر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و کارکنان شرکت‌های نظام دامپزشکی نیز می‌توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.

تمامی روستاییان و عشایر و کشاورزان غیرساکن که بالای ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها خودشان را تحت پوشش این صندوق قرار دهند تا بتوانند در زمان تهدید معیشت خانواده با عزت و کرامت از مزیت‌هایی که صندوق فراهم کرده است، استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha