۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84823555
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرقت و مواد مخدر در صدر جرائم خراسان‌شمالی قرار دارد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: محکومان جرائم مواد مخدر و سرقت ۶۸ درصد زندانیان استان را تشکیل می‌دهد و این ۲ جرم رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.

عبدالرحیم گرجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه مواد مخدر اولین فراوانی جرم در زندان‌های استان است، ولی بیشتر معتادان برای تامین هزینه مواد مصرفی دست به سرقت می زنند.

وی تصریح کرد: اکنون ۲ هزار نفر در سه زندان و یک کانون اصلاح تربیت خراسان شمالی تحمل حبس می کنند که بیشر این زندانیان را جرائم مربوط به مواد مخدر تشکیل می دهد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی در مورد فرایند متادون درمانی افزود: تمامی مددجویان زیر پوشش متادون درمانی قرار می گیرند و معتادان با دیگر برنامه های تشویقی مجبور به ترک مواد مخدر می شوند.

وی بیان کرد: متادون رایگان در زندان های خراسان شمالی برای ترک اعتیاد تجویز می شود و به تدریج با کاهش دارو، مصرف مواد نیز به صفر می رسد.

اشتغال ۸۰ درصد زندانیان

گرجی با بیان اینکه اینک ۸۰ درصد زندانیان خراسان شمالی مشغول به کار هستند، گفت: اشتغال شماری از آنها در خارج از زندان و تعدادی نیز در واحدهای کارگاهی زندان است.

وی اظهار داشت: تنها بخشی از مددجویان ناتوان و مسن زندان های خراسان شمالی از دایره اشتغال خارج هستند.

گرجی با بیان اینکه ایجاد اشتغال زندانیان در دوران حبس نقش عمده‌ای در ارتقای امنیت و آرامش محیط زندان دارد افزود: زندانیانی که شرایط کار در بیرون از زندان را داشته باشند در کارگاه های بخش خصوصی، بخش خدماتی و مشارکت با شهرداری مشغول به کار خواهند شد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی افزود: اصلاح و تربیت، کاهش جمعیت کیفری و ایجاد فرصت های اشتغال برای زندانیان پس از آزادی، تامین معیشت خانواده های زندانیان، کمک به کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد اشتغال و حرفه آموزی از جمله اولویت های کاری سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی است.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد زندانیان خراسان شمالی مرد هستند، افزود: از این تعداد؛ سه درصد از زندانیان را زنان تشکیل می دهند و در بند نسوان بجنورد تحمل حبس می کنند و مابقی نیز مرد هستند.

گرجی یادآور شد: ۶۸ درصد از مددجویان زندان های خراسان شمالی متاهل هستند که متاسفانه خانواده های این افراد بعد از زندانی شدن سرپرست خانوار دچار مشکلات و آسیب های مختلف می شوند.

۷۶ درصد زندانیان بی سواد و زیر دیپلم

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: ۷۶ درصد از مددجویان زندان های خراسان شمالی بی سواد و زیر دیپلم و ۱۷ درصد دارای مدرک فوق دیپلم تا دکتری هستند.

وی افزود: همچنین ۷۲ درصد مددجویان زندان های این استان بین ۲۶ تا ۴۵ سال سن دارندکه این افراد باید به نوعی در محیط های کاری از جمله کارخانه ها و سایر حوزه ها مشغول به کار باشند که متاسفانه به دلایل مختلف در زندان ها گرفتار شده اند.   

گرجی اظهار داشت: اگر اصلاح و تربیت زندانیان از حوزه زندان ها فراتر رود و خانواده ها، اقوام و کارفرمایان پس از آزادی، زندانی را به گرمی پذیرا باشند، نرخ بازگشت به زندان بسیار کاهش خواهد یافت.

وی بر حمایت تامین معیشت خانواده تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا خانواده های زندانیان از نبود سرپرست دچار مشکل معیشتی نشوند و بخشی از حقوق مددجویان به دست خانواده ها می رسد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha