به گزارش خبرنگار ایرنا، تردد چشمگیر گردشگران پایتخت و شهرهای اطراف که در تعطیلات آخر هفته و کوتاه مدت، اتراق در طبیعت لواسان، اوشان فشم میگون، و شمشک و دربندسر را جایگزین مسافرتهای برون شهری خود میکنند، موجب بار ترافیکی سنگینی در گردنه قوچک و معابر منطقه میشود.
در همین زمینه با چندتن از اهالی لواسانات و رودبارقصران گفتوگو کردیم که ضمن ابراز نارضایتی از شرایطی که در تعطیلات رخ میدهد، خاطرنشان کردند: جادهها و معابر این منطقه برای چنین جمعیتی پیشبینی نشده بود اما چند سالیست همواره شاهد تردد بیشتر و ترافیکهای شدیدتر هستیم؛ ترافیکهایی که عموماً طی کردن مسیر ۲۰ دقیقهای را به ۳ الی ۴ ساعت افزایش میدهد.
معضل ترافیک گردنه قوچک، محور زردبند-فشم و معابر اصلی لواسان که فقط در تعطیلات نوروز عاری از آن است؛ تبدیل به یکی از مشکلات اصلی ساکنان شده است که ابراز میکنند: ما برای امور روزمره هم در این روزهای پرتردد از خانه خارج نمیشویم. تعطیلات آخر هفته برای ما معنای خانهنشینی دارد، چراکه اگر وارد این ترافیک شویم ساعتها وقت خود تلف کردهایم تا کار کوچکی همچون خرید یک ماست انجام دهیم!
عبور بالغ بر ۴۰ هزار خودرو از گردنه قوچک
سرگرد ارسلان کاظمی، رئیس پلیس راه لواسانات و رودبارقصران در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: در تعطیلات طولانی به سبب اینکه شهروندان تهرانی راهی سفرهای برونشهری میشوند، منطقه عاری از هرگونه ترافیکی است اما در تعطیلات یک روزِ و یا پایانی هفته ۳۰ الی ۴۰ هزار خودرو از گردنه قوچک وارد بخشهای شمیرانات میشوند.
وی خاطرنشان کرد: امروز (روز عید سعید غدیر) نیز از مناسبتهاییست که به سبب برگزاری جشنها، دید و بازدیدها و گذراندن اوقات فراغتی کوتاه بویژه پس از سالهای کرونایی، راهی لواسانات و رودبارقصران شده و شاهد ترافیک صبحگاهی در مسیر ورودی و عصرگاهی در محور خروجی خواهیم بود.
سرگرد کاظمی با اشاره به اینکه شهرهای لواسان، اوشان فشم میگون، و شمشک دربندسر فاقد پلیس راهور هستند و یکی از عوامل تشدید ترافیک پارکهای دوبله و سوبله خودروهاست، گفت: جمعیت شهرهای مذکور برای استقرار پلیس راهور به حد نصاب نرسیده است و مجموعه ما همواره در تلاش است تا برای پوشش منطقه از زمان استراحت پرسنل در تیمهای آمادهباش استفاده کنیم و در صورت بروز مشکل ایشان را اعزام کنیم.
رئیس پلیس راه لواسانات و رودبارقصران یادآور شد: در ماههای گذشته (پیش از مسئولیت وی) در استانداری تهران به تصویب رسید تا شهرداری لواسان نسبت به خرید ۲ خودرو و در اختیار قرار دادن آن، برای تجهیز به چراغ گردان و پلاک پلیس اقدام کنند تا بتوانیم با بهکارگیری نیروهای خود، در قامت پلیس راهور در شهرهای منطقه حاضر شویم، اما تاکنون محقق نشده است.
شورای شهر لواسان خرید خودرو برای پلیس را تصویب نکرد
عباس مطلوبی، شهردار لواسان در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: درخواست خرید ۲ خودروی مذکور را به شورای شهر ارائه دادیم که با مخالفت نمایندگان مردم مواجه شد، به همین سبب اقدامی در این خصوص انجام ندادهایم.
وی در خصوص برنامه شهرداری برای کاهش بار ترافیکی شهر خاطرنشان کرد: بار ترافیکی میدان قائم (زردبند) ارتباطی با شهرداری ندارد اما برای محدوده شهری، پروژه تعریض پلهای ورودی و خروجی شهر را تعریف کرده و مناقصه آن را تا ماه آینده برگزار خواهیم کرد.
مطلوبی با تاکید بر اینکه پل آهنی لشگرک را به عنوان یادمان لواسان حفظ خواهیم کرد، توضیح داد: در راستای کاهش ترافیک شهر، پل دوم (همراستا با پل آهنی) را از یک لاین به سه لاین (عرض ۲ متر و ۷۰ به حدود ۱۰ متر) افزایش خواهیم داد.
خواستار استقرار پلیس راهور در لواسان هستیم/ تبعیض با بخش تجریش پذیرفتنی نیست
مهدی کرمینیا، سخنگوی شورای اسلامی شهر لواسان در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رد درخواست خرید خودرو برای پلیس راه ابراز داشت: این موضوع را تائید نکردهایم چراکه هزینهای برای کاری نمایشیست و جوابگوی نیاز منطقه نیست. ما خواستار اصلاح اصولی مساله و استقرار پلیس راهنمایی و رانندگی در شهر هستیم. همانطور که در سنوات گذشته طی بازه زمانیهای متفاوت پلیس راهور در لواسان مستقر بود.
وی به نقل از سرهنگ خادم رئیس پلیس راه فاتب گفت: در سالهای گذشته ۳ خودروی ۲۰۶ توسط شهرداری لواسان خریداری شده و در اختیار مجموعه پلیس راه قرار گرفت؛ اما اکنون در خارج از منطقه بهکارگیری شده است.
کرمینیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز پلیس راه با آنکه وظیفهای ندارد، در مواقع لزوم به تصادفات داخل شهری رسیدگی میکند و ما قدردان ایشان هستیم؛ و در پی اعلام نیاز پرسنل حوزه ترافیک شهرداری و پلیس با همکاری یکدیگر موارد را مرتفع میکنند اما این وضعیت قابل قبول نیست و باید ساماندهی شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر لواسان تاکید کرد: شهرستان شمیرانات شامل سه بخش تجریش، لواسانات و رودبارقصران است و نباید تبعیضی میان آنها باشد؛ اگر تجریش از امکانات و پرسنل راهور بهرمند است، این ۲ بخش نیز نباید مستثنی شوند. اما اکنون تجریش تحت پوشش منطقه یک راهور و لواسانات و رودبارقصران تحت پوشش منطقه ۲۲ راهور هستند.
تعریض گردنه کمرخانی، راهکاری برای کاهش بار ترافیکی رودبار قصران
محمدعلی خشنودی، بخشدار رودبارقصران در خصوص مدیریت ترافیک منطقه اظهار داشت: معضل ترافیکی این بخش مربوط به محور زردبند - فشم میشود که بخشی از آن به سبب کاهش لاین در گردنه کمرخانی است. در همین راستا جلسات متعددی برای بررسی پروژه تعریض این مسیر که حدود یک کیلومتر میشود، برگزار کردهایم و در روزهای آتی بازدید استاندار از این منطقه را نیز خواهیم بود.
وی افزود: پروژه مذکور از جمله پروژههای مهم رودبارقصران است و در صورت تحقق و آسفالتریزی، علاوه بر تاثیر مستقیم بر کاهش بار ترافیکی محور زردبند - فشم، مانعی برای پارک خودرو درب رستوران های انگشتشماری که ترافیک را تشدید میکنند، نیز میشود.
لواسانات و رودبار قصران از توابع شهرستان شمیرانات در شمال شرقی پایتخت، طبق آخرین سرشماری بیش از ۴۷ هزار نفر جمعیت دارد اما به سبب طبیعتی بکر، عبور رودخانه جاجرود، مناطق حفاظت شده، پیستهای اسکی و مدرسه بین المللی یخنوردی در تمامی فصلها مورد استقبال چشمگیر ورزشکاران و گردشگران داخلی و خارجی قرار میگیرد.
نظر شما