به گزارش روز دوشنبه مرکز خبر حوزه،آیت الله علی رضا اعرافی در مراسم عمامه گذاری طلاب به مناسبت عید غدیر در مدرسه علمیه معصومیه، با اشاره به ثبت لباس روحانیت در تاریخ و فرهنگ اسلامی، افزود: این لباس نماد تاریخ ۱۰۰ ساله حوزه های علمیه می باشد که امر عادی و ساده ای نیست و بزرگان در اینگونه رویدادهای عمامه گذاری می کردند.
اعرافی ادامه داد: طلاب باید در جهت تحقق معارف اهل بیت عصمت و طهارت با جان و دل تلاش کنند و در رسالت های خود نسبت به جامعه و مردمان آن کوتاهی نکنند.
وی تصریح کرد: این لباس و عمامه نماد فقه، تفسیر و نشانه ای از تاریخ پر درخشش علم در تمدن های بشری و جهان اسلام است و همچنین نماد پیمان عهد با شهدا رسول خدا و امت اسلام است و این یعنی ندای حوزه که مفاهیم دینی را در خود جای داده است و همواره دشمنان بدانند قلب حوزه وفادار به امت و ملت ایران است و ما قدردان ایران اسلامی پایبند به مبانی اسلامی است،هستیم و این حرکت ها و نفاق های که در جریان انقلابی وجود دارند خس و خاش های بیش نیستند و بدانند نمی توانند کاری بکنند.
مدیر حوزه های علمیه کشور در ادمه تبریک عید غدیر خم ابراز داشت : ماندگاری و درخشش انوار این عید در تاریخ اسلام یک قصه عادی نیست، چرا که در طول تاریخ اسلام داستان های معاند و عوامل مزاحم مانع از تحقق غدیر و پیام های بزرگ آن می شد و یادمان باشد این داستان بزرگ در مسیر گذر تاریخ با موانع و سدهای بزرگی روبرو بود و نمی گذاشت غدیر و داستان های امامت برای نسل ها و قرن های آینده بماند و منتقل شود.
عضو فقهای شورای نگهبان رهبری اضافه کرد:غدیر در گذر زمان با موانع بزرگ مواجه شده است که مهمترین آن این بود که تا حدود ۱۰۰ سال نقل احادیث پیامبر ممنوع بوده و جریاناتی در جوامع اسلامی آن زمان مانع از نقل وقایع و نقل سخنان پیامبر بودند و در این باره آنقدر گزارش در تاریخ آمده است که قابل انکار نیست و همچنین گروهی از خلفا در کنار جریان های انحرافی سیاسی و فرهنگی به اهل بیت علیهم السلام اغراض ناروا می گفتند و مانع از ضبط و ثبت وقایع و نقل احادیث پیامبر می شدند.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: در ارتباط با خاندان پیامبر و کسانی که وابسته به این خط نورانی بودند یک کینه و عداوت و برنامه ریزی خاصی برای محو اینها در تاریخ جوامع اسلامی وجود داشت، همچون وجود عاشورا که تلاش بر حذف جریان فیزیکی امامت بود و این یک جریان اموی بود تا این راه و رسم و معارف بلند و نورانی اسلام را در تاریخ دفن کند و همواره سعی شده به عنوان یک چهره خشن با عاشورا برخورد شود.
عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان ساخت: خطرناکتر از برخورد فیزیکی با مکتب اهل بیت اقدامات پیچیده حدیثی و روایی در قالب یک جنگ نرم افزاری بود که حدیث جعل میکردند و فضای مسموم تبلیغی علیه جریان مکتب اهل بیت بوجود می آوردند و در جامعه آن زمان منع نقل حدیث و رویایی با اهل بیت علیهم السلام به شکل سخت و فیزیکی و با رویارویی نرم همراه بود و در این راستا جریانات اموی در بیان مناقب اهل بیت علیهم السلام از سوی دیگر همچون سدهای بزرگ در مقابل احادیث و داستان های که برای تثبیت امیرمومنان و خاندان پیامبر طراحی شده قرار داشتند.
اعرافی عنوان داشت: با درخشش و فروغ بعد از چهارده قرن و ماندگار قصه غدیر امر عادی نیست چرا که در طول تاریخ سعی داشتند سد های بزرگ در ظاهر و باطن فرهنگ جامعه بوجود آوردند تا نام علی و فرهنگ غدیر نماند و با بوجود آوردن موانع و مین گذاری بزرگ در تاریخ سعی داشتند تا میراث و ارزش های متعالی این خاندان از بین برود و به نسل های آینده منتقل نشود، اما امروزه برگزاری مراسم های گرامیداشت این عید بزرگ در ایران و در جهان اسلام نشان از عظمت و بزرگی مکتب اهل بیت است و این میراثی که پای آن جان می فشانیم و ملت بزرگ ایران پرچم دار آن است به آسانی به دستمان نرسیده است بلکه در تحقق این امر مهم زندان ها شکنجه های و جنایت های متعددی صورت گرفته است و همواره جریانات انحرافی در تقابل غدیر بوده و هستند.
وی با بیان این که طراحی پیامبر و معماری ایشان در برخورد با انحرافات این امر نورانی در خلق حادثه غدیر قابل توجه می باشد ابراز داشت: برای این که یک حادثه در مقابل اتفاقات تاریخی و هجوم جریانات انحرافی بماند معماری و طراحی حادثه امر مهم است و پیامبر خدا در طراحی عید غدیر مهندسی و معماری این حادثه بزرگ نه تنها در آن زمان میخواستند راه را نشان بدهند بلکه در صدد اهتراز پرچم ولایت بودند تا در گذر زمان پیام ولایت بماند و دستخوش انحرافات تاریخی نشود، لذا ماندگاری این امر مهم نیازمند مهندسی دقیق و حساس می باشد.
مدیر حوزه های علمیه کشور در بیان ریزه کاری و طراحی پیامبر اسلام در حفظ عید غدیر خاطرنشان ساخت: پیامبر اسلام با بوجود آوردن موارد زیادی در صدد حفظ غدیر در تاریخ اسلام بودند، ایشان این امر مهم را در سال اخر عمر خود و در حجه الوداع قرار دادند و یک حالت انتظاری را از قبل در جامعه اسلامی آماده کرده بودند و این امر را در حین مراسم حج صورت نمیگیرد و همه این امرها ریزه کاری های روانشناسی است و ایشان پس از پایان حج در حضور همه مردم و فراخوان دادن در گردهمایی این رویداد تاریخی را رقم میزنند.
اعرافی بیان کرد: خطبه رسول خدا در روزه عید غدیر یکطرفه نبوده، بلکه دائما بین سخنران و شنونده ارتباط سخن شکل می گرفت و چندین بار از مخاطبین اعتراف میگرفتند چرا که اعتراف گرفتن از این جامعه بزرگ و متنوع و انتصاب حضرت علی علیه السلام و به تصویر نشان دادن ایشان به مردم نکاتی است که رسول خدا در قصه غدیر آن را گنجاندند تا بماند و اگر تعبیه ده ها نکته مهم در غدیر خم نبود از بین میرفت با توجه به این که دشمنان اسلام صدها شبهه پیرامون غدیر پراکنده کرد غدیر خم به واسطه معماری پیامبر عظیم الشان اسلام ماندگار شد و خود را انقلاب اسلامی نشان داد.
نظر شما