۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۶
کد خبرنگار: 3046
کد خبر: 84830618
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

اعرافی: مسجد، کانون اصلی کارکرد روحانیت و حوزه باشد

قم ـ ایرنا ـ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: باید به سمت مسجد تراز حرکت کنیم و محور و کانون اصلی کارکرد روحانیت و حوزه «مسجد» در چهارچوب کلان و ترازی که در اسلام برای آن تصویر شده است، باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز شنبه در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال‌الدین خداداده رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور افزود: برای ساماندهی و ارتقای کارکرد مسجد، نیازمند یک طرح جامع هستیم.  

وی ادامه داد: این طرح جامع در سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاست گذاری مدنظر قرار دارد و ما هم به آن توجه داریم.

وی با بیان اینکه کارهای ارزشمندی در زمینه مساجد در حال انجام است، تاکید کرد: باید مسجد بر محور امام جماعت مسجد و مردم اداره شود و هر اقدامی که انجام می دهیم، اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ارتقای علمی و معرفتی امام جماعت، هیات امنا و دست‌اندرکاران مساجد تاکید و بیان کرد: در این زمینه در حوزه علمیه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست حوزه، توسعه درس های خارج در استان های مختلف کشور است، بیان کرد: در سه سال گذشته، قریب به ۵۰ درس خارج و اجتهادی در استان ها به رسمیت شناخته شده است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار هنر اظهار داشت: مقصود ما، هنرهای متناسب با معرفت اسلامی و جذاب در نسل جوان است که در این زمینه کارهای زیادی می توان انجام داد.

اعرافی با بیان اینکه سرمایه گذاری ما در زمینه هنر کم است، تصریح کرد: از هنرهای گوناگونی می توان در ترویج و تبلیغ معارف اسلامی بهره برد.   

وی با بیان اینکه یک طرح راهبردی جامعی در زمینه «هنر و مسجد» تهیه کنید، گفت: انواع هنر را می توان با رعایت همه شئون مسجد، حوزه و روحانیت در جذب نسل جوان و فعال‌سازی آن‌ها و ارتقای کارکرد مسجد به کار گرفت.  

امام جمعه قم همچنین بر برگزاری سه وعده نماز جماعت در مساجد تاکید و اضافه کرد: همچنین پژوهش های مرتبط با مسجد و نماز در یک سامانه به صورت جامع عرضه شود.

وی اظهار داشت: باید مساجد، حلال مشکلات پیرامون خود از جمله آسیب های اجتماعی باشند و مسجد فعال می تواند این آسیب ها را به حداقل برساند.   

اعرافی همچنین درباره برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های حوزه‌های علمیه گفت: طراحی‌هایی در حوزه در تهیه اسناد راهبردی، برنامه پنج ساله و ۱۰۰ طرح بزرگ تحولی داشته‌ایم و در همه این‌ها؛ حوزه پاسخگو و دارای خروجی هدفمند را، مدنظر قرار داده‌ایم.

وی افزود: تولید اسناد راهبردی و کلان، برنامه پنج ساله و نزدیک به ۱۰۰ طرح مهم راهبردی در حوزه انجام شده و الان حوزه از یک نظام طراحی خوبی برخوردار است که همه این‌ها قابل نقد، اصلاح و تکمیل است.  

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: در حال حاضر همه استان ها یک برنامه پنج ساله استانی دارند و امسال نیز تلاش می شود که هر واحد علمی و آموزشی از یک برنامه پنج ساله برخوردار و مسیر حرکت آن مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ کارویژه روحانیت در زمینه‌های گوناگون طراحی شده است، گفت: حدود ۵۰ کارویژه روحانیت اولویت‌دار، کارکردهای اصلی و رسالت‌های مهم حوزه است و بر اساس این‌ها، یک آمایشی انجام شده است.  

امام جمعه موقت قم اضافه کرد: بر اساس آن آمایش، مجموعه‌ای از برنامه‌های مشترک پنج ساله با نهادهای مختلف همچون آموزش‌ و پرورش داریم.  

اعرافی خاطرنشان کرد: در همه این‌ها؛ حوزه پاسخگو، حوزه‌ای که نیاز نیروی انسانی، فکری و معرفتی جامعه را تامین کند؛ یکی از کلیدهای اصلی است.  

همچنین در این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال‌الدین خداداده رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گزارشی از فعالیت‌های این ستاد ارایه داد؛ دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور از دیگر برنامه‌های سفر «خداداده» به استان قم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha