جلسه نقد و بررسی کتاب «غدیر؛ زیربنا، ضرورت، هدف و ولایت» در کرمانشاه برگزار شد

کرمانشاه - ایرنا - همزمان با دهه امامت و ولایت و در سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب های مرتبط با این ایام، جلسه نقد و بررسی کتاب «غدیر، زیربنا، ضرورت، هدف و ولایت» نوشته زنده یاد «علی صفایی‌حائری» با حضور پژوهشگران علوم دینی در اداره کل کتابخانه های استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ حجت الاسلام «محمد محرابی»، از پژوهشگران علوم دینی در این جلسه با اشاره به اینکه مرحوم صفایی جمع بین عقل، عرفان و معنویت بود، گفت: از مزایای مهم کتاب اختصار است و حرفی تکراری نزده و آغاز زیبا و ادبی دارد و فصل‌ها کافی و دارای ترتیب منطقی هستند و این در حالی است که زنده یاد صفایی در این کتاب تفاوت بشر و انسان را بیان کرده است و ولایت را تداوم توحید می‌دانند. 

«کیوان ماه‌ور»، پژوهشگر آثار مرحوم صفایی هم در این جلسه نقد و بررسی گفت: این کتاب مجمل و غنی است و در چاپ جدید غلط های قبلی اصلاح شده است؛ نگرش استاد صفایی به غدیر تاریخی نیست بلکه به معنای ولایت می‌پردازد کما اینکه در این اثر می خوانیم که معنای ولایت بالاتر از محبت و دوستی است و بین بشر و انسان تفاوت هست؛ انسان یعنی در سطح وظیفه زندگی کردن ولی بشر فقط به دنبال رفاه، آزادی، عدالت و امنیت است و آنها را ذاتا مطلوب می داند.

معاون توسعه کتابخوانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه هم افزود: کتاب غدیر درک خوبی از ولایت و غدیر دارد و ترجمه ولایت به سرسپردگی ترجمه رسا و دقیقی است و به توحید منتهی می‌شود و  برهان این سرسپردگی هم این است ولی بیش از هرکس به منافع او آگاهی دارد.

«رضا کریمی» با اشاره به اینکه تعبیر متمم که برگرفته از آیه اتمام‌ نعمت است هم زیبا و دقیق است و متمم نعمت کسی است که تمام نعمت ها را به کار می‌گیرد در ادامه اظهار داشت : مثال مهندس کارخانه از نمونه مثال‌های خوبی است که صفایی در آن تبحر دارد و مباحث ثقیل را آسان و ملموس می‌کند.

در این کتاب، بیان مصادیق هم موجب می‌شود تحلیل ها کلی و انتزاعی نباشند مثلاً مرزبندی با احمدحنبل و جرج جرداق می‌تواند مقدمه معرفت عمیق به امام باشد.  

کریمی گفت: البته مرحوم صفایی در استنطاق از متون دینی گاهی بی دقتی می‌کند و این‌ خشت کج ممکن است دیواری را کج‌ کند به عنوان نمونه در کتاب آمده که ثار خون است در حالی که معنی صحیح ثار خون مقتول است که باید انتقام گرفته شود و نباید آن را به عنوان خونی که‌ بدن همانند قلب  و مغز به آن نیاز دارد تفسیر کرد بلکه ثار همان خونی است که در جمله‌ این‌الطالب بدم‌المقتول بکربلا آمده است.

ماه ور در واکنش به سخنان کریمی گفت: فکر می کنم کلمه ثار، که در کتاب بین دو خط تیره درج شده، از اضافات دیگران است و در اصل سخنان استاد نبوده است.

در ادامه این برنامه دو تن از کارشناسان استان های کردستان و ایلام نکات خود را بیان کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha