حالا حتی برخی حامیان تیم مدیریت شهری کرمان هم معتقدند «آن روز که خیلیها دلنگران بودند و میگفتند باتجربگان را در سکانداری هدایت شهرداری کلانشهر کرمان به کار بگیرید، این روزها را میدیدند که پس از ماهها فعالیت نهتنها خروجی کار و افق پیشرو مشخص نیست بلکه هرروز در یک مشکل، مظاهر ناپختگیها نیز بیرون میزند».
ناپختگی یا بیتدبیری، نامش را هرچه بگذاریم این روزها در یکی از بزرگترین و پرترددترین میدان های شهر کرمان که محل خروج از شهر به سمت شهرهای شرقی و جنوبی استان و نیز گلزار شهدای شهر کرمان است، صدای همگان را درآورده، سد راه آمبولانس های امداد ونجات شده و ترافیک سنگین و قفل آن از جمله پرترددترین نقاط شهر کرمان را دچار چالش کرده است.
به گزارش ایرنا، میدان سرآسیاب یا بیرم آباد کرمان با دستکم ۱۲ ورودی و خروجی از جمله محورهایی به سمت هفت شهرستان جنوبی و چهار شهرستان شرقی این استان، همچنین راه دسترسی به استان سیستان و بلوچستان و در عین حال راه های تردد به منطقه سرآسیاب و پادگان صفر پنج، بزرگراه های حضرت امام و نیز امام رضا (ع)، خیابان سرباز، گلزار شهدا و دیگر معابر حالا در تصمیم ناپخته و غیرکارشناسی مدیریت شهری با توجیه پیشگیری از تصادفات، کوچک سازی شده اما انگار علاوه بر مشکل تصادف و ترافیک نسبتا روانی که وجود داشت، اکنون اهالی این مناطق را با گره های کور ترافیکی در برخی از ساعات شبانه روز نیز مواجه کرده و شهر را در چاله ای انداخته که معلوم نیست باید چکار کرد.
و جالب تر اینکه شهردار کرمان تنها توجیهی که در قبال این آشفتهبازار دارد این است که «باتوجه به اهمیت موضوع و گلایه های بسیار، زمان نداشتیم تا منتظر بمانیم طرح های کارشناسی به تصویب برسد»؛ حال آنکه خود تقاضاها و گلایه های بسیار از وضع موجود، خود نشان از اهمیت این معبر مهم و پرهیز از هرگونه تصمیم ناپخته در آن داشت.
اعمال برخی تغییرات در این میدان توسط شهرداری کرمان سبب ساز بروز مشکلات و در نتیجه اعتراض های زیاد شهروندان شد؛ به دنبال آن برخی دسترسی های محلی نیز دایر شده اما آنگونه که کارشناسان و مردم می گویند، نه تنها مشکل حل نشده بلکه صدای همه آنقدر درآمده که یکصدا همه خواهان توقف این طرح ناپخته شدهاند.
قرارداشتن میدان بیرمآباد در شریان حیاتی و اصلی شهر با جریان تردد بالا، نشان دهنده حساسیت زیاد این موقعیت است که طبیعتا به دنبال بروز مشکل در آن، صداهای اعتراضی زیادی را نیز به دنبال خود بلند می کند.
این میدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر بیمارستان افضلی پور به عنوان یکی از مسیرهای دسترسی آمبولانس ها به مناطق مختلف از جمله سرآسیاب، خیابان سرباز، بزرگراه امام رضا و غیره شناخته می شود که کوچک کردن میدان و در نهایت پیدایش گره های کور ترافیکی با توجه به ترددهای زیاد منطقه به عنوان مانعی برای امداد رسانی اورژانسی به بیماران نیز شناخته شده است.
این در حالی است که طبق شنیده ها شورای ترافیک در سال های گذشته به دلیل اهمیت و جایگاه این ورودی و همچنین رخداد تصادفات زیاد در این میدان برای این مکان پل زیرگذر تعریف و تصویب کرده بود که در مصوبات شهرداری گم شد و مدیران شهری هم مدعی هستند که مجبور بوده اند طرح های قبلی را اجرایی کنند؛ حالا خود مدیران شهری می گویند طرح های قبلی مال قبل بوده و نباید به این شکل اجرایی می شده است.
هرچند عریض بودن میدان بیرم آباد، گاهی تصادفاتی را منجر می شد که دغدغه اهالی بود اما بحران واقعی این محدوده درست از زمان کوچک سازی این میدان نمایان گشت و صدای ساکنان این منطقه را نیز درآورد به طوری که چند شب پیش کد آمبولانسی که راهی امدادرسانی به یک بیمار بد حال بود در این نقطه گرفتار تار عنکبوت ترافیک شد و دیر رسید.
درواقع درخواست برای اقدامات موثر برای کاهش سوانح، حالا به بروز مشکلاتی بیشتر از مشکلات گذشته منجر شده است.
تماس های مکرری نیز از سوی مردم به دلیل تاخیر در امدادرسانی اورژانس طی ۲ هفته اخیر در منطقه بیرم آباد کرمان با ایرنا گرفته شده که همه حاکی از تاخیر عوامل اورژانس در این منطقه به دلیل ترافیک موجود بوده و این درحالی است که برخی مدیران نیز در تماس با ایرنا استمداد طلبیدند که به این موضوع ورود و خواهان جلوگیری از اجرای اینچنین طرحی با اینهمه تبعات شدند.
گلایه های رییس اورژانس
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی کرمان نیز از کوچک سازی میدان پرتردد بیرم آباد شاکی است و می گوید: ساختار فعلی برای امدادرسانی بموقع به بیماران اورژانسی در این محدوده باید اصلاح شود.
سید محمد صابری با اشاره به عملیات کوچک سازی میدان بیرم آباد و مشکلات ایجاد شده در امدادرسانی به دلیل ترافیک در این محدوده افزود: اصلاحات مهندسی انجام شده در این محل، رینگ دور میدان را برای حجم خودروهایی که در این محل تردد دارند، تنگ کرده است.
وی با اشاره به قرار گرفتن پایگاه اورژانس ۱۱۵ در ضلع جنوبی میدان بیرمآباد تصریح کرد: این پایگاه حدفاصل بزرگراه امام به سمت جاده قدیم ماهان قرار دارد که برای انجام ماموریت های امدادی باید دور میدان را دور بزند.
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر تایید تاخیر در امدادرسانی آمبولانس های محدوده میدان بیرم آباد طی ۲ هفته اخیر ادامه داد: موارد زیادی از معطل ماندن آمبولانس های این منطقه طی این مدت در ترافیک دور میدان بیرم آباد داشته ایم.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال یک مورد از این تاخیر در امدادرسانی ها مربوط به هفته گذشته است که آمبولانس اعزامی پایگاه میدان بیرم آباد حدود ۲۰ دقیقه در ترافیک دور این میدان معطل شده بود.
صابری با اشاره به وجود ایستگاه خودروهای کرایه سواری چهار شهرستان شرق و هفت شهرستان جنوبی و گاهی برخی اتوبوس ها در محدوده اطراف پایگاه اورژانس ۱۱۵ میدان بیرم آباد اظهار داشت: سال هاست این مشکل مطرح شده اما تاکنون برای رفع آن اقدامی انجام نشده است.
وی تصریح کرد: خودروهای کرایه همیشه راه عبور آمبولانس ها را در پایگاه میدان بیرم آباد سد می کنند و این نیز مشکلی است که باید فورا به آن رسیدگی شود.
تابلو چیدن گل هست اما
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان، نبود پارکینگ برای خودروهای کرایه شرق و جنوب این استان را در محدوده میدان بیرم آباد مشکل دیگر پایگاه اورژانس این منطقه اعلام کرد و اظهار داشت: شهرداری تابلو چیدن گل ممنوع را در این محدوده نصب کرده اما برای نصب تابلو پارک در پارکینگ اورژانس ممنوع، ضرورتی ندیده است.
وی کوچک سازی میدان بیرم آباد را مشکلی دیگر بر مشکلات امدادرسانی پایگاه اورژانس این محدوده دانست و اظهار داشت: وجود این ساختار در میدان بیرم آباد برای آمبولانس های ما در امدارسانی مشکلات زیادی را به وجود آورده که گاهی ممکن است غیرقابل جبران باشد.
صابری گفت: شهرداری اخیرا یک قطعه زمین را در ضلع غربی محدوده میدان بیرم آباد برای احداث پایگاه اورژانس واگذار کرده که البته با مشکلات مواجه است و به محض رفع این موانع این پایگاه به مکان جدید منتقل می شود اما مشکل ترافیک به وجود آمده فعلی همچنان پابرجاست و سد راهی برای امدادرسانی ها خواهد بود.
موضع اینستاگرامی آقای شهردار
واکنش شهردار کرمان اما به این مشکلات یا چند جمله در صحن علنی شورا و در جمع اعضای شورا بوده یا چند استوری اینستاگرامی؛ وی معتقد است که شهرداری متعهد به اصلاح مهندسی میدان بیرام آباد بوده؛ تعهدی که درباره فرآیندها و چگونگی انجام آن معلوم نیست چه کسی باید پاسخگو باشد.
سعید شعرباف تبریزی چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود و در پاسخ به انتقادهای مطرح شده علیه اجرای طرح اصلاح هندسی میدان بیرمآباد نوشت: در میان گرههای ترافیکی حاد شهر کرمان، چند تقاطع کلیدی از جمله سهراهی شرفآباد، سهراهی سیلو، چهارراه شهید نیکزاد و میدان بیرمآباد وجود دارد که در اسرع وقت به تعیینتکلیف نیاز دارند.
توجیه جالب شهردار
وی در این مطلب آورده بود: بهدلیل گذشت بیش از یک دهه از آخرین مطالعات جامع حملونقل و ترافیک کرمان، برای پاسخ قطعی به نحوه تعیینتکلیف گرههای ترافیکی از جمله میدان بیرمآباد، باید منتظر پاسخ مطالعات جدید باشیم که قرارداد آن سه ماه قبل با دانشگاه تربیت مدرس منعقد شده و نخستین نتایج آن یک سال دیگر قابل استفاده خواهد بود.
شهردار کرمان ادامه داد: در میان گرههای ترافیکیِ اشاره شده، حداقل دو مورد وجود دارد که وضعیت حادتری دارند و نمیتوان وضعیت آنها را تا تعیینتکلیف در مطالعات جدید به حال خود رها کرد که سهراه شرفآباد بهدلیل حجم بسیار بالای ترافیک مسیر بزرگراهی و میدان بیرمآباد بهدلیل حجم بالای تصادفات منجر به فوت و جرح، بر مبنای آمار رسمی راهنمایی و رانندگی در ۲ سال گذشته، گزارشهای متعدد و درخواست های متمادی مردم در این مورد خاص که به سادگی تعابیری مثل «قتلگاه بیرمآباد» را میتوان در وب جستوجو کرد، از آن جمله است.
شعرباف افزود: مدیران وقت شهرداری و متخصصان شورای ترافیک وقت استان کرمان نیز با این استدلالِ درست که نمیشود میدان «بیرمآباد» را تا زمان تعیینتکلیف نهایی در طرح جامع، به حال خود رها کرد و نسبت به جان شهروندان بیاعتنا بود، طرح اصلاحی را بهصورت همسطح آماده میکنند که درمجموع با کاهش سرعت ورود به میدان و کاهش مساحت و زاویه برخورد خودروها در ورودیها، تا حد ضوابط قانونی موجود بتوانند به این خواست مردمی پاسخ دهند و در نتیجه طرحی قانونی مصوب میشود که در ابتدای شروع بهکار شورا و شهرداری جدید، برای اجرا به ما ابلاغ شده بود.
وی با بیان اینکه در جلسات و برنامههای متعدد رسانهای نسبت به اجرای این طرح متعهد شده بودیم نوشت: پس از آغاز مراحل اجرایی طرح اصلاح هندسی بر مبنای جزییات اجرایی شورای ترافیک وقت، اعتراضات برخی از ساکنان «سرآسیاب» و برخی از متخصصان نسبت به کارآمدی طرح مطرح و در جلسات متعدد شورای اسلامی شهر بهصورت حضوری و غیرحضوری بررسی شد.
با ابلاغ دوباره طرح، عملاً حجت بر ما تمام شد
شهردار کرمان افزود: با اینکه قانوناً موظف به اجرای طرح در میانه راه بودیم، به احترام نظر برخی از مردم و متخصصان، عملیات عمرانی را یک هفته متوقف کردیم و مجموعۀ نظرات انتقادی مطرحشده را بهصورت مکتوب به شورای ترافیک ارایه و تقاضای جلسۀ اضطراری کردیم که بسرعت مورد موافقت قرار گرفت و طرح قبلی بههمراه انتقادات و پیشنهادات جدید، برای بار دوم در شورای ترافیک ارایه شد.
شعرباف ادامه داد: شورای ترافیک استان که اغلب متخصصان و مدیران بومی کرمان هستند با بررسی میدانی طرح و نظرات انتقادی مطرحشده، طرح قبلی را با چند اصلاح کوچک، ازجمله اضافه کردن کندروها، مجدد به شهرداری ابلاغ کردند و عملاً حجت بر ما تمام شد؛ بنابراین، دستور کار جدید را به پیمانکار ابلاغ کردیم و هماکنون نیز در مراحل نهایی اجرای طرح هستیم.
وی در ادامه نوشت: در این میان برای چندمینبار، تقاضای جدید برای تغییر طرح مطرح شد و شهرداری نیز برای چندمینبار موضوع را در سطح مشاور طرح جامع مطرح کرد و دوباره بر اجرای طرح اصلاحی تأکید شده است.
وقتی شهردار منتقدان را «حضرات به دنبال رای» خواند
صرفنظر از اینکه خود توضیحات شهردار کرمان نشان از تایید ناپختگی در اجرای طرح های مهم شهری دارد که پس از شروع به کار، چندمرحله مجبور به توقف و تغییر در آن شده است، اما نوع مواجهه شهردار با انتقادهای این طرح نیز قابل تامل است.
شعرباف تبریزی در نشست شورای اسلامی شهر طی ۲۳ خرداد سال جاری نیز تصریح کرد: تنها مسیر برای تغییرات قانونی در طرح میدان بیرمآباد، مسیر شورای ترافیک، آن هم از طریق بحث عالمانه در مورد گزینههای پیشنهادی است و لاغیر.
وی ادامه داد: این روزها برخی حضرات که ظاهراً نگران رآیآوری در انتخابات پیشِ رو هستند، به بنده پیام دادهاند که هرچه سریعتر این طرح را متوقف کنید! به آقایان عرض کردم زیر بار بدعت غیرقانونی نخواهم رفت؛ مسیر تغییر یک طرح تخصصی، استوری انتقادیِ این تشکل و آن تشکل نیست؛ مسیر درست، بحث دقیق در مجرای تخصصی آن است.
شعرباف تبریزی در ادامه پای یک نماد دیگر از مظاهر ناپختگی در مدیریت شهری کرمان را وسط کشید و با بیان اینکه خود ما نیز در اجرای پروژه (پیاده راه سازی) میدان ارگ نگرانی داریم لذا اجرای آن را در دستور کار قرار داده ایم افزود: طرح میدانبیرم آباد مصوبه شورای اسلامی شهر کرمان را دارد و باید مصوبه شورای ترافیک را بگیرد تا کار پیش برود.
طرح پیادهراهسازی جلو ورودی اصلی بازار تاریخی کرمان که قرار بود ماه های قبل افتتاح شود همچنان درگیرودار اجراست و معلوم نیست چه زمانی با چه کیفیتی به سرانجام برسد؛ اختلافهای شهرداری با پیمانکار یا بروز مشکل بین فعالیت های آنها طی ماه های گذشته خبرساز بوده است.
رییس شورا: چه کسی پاسخگوست؟
اما به دنبال این سخنان شهردار درباره میدان بیرم آباد، بیان نگرانی برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان از جمله رییس این نهاد نیز قابل تامل است؛ علیرضا نادری در همان نشست شورا با شهردار گفت: چه کسی پاسخگوی طرح اشتباه ترافیکی میدان بیرم آباد است؟؛ طراح آن باید زیر سوال برود که چرا طرحی اشتباه داده است زیرا قبلا هم عبور کامیون و خودرو را به صورت همزمان از این نقطه داشتیم.
۲ سال فاصله تصویب و اجرای طرح
چناریان عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز عنوان کرد: بیش از ۲ سال از زمان طراحی، تصویب تا اجرای طرح ترافیکی میدان بیرم آباد کرمان گذشته و در این مدت اتفاقات بسیاری افتاده؛ باید ببینیم در سابقه این طرح براساس چه تقاضا و درخواستی ارائه شده؟ و طرح ساماندهی میدان بیرم آباد برای کاهش حوادث بوده است؟
وی ابراز داشت: معابر ورودی و خروجی میدان بیرم آباد کرمان بسیار زیاد است و حادثه رخ می دهد که باید آن را ساماندهی کرد؛ اکنون با وجود فروکش کردن کرونا و همچنین شمار زیاد زائران سردار دل ها، تقاضاهای سفر به کرمان زیادتر شده که وضعیت را متفاوت کرده است.
وقتی شهردار تغییر را در زمان اجرا پذیرا نیست
شهردار کرمان هم در این خصوص به اعضای شورا پاسخ داد: اجرای پروژه میدان بیرم آباد به تاخیر افتاده و دیگر هیچ تغییری را در زمان اجرا نمی پذیریم؛ ما این مشکل را در اکثر پروژه های شهری کرمان می بینیم اما بی اهمیت به تبعات اجتماعی کار نیستیم.
شعرباف تبریزی ادامه داد: پروژه ای که تاخیر داشته باشد، باید به صورت صادقانه به مردم توضیح داده شود؛ پیگیری و شکایت را در زمینه پروژه میدان بیرم آباد کرمان انجام دادیم و این طرح وارد فاز حقوقی خود شده است.
جدولگذاری و آتیه نامعلوم طرح
در این میان و باوجودتقاضاها برای توقف این عملیات شهری که سبب ساز مشکلات زیادی شده ، مدیران شهری گوششان گویا به پیشنهادها برای تامل کارشناسی و کسب نظرات متخصصان حوزه شهری بدهکار نیست.
یکی از مدیران استان در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد که کارشناسان شناخته شده متخصص ترافیک و حوزه حمل و نقل شهری حتی استادان دانشگاهی بنام کرمان نیز میگویند که از آنان مشورتی گرفته نشده است لذا ضرورت دارد که طرح متوقف و طرح کارشناسی چکش کاری شده برای ساماندهی این معبر مهم مدنظر قرار گیرد.
این درحالی است که دستکاری شهرداری در اطراف میدان شروع و اجرایی شده است؛ مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری کرمان نیز از جدولگذاری و اجرای راستگرد در میدان بیرمآباد با هدف آنچه تسهیل تردد شهروندان و کاهش تصادفات خوانده، خبر داده است.
میعاد آشورماهانی افزود: زیرسازی و آسفالت راستگرد به متراژ هزار و ۱۰۰ مترمربع با هزینه بالغ بر ۳۱۰ میلیون تومان در ضلع غربی میدان بیرمآباد در قسمت ورودی خیابان سرباز به بزرگراه امام خمینی(ره) اجرایی شده است.
وی بیان کرد: در ضلع جنوبی میدان بیرمآباد حدفاصل بزرگراه امام خمینی (ره) تا ابتدای جادۀ قدیم ماهان نیز جدولگذاری شده است.
این درحالی است که باوجود این هزینه ها و عملیات عمرانی، مشکلات همچنان باقی و تقاضا برای قدری تامل کارشناسانه در اجرای طرح های شهری مدیریت شهری کرمان همچنان در اولویت درخواست ها از این نهاد مهم مدیریت شهری قرار دارد.
برخی کارشناسان در این زمینه انتقادها را از منظر دیگری شدت بخشیده اند؛ این افراد می گویند در شهرداری کرمان قحطالرجال نبوده و نیست؛ کارشناسان و مدیرانی باسابقه بسیار و متخصص در این نهاد وجود دارند که اگر از خود همان افراد هم بهره گیری می شد، شاید شاهد مشکلات کنونی در این شرایط نبودیم.
تماس خبرنگار ایرنا با دیگر متولیان و مسئولان از جمله فرماندار کرمان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع تا لحظه انتشار گزارش بی نتیجه بود.
نظر شما