میرکریمی: تبریز در احیای سینمای پس از انقلاب نقش ویژه ای داشته است

تبریز - ایرنا - کارگردان و فیلمنامه نویس مطرح کشورمان گفت: سینما در منطقه آذربایجان ریشه تاریخی دارد و تبریز در جان دادن دوباره به سینمای بعد از انقلاب و ساخت اولین فیلم‌ها با استاندارد شرایط موجود نقش ویژه‌ای داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رضا میرکریمی در گفتگو با خبرنگاران افزود: جشنواره وحدت نیز که در تبریز برگزار می‌شد بعد از فجر، در تراز جشنواره‌های سینمایی کشور بود و جریان‌ساز بود.

وی گفت: امروز بعد از یک‌دوره رکود ما باز هم شاهد فعالیت فیلمسازان جوانی در منطقه آذربایجان هستیم.

وی تاکید کرد: رگه‌هایی از نوعی نگاه خاص منطقه در سینمای آذربایجان قابل مشاهده است که نمونه‌اش در دیگر شهرها کمتر دیده می‌شود.

این عضو هیئت داوران جشنواره فیلم تبریز در خصوص کیفیت فیلم‌های این جشنواره نیز گفت: کیفیت فیلم‌های این جشنواره مثل تمام جشنواره‌های داخلی و خارجی بود که داوری کرده‌ام و در واقع نه شگفت‌زده و نه ناامید شدم.

این کارگردان سینما افزود: انتظاراتم به ویژه در بخش داستان برآورده شد و در بخش‌های دیگر تاحدودی ضعف دارد.

میرکریمی بیان کرد: آمارها نباید ما را به اشتباه بیاندازند چرا که ارزش و اهمیت یک‌جشنواره به استمرار آن است و مهم این است که هدف درازمدتی را پیگیری و موضوع و محدوده جغرافیایی موردنظر را مدیریت کند.

وی تیم اجرایی جشنواره را خوشفکر و پرانرژی و قابل اتکا ارزیابی کرد و اضافه کرد: چه خوب است که نهادهای دولتی متولی جشنواره پای این تیم بایستند و با کمترین تغییرات در تیم تدوام این جشنواره را پایه‌ریزی کنند تا در آینده شاهد برگزاری آن با گستره‌ وسیع‌تری باشیم.

رضا میرکریمی در پایان تاکید کرد: باید مرکزیت پایگاه جغرافیای آذری‌زبان‌ها در کشوری مثل ایران باشد که صاحب سبک است و نگاه کشورهای همسایه نیز به سینمای ایران با احترام آمیخته است.

تبریز همواره سرآمد حرکت‌های فرهنگی‌ است

 محمود نظرعلیان، بازیگر سینما هم با بیان این که تبریز همواره سرآمد حرکت‌های فرهنگی و هنری بوده و هست، اظهار کرد: جشنواره تبریز گذشته درخشانی دارد که از پیش از انقلاب آغاز شد و بعد با جشنواره وحدت ادامه پیدا کرد.

وی افزود: به نظرم نهضتی با عنوان فیلمسازی جوانان در تبریز با فیلم کوتاه آغاز شده و با فیلم‌های نیمه‌ بلند و بلند ادامه پیدا کرده و شاهد کارهای بسیار با کیفیتی بوده‌ایم.

نظرعلیان اضافه کرد: تبریز و سینمای آن همواره یک سر و گردن از دیگر استان‌ها بوده و امیدوارم این جشنواره با همین عنوان در گستره ملی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: رسالت سینمای نوپا و مستقل در فیلم کوتاه این است که پیام بزرگی را در زمانی کوتاه مطرح کند.

این بازیگر پیشکسوت گفت: سینما هنر پیچیده‌ و پر زحمتی است و دوستان جوان باید بدانند یادگیری آن زمان‌بر است و نیازمند حوصله است و سعی نکنند در مدتی کوتاه فیلمساز شوند.

وی اظهار کرد: آینده سینمای ایران در دست جوانان است و از مدرسان این حوزه نیز قدردانی می‌کنم که داشته‌های خود را به جوانان منتقل کرده‌اند.

فیلمسازها نباید فقط درگیر تکنیک شوند

 کارگردان فیلم داستانی "ناهید" با بیان اینکه فیلمسازها نباید صرفا درگیر تکنیک شوند و تنها با استفاده از دوربین‌ها و تجهیزات پیشرفته به فکر تولید عجولانه باشند، اظهار کرد: متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که سینماگران فقط درگیر تولید هستند و به محتوا توجه چندانی ندارند.

وی افزود: عجولانه به سمت تولید رفتن اصلا با رسانه فیلم کوتاه متناسب نیست.

وی اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین معضلات تولید فیلم کوتاه هزینه‌های بسیار بالا و غیر قابل بازگشت بودن سرمایه در این حوزه است.

علیزاده تاکید کرد: در مقابل بالا رفتن هزینه‌ها، مبالغ جوایز جشنواره‌های مختلف روز به روز کمتر می‌شود.

این فیلمساز جوان جشنواره فیلم تبریز را محلی برای دیده شدن آثار هنرمندان و فیلمسازان جوان برشمرد.

علیزاده بیان کرد: امیدوارم برگزاری جشنواره سال‌های آینده به شکل ملی و ‌گسترده‌تر ادامه پیدا کند.

 تأمین بودجه دغدغه‌ مشترک فیلمسازان است 

محمد زارع که با دو انیمیشن «آب = زندگی » و «نقطه» در جشنواره فیلم تبریز حضور دارد، با بیان اینکه تأمین بودجه و کمبود نیروهای متخصص در روند تولید فیلم و انیمیشن یکی از دغدغه‌های مشترک فیلمسازان تبریز و استان است، اظهار کرد: ساخت انیمیشن یک کار گروهی است و نیازمند افراد متخصص در حوزه‌های مختلف است ولی متأسفانه به خاطر نوپا بودن انیمیشن، به ویژه تکنیک استاپ موشن، در استان ناچار بودم از افراد متخصص خارج از استان استفاده کنم که هزینه‌های تولید را بالا برد.

وی افزود: در سال‌های اخیر استان آذربایجان شرقی پیشرفت قابل توجهی در حوزه‌ ساخت فیلم های کوتاه و بلند داشته و موفقیت‌های بسیار در جشنواره‌های مختلف تأییدی بر این موضوع است اما معتقدم در این استان ما با مشکل نبود تنوع ژانر و موضوع در آثار تولیدی مواجه هستیم و اغلب راه رفته شده توسط فیلمسازان بزرگ دوباره طی می‌شود.

زارع گفت: به نظر می‌رسد تمرکز فیلمسازان بیشتر بر روی تکنیک بوده‌ و ضعف فیلمنامه و درونمایه احساس می‌شد که باید به آن توجه شود.

این انیمیشن‌ساز جوان گفت: جای خوشحالی است که بعد از دو سال وقفه باز هم شاهد برگزاری جشنواره فیلم تبریز هستیم و تا این لحظه کیفیت برگزاری بسیار بالا بوده و باعث دلگرمی جامعه سینما است.

 زارع تأکید کرد: دلیل این کیفیت، حضور سینماگران حرفه‌ای تبریز در رأس امور اجرایی است و به همین خاطر شاهد مدیریت درست و جزئی‌نگرانه هستیم.

بر اساس این گزارش، انیمیشن «آب = زندگی» در خصوص اهمیت آب و نقش مهم آن در حیات کره زمین است که با تکنیک استاپ‌موشن ساخته شده و با زبان فانتزی سعی کرده روند خلقت سیاره ها و چرایی وجود حیات را در منظومه شمسی را به تصویر بکشد که در چند جشنواره ملی و بین‌المللی کرده و انیمیشن «نقطه» نیز با تکنیک استاپ موشن ساخته شده و داستان آن در آینده اتفاق می افتد و درباره انسان هایی است که به خاطر استفاده بی‌رویه ازتکنولوژی قامت خمیده ای دارند. این انیمیشن نیز در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی شرکت کرده است.

۲۳۶ اثر در بخش های مختلف جشنواره فیلم تبریز ارسال شده است.

از مجموع آثار ارسال شده به جشنواره، ۹۸ فیلم داستانی، ۵۶ فیلم مستند، ۵۰ فیلم انیمیشن و ۳۲ فیلم تجربی بود و هیات انتخاب نیز از این تعداد ۲۲ اثر داستانی، ۱۰ اثر مستند، ۶ اثر تجربی و ۹ اثر انیمیشن انتخاب کردند.

اختتامیه پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز امروز ۲۹ تیرماه، در پردیس سینمایی ستاره باران برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha