۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۲۱:۵۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84828411
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۶۱ هزار نفر جذب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی شدند

بجنورد-ایرنا- معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: اکنون در کشور ۶۱ هزار و ۲۱۰ نفر در قالب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی آموزش های لازم را فرا می گیرند که سهم خراسان شمالی از این رقم بسیار پایین است.

به گزارش ایرنا، علی حسین شهریور عصر چهارشنبه در نشست شورای مهارت خراسان شمالی اظهار داشت: ۴۳ درصد از این مهارت آموزان، افراد دیپلم هستند که امید می رود گامی برای اشتغال زایی برداشته شود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه سهم خراسان شمالی از این طرح بسیار پایین است گفت: در این استان تنها ۱۳۰ نفر در این طرح پذیرش شدند که این شورا باید در این باره برنامه داشته باشد.

وی گفت: طرح مهارت آموزی در محیط واقعی برای افراد بالای ۱۵ سال به بالا انجام می شود و در آن، مهارت آموزان از ۲۵ روز تا ۱۸ ماه در کارگاه های صنفی و یا صنعتی کشور مهارت لازم را فرا می گیرند، این افراد در این دوره تحت پوشش مسوولیت مدنی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در این مدت مهارت آموزان مشمول قانون کار و قانون تامین اجماعی نمی شوند و بر این اساس صاحبان کارگاه ها نباید دغدغه ای داشته باشند خاطرنشان کرد: تمامی بنگاه های اقتصادی دارای مجوز می توانند در قالب این طرح، مهارت آموز جذب کنند.

عمده بیکاران مهارت فنی ندارند 

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بار دیگر تاکید کرد: با وجود اینکه نرخ بیکاری در خراسان شمالی از متوسط کشور بالا است و تعداد بنگاه ها هم زیاد است اما سهم این استان از این طرح بسیار پایین است.

وی خاطرنشان کرد: مهارت آموزی به کارجویان بالای ۱۵ سال از اولویت های این سازمان است، در کشور ۸.۹ درصد از افراد بالای ۱۵ سال بیکار هستند که عمده این افراد مهارت ندارند و یا مهارت فنی بسیار پایین دارند.

سرعت تحول در بازار کار 

شهریور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نیاز جامعه به مشاغل جدید گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، تا پایان سال ۲۰۲۵، ۸۵ میلیون شغل در دنیا از بین می رود و در این مدت بیش از ۹۷ میلیون شغل جدید ایجا می شود، مطالعات مجمع جهانی اقتصاد هم نشان می دهد ۶۵ درصد از کوکان که در سال های اخیر وارد مدرسه شدند در آیند وارد مشاغلی می شوند که هنوز ایجاد نشده است این بدان معنا است ه اکنون مشاغلی آموزش داده می شود که در آینده وجود ندارد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی وسنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: سرعت ایجاد مشاغل جدید، درایران هم صدق می کند و باید تلاش کنیم تا با به روز رسانی دانش، در روند رو به رشد در دنیای کار دچار مشکل نشویم زیرا آینده دنیای کار، بسیار متحول است.

تعریف بیش از ۳۳۰۰ استاندارد مهارتی

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای  سه وظیفه مهم دارد که یکی از آن، تدوین استانداردهای آموزش مهارت است، پیش از این ۶ هزار و ۵۰۰ استاندار شغلی تعریف شد اما جذاب نبود و بر این اساس با تغییر رویکردها، استانداردها منطبق با اسـتاندارد های شایسـتگی تعریف شد و اکنون بیش از سه هزار و ۳۳۰ فرصت شغلی طراحی شده است.

وی تکلیف دیگر این سازمان را اجرای آموزش به وسیله بخش دولتی و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: رویکرد ما این است که مجموعه آموزش ها به بخش خصوصی واگذار شود زیرا دولت نمی تواند در آموزش سرمایه گذاری کند، با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، بخش خصوصی بهتر می تواند در این زمینه ورود پیدا کند.

وی، سنجش صلاحیت های حرفه ای را از دیگر رسالت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای عنوان کرد و گفت: جامعه باید اطمینان یابد که سنجش مهارت نیروی کار به درستی انجام می شود و افرادی که گواهینامه دارند، کاملا ماهر بوده و امکان ورود به بازا کار دارند، در این زمینه سالانه ۹۰۰ هزار تا بیش از یک میون نفراز مهارت آموزان مورد سنجش مهارت قرار می گیرند و در آزمون های تئوری و عملی شرکت می کند که ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار نفر معادل ۷۰ درصد از آنان، موفق به دریافت گواهینامه مهارت می شوند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی وسنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: ارتقای کیفیت گواهینامه و اعتبار بخشی به این گواهینامه رویکرد ما است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha