نخبگان فرهنگی ابعاد روز مباهله را برای مردم تبیین کنند

یزد - ایرنا - رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یزد گفت: ۲۴ ذی‌الحجه ( روز مباهله ) یکی از بزرگترین اعیاد و روز اثبات حقانیت نبوت و امامت در تاریخ جهان اسلام است که ضمن گرامیداشت آن باید نخبگان فرهنگی و مبلغان دینی ابعاد آن را برای مردم و جوانان تبیین کنند.

حجت‌الاسلام محمد حسین متوسل روز جمعه به مناسبت روز مباهله در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این روز در اصل حقانیت اسلام، اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و روز عزت امت اسلام است ادامه داد: بزرگداشت روز مباهله و تبیین آن با فعالیت‌های فرهنگی، بهره‌گیری از فضای مجازی و رسانه‌های گروهی توسط نخبگان فرهنگی، خطبا و مبلغان دینی ضرورت دارد .

وی با اشاره به اینکه به رغم اهمیت موضوع هنوز به نحو مناسب و کامل به واقعه مباهله و نقش آن در اسلام برای مردم و جوانان پرداخته نشده ادامه داد: بزرگداشت این روز بزرگ در ادامه تکریم روز غدیرخم و دهه امامت و ولایت با برگزاری جشن و برنامه‌های تبیینی و معرفتی باید توسط نهادهای فرهنگی و تبلیغی جدی گرفته شود.

این مسئول بیان کرد: برای بزرگداشت روز مباهله برنامه‌ها و آداب خاصی در قالب آیات و روایات مختلف به آن اشاره و پرداخته شده و باید این برنامه‌های دینی و ارزشی که مورد تاکید دین مبین اسلام است با فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در جامعه و بین مردم و نسل جوان روز به روز تقویت و گسترش یابد.

متوسل از حضور مردم استان یزد در برنامه‌های مختلف دهه امامت و ولایت به خصوص روز غدیرخم با برنامه‌های متنوع قدردانی و بیان کرد: خطبای جمعه در تبیین روز مباهله نقش مهمی دارند و تریبون نمازهای جمعه فرصت خوبی برای آن محسوب می‌شود که باید بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد.        

۲۴ ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است، در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تاییدی دیگر زد.

واقعه مباهله در سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران به آن اشاره دارد و این روز به معنای درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.

این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن پیامبر اکرم (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند و با این حال مسیحیان نجران در روز موعود از این کار خودداری کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha