۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۰
کد خبر: 84830376
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بناهای تاریخی ناایمن اردبیل بازسازی می‌شود

۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۰
کد خبر: 84830376
بناهای تاریخی ناایمن اردبیل بازسازی می‌شود

اردبیل - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل گفت: بناهای ناایمن این استان شناسایی شده و به مرور بازسازی و استحکام‌بخشی می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اردبیل ، کمال‌الدین میرجعفریان در بازدید از بازار تاریخی اردبیل با اشاره به اتفاقاتی که در برخی مناطق کشور برای بناهای تاریخی یا ناایمن افتاده است ، از لزوم بازسازی بناهای ناایمن استان و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار خبر داد.

وی افزود: به دلیل حساسیت موضوع در مورد بناهای قدیمی با پیگیری‌های انجام شده عملیات بازسازی و استحکام‌بخشی سرای زنجیرلو در بازار تاریخی اردبیل آغاز شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل ادامه داد: سه سرای دیگر از بازار تاریخی اردبیل نیز به صورت همزمان وارد فاز عملیاتی بازسازی و استحکام‌بخشی می‌شوند و انتظار داریم که در سایر سراها و بناهایی که چنین مشکلاتی دارند با همکاری خود کسبه و صاحبان املاک بازسازی‌ها ادامه داشته باشد تا شاهد حوادثی در این بناها نباشیم.

میرجعفریان گفت: دولت تا جایی که امکان دارد برای رفع چنین خطرهایی تلاش می‌کند و در سرای زنجیرلو بازار تاریخی اردبیل به همت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان عملیات اجرایی پیش از تامین مالی کسبه آغاز شده است.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن  به عصر صفوی بازمی‌گردد.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از نقاط گوناگون استان اردبیل تا کنون در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha