۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 2961
کد خبر: 84831348
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاثیر خشکسالی‌ها بر محیط زیست بافق تا سالها ماندگار است

یزد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست بافق گفت: تبعات خشکسالی‌ها بر محیط زیست این شهرستان فقط به امسال ختم نمی‌شود و تاثیرات منفی آن حیات وحش را تا سال‌های آینده تهدید می‌کند.

سید جلال موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی و تاثیر آن بر محیط زیست گفت: تاثیر منفی خشکسالی  فراتر از مباحث مربوط به زاد و ولد حیات وحش است و فقط به امسال نیز ختم نمی‌شود و تاثیرات منفی آن به سال‌های بعد نیز خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: خشک شدن بوته‌ها و درختچه‌ها و درختان که بوجود آمدن آن‌ها سالیان سال طول کشیده و نیاز است سال‌ها شرایط مناسب و پر باران وجود داشته باشد تا دوباره به حالت پایدار برسد، از جمله تبعات خشکسالی‌های اخیر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بافق اظهار کرد: کاهش تولید علوفه که منبع تامین‌کننده و حیات در تمامی اکوسیستم‌ها (سیستم طبیعی شامل گیاهان، حیوانات و مجموعه‌ موجودات زنده) است و موجودات زنده و محیط زندگی آن‌ها محسوب می‌شود از دیگر پیامدهای پدیده خشکسالی اخیر است.

وی تصریح کرد: بسیاری از گونه‌های جانوری که قدرت تحرک پایین دارند مانند خزندگان، دوزیستان و ماهیان و همچنین پرندگان خشکی‌زی که قدرت پرواز پایینی دارند مانند کبک، تیهو و از این دست پرندگان در این چنین شرایطی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

موسوی عنوان کرد: هرچند شاید این گونه‌های جانوری در نگاه اول بی‌ارزش به نظر برسند اما تردیدی نیست که همه موجودات زنده در کره زمین تحت تاثیر یکدیگر قرار دارند و حیات آن‌ها به حیات هم گره می‌خورد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بافق اضافه کرد: بنابراین انقراض یک گونه یا کاهش جمعیت یک گونه بر جهت و بقای سایر گونه‌ها تاثیرگذار است و این در حالی است که این گونه‌های جانوری تأمین‌کننده غذای گونه‌های جانوری طعمه‌خوار کوچک و در نهایت بزرگ و گونه‌های شاخص جانوری هستند.

منطقه حفاظت‌شده کوه بافق که با مساحتی حدود ۸۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در فاصله ۱۱ کیلومتری شهر واقع شده است از سال ۱۳۶۷ به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت کنتـرل اداره حفاظـت محیط زیست استان یزد بوده و در سال ۱۳۷۵ با تصویب شورایعالی حفاظت محـیط زیسـت بـه عنـوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

این منطقه زیستگاه پستانداران، پرندگان و خزندگان مختلف است و پلنگ ایرانی نیز در این محیط  زیست می کند.

مرکز این شهرستان ۵۲ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha