دولت محصول برنج ۱۲ هزار هکتار از اراضی گلستان را توافقی خریداری می‌کند

گرگان - ایرنا - معاون نظام بهره‌برداری مدیریت تعاون روستایی گلستان گفت: امسال کشاورزان استان با عقد قرارداد زراعت برنج در ۱۲ هزار و ۲۶۰ هکتار از اراضی استان، محصول خود را با قیمت توافقی به اداره کل غله و خدمات بازرگانی می‌فروشند.

سیدغلامرضا حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: برای اجرای کشت قراردادی برنج در استان به ازای هر هکتار ۱۰۰ میلیون ریال به صورت تامین نهاده‌های از کشاورزان حمایت شد.

به گفته وی برای پوشش این سطح کشت قراردادی برنج، ۶ هزار و ۲۰۰ تُن انواع کود شیمیایی پتاسه، فسفاته و ازته، ۶۰ تُن انواع سم حشره‌کش، قارچ‌کش و علف‌کش و ۹۰ تُن ارقام بذر تامین شد و میان کشاورزان طرف قرارداد توزیع گردید.

 معاون نظام بهره‌برداری مدیریت تعاون روستایی گلستان ادامه داد: برنامه کشت قراردادی برنج در استان از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری به اجرا درآمد و برنج کاران علی‌آباد، گرگان، کردکوی و گالیکش بیش از سایر شهرها از این طرح استقبال کردند.

طرح کشاورزی قراردادی برنج در سال زراعی جاری برای نخستین بار توسط دولت در گیلان، مازندران و گلستان به عنوان استان‌های تامین‌کننده اصلی این محصول اجرا شد.

کشت شالی در اراضی نسق (دارای حق آبه) گلستان تا میانه تیرماه ادامه دارد و برداشت بهاره این محصول از میانه تیرماه آغاز می‌شود.

معاون نظام بهره‌برداری مدیریت تعاون روستایی گلستان گفت: هزینه زراعت برنج در قالب کشاورزی قراردادی توسط دولت پرداخت و در پایان از محل دریافت و فروش محصول تسویه می‌شود.

گلستان دارای ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی نسق‌دار برای کشت شالی است و علاوه بر آن کشاورزان این خطه به طور میانگین سالانه در ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از اراضی به روش سنتی - غرقابی، شالی کشت می‌کنند.

بیشترین گونه زیر کشت برنج در گلستان از نوع طارم، نعمت، هاشمی و دم‌سیاه است.

استان گلستان واقع در شمال کشور از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha