سامانه هوشمند نوبت دهی پایانه بار بندر نوشهر راه اندازی شد

نوشهر - ایرنا - فرماندار نوشهر با اشاره به پایان دغدغه ۲۴ ساله جابه‌جایی بار از بندر نوشهر از راه اندازی سامانه هوشمند نوبت دهی در پایانه بار این بندر خبر داد.

به گزارش ایرنا، رستم زرودی عصر دوشنبه در جلسه بررسی مسائل پایانه بار بندر نوشهر که با حضور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در نوشهر برگزار شد افزود: ساماندهی و استقرار سامانه هوشمند نوبت دهی در پایانه بار بندر نوشهر چندین روز است که مراحل آخر تست گیری را با موفقیت به پایان رسانده و به صورت کامل در حال اجرا است. 

فرماندار نوشهر ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل با تعامل مدیریت پایانه بار نوشهر توانسته است علاوه بر رفع نواقص سیستم های مکانیزه سخت افزاری و نرم افزاری سامانه هوشمند نوبت دهی با موفقیت امکان بهنگام سازی مستمر اطلاعاتی، تسریع در نوبت دهی و اعلام بارپایانه، ساماندهی و مدیریت حمل و نقل بار را نیز در بندر نوشهر عملیاتی کند.

زرودی بر ضرورت نظارت بر اجرای سامانه هوشمند نوبت دهی بار در پایانه بار بندر نوشهر از سوی دستگاههای متولی تاکید کرد و گفت: براساس مصوبه شورا هرکس تخلف یا مانعی در مسیر فعالیت این سامانه ایجاد کند با آن برخورد قاطع خواهد شد. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران نیز در این جلسه افزود: اجرای این پروژه از سال گذشته شروع شده بود که با توجه به وضعیت کمبود اعتبارات وقفه ای چندماهه در روند اجرای آن بوجود آمده بود که با پیگیری های صورت گرفته اعتبار لازم تامین و این طرح راه اندازی شد. 

حسن جهانیان با اشاره به وجود ۲ پایانه بار در استان مازندران اظهار داشت: در حال حاضر ۲ پایانه بار نکا و نوشهر در استان فعالیت دارند که پایانه بار نکا دولتی و پایانه بار نوشهر از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است که بیانگر توجه دولت سیزدهم به حمایت از بخش خصوصی در راستا توسعه کشور است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران نیز در این جلسه پایانه بار نوشهر را نخستین پایانه بار خصوصی در کشور دانست و افزود: با راه اندازی سامانه هوشمند نوبت دهی پایانه بار بندر نوشهر دغدغه چندین ساله حمل و نقل در شهر بندری نوشهر برطرف و شاهد حمل و نقلی روان و پر رونق در راستا توسعه استان و کشور باشیم.

ابوالفضل صفری به نحوه فعالیت این سامانه اشاره کرد و گفت: با اجرای این سامانه که همزمان در ۲۳ استان کشور نیز در حال اجرا است مشکلات وارد کنندگان کالا برای جا به جایی و حمل و نقل کالا در بندر نوشهر رفع شده و دیگر شاهد کاهش حضور کشتی ها در این بندر و جایگزین کردن آن با دیگر بنادر شمالی از جمله انزلی ، امیر آباد و  آستارا نخواهیم بود.

پایانه بار نوشهر سال ۱۳۷۷ با همراهی حدود ۴۰۰ راننده کامیون و ۱۳ شرکت حمل و نقل فعالیتش را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون رانندگان کامیون روزانه پیش از ورود به بندر برای بارگیری ، ابتدا باید با مراجعه با پایانه بارنامه دریافت کنند تا بتوانند با در دست داشتن آن به بندر رفته و بار را به مقصد استان های دیگر دریافت می کردند.

بیشترین ضرر و زیان فعالیت سنتی پایانه بار نوشهر به بازرگانانی که بارشان به کشتی به بندر نوشهر حمل می شد می رسید و این بازرگانان در زمان انباشت زیاد بار در بندر مجبورند یا برای تامین کامیون مورد نیاز به کامیون داران کرایه بیشتر از نرخ مصوب پرداخت کرده و یا در غیر این صورت با تعلل نگه داشتن بیشتر از سه روز کشتی باری، باید چندین هزار دلار جریمه پرداخت می کردند.

بندر نوشهر در حال حاضر با مساحت ۸۸  هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی ،  از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر  ۶ هزار و ۵۰۰ تن برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha