۴ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۴۰
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84833524
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تخریب یک بنای غیرمجاز در محوطه تاریخی سنندج و چند خبر دیگر

سنندج- ایرنا- اجرای حکم تخریب یک بنای غیرمجاز در محوطه تاریخی سنندج، برگزاری مراسم اولین سالروز ثبت ‌جهانی هورامان و پلمب یک رستوران بین‌راهی در شهرستان سنندج، عناوین چند خبر کوتاه از کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: یک ساختمان غیرمجاز مربوط به یکی از بیمه‌ها که در محوطه و بافت تاریخی شهرستان سنندج احداث شده بود، پس از گذشت پنج سال با حکم مراجع قضایی تخریب شد.

یعقوب گویلیان افزود: این ساختمان حدود پنج سال پیش با ارتفاعی بیشتر از حد مجاز قانونی در محدوده بافت تاریخی سنندج و در حریم یکی از آثار ثبتی شاخص این شهر، احداث شده بود.

وی با اشاره به عدم توجه مالک این ساختمان اداری به تذکرها و اخطارهای مکرر، ادامه داد: پس از انجام تشریفات قانونی و اخذ دستور مرجع قضایی توسط واحد حقوقی، حکم تخریب طبقه آخر این ساختمان که برخلاف ضوابط میراث‌ فرهنگی در محدوده عمارت خسروآباد و بافت تاریخی سنندج ساخته شده بود، به‌اجرا درآمد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان اضافه کرد: براساس ضوابط اعلام شده، ارتفاع مجاز برای ساخت‌ و ساز در این محدوده تاریخی ۱۲ متر است که مالک این بنا حدود ۳.۵ متر از این میزان تخطی کرده بود.

وی یادآور شد: طبق قانون، اخذ استعلام‌های لازم از اداره میراث‌ فرهنگی قبل از صدور هرگونه مجوز در محدوده بافت‌های تاریخی ضروری است، در غیر اینصورت با ساخت‌ و ساز غیرمجاز در حریم آثار تاریخی برخورد خواهد شد.


مراسم اولین سالروز ثبت ‌جهانی هورامان در سنندج برگزار می‌شود

معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: مراسم گرامیداشت اولین سالروز ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان، پنجم مردادماه سال‌ جاری در سنندج برگزار می‌شود.

محمد امینیان افزود: این جشن بزرگ با حضور مسوولان کشوری و استانی و جمعی از میهمانان و گردشگران از ساعت ۲۱ الی ۲۳ روز چهارشنبه پنجم مردادماه، در محل کاخ‌ موزه خسروآباد سنندج برگزار می شود.

وی ادامه داد: همزمان با برگزاری این مراسم، ویژه برنامه‌های متعدد و متنوعی از جمله نمایشگاه آثار صنایع‌ دستی منطقه هورامان نیز برپا می‌شود.


یک رستوران بین‌راهی در شهرستان سنندج پلمب شد

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سنندج گفت: در بازدید از واحدهای گردشگری و بین‌ راهی شهرستان سنندج که به‌ منظور نظارت بر نحوه خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران انجام شد، یک واحد رستوران بین‌راهی به‌ دلیل عدم مجوزهای قانونی لازم از سوی بازرسان این اداره‌ و اماکن شهرستان پلمب شد.

پیام مجیدی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای انجام بازرسی از مراکز اقامتی و پذیرایی شهرستان در ایام تعطیلات تابستان در حال انجام است، افزود: این بازدیدها همچنان ادامه دارد و با متخلفان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

او یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۲۰ مجتمع و واحد بین‌راهی در مسیرهای مختلف شهرستان سنندج فعالیت می‌کنند.

بیش از ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha