استاد حوزه علمیه: عاشورا قصه مطلق و منشأ هنر است

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه واقعه عاشورا را قصه مطلق و منشأ هنر دانست و گفت: با شهادت امام حسین(ع) تاریکی مطلق در جهان به وقوع پیوست، از طرف دیگر انفجاری از نور و زیبایی‌ و حکمت‌ رخ داد، این نور حقیقت خاموش‌ناشدنی و برگشت‌ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت‌الاسلام سید محمد قائم‌مقامی روز سه‌شنبه - چهارم مرداد ۱۴۰۱- در نشست خبری فراخوان‌های هنری رسانه‌ای هیات گفت: آزادی و معناداری جهان در مقابل نهلیسم و پوچ‌گرایی در هیات تجربه می‌شود. هیات‌ها عزاداری بهترین نهاد اجتماعی هستند که نقش موثری در جامعه دارد و در آن دین خدا را می‌توان تجربه کرد.

وی اظهار داشت: وقتی انسان در دستگاه تربیتی امام حسین(ع) قرار می‌گیرد در مقابل آینه‌ای به صورت زیبا دیده می‌شود و نقایص دیده نمی‌شود. در چنین جایگاهی است که انسان متحول می شود، زیرا وقتی با امام حسین(ع) پیوند می‌خورد زیبا می‌شود و باید نقایص خود را جبران کند.

«عاشورا قصه قصه‌ها و قصه مطلق است و تمام ماجراهای انسان از آن متاثر است. عاشورا منشأ هنرها بوده است هر حادثه‌ای را باید ذیل این حادثه دید؛ عاشورای حسینی را باید این‌گونه دید. ما در عاشورا یک حالت دوگانگی می‌بینیم از یک طرف با شهادت امام حسین(ع) تاریکی مطلق جهان به وقوع می‌پیوندد و از طرف دیگر انفجاری از نور و زیبایی‌ها و حکمت‌ها رخ می‌دهد که این نور و حقیقت برگشت‌ناپذیر است و این نور خاموش شدنی نیست»

استاد حوزه علمیه: عاشورا قصه مطلق و منشأ هنر است

در دستگاه امام حسین(ع) شاهد تجلی هنر و شور هستیم

قائم‌مقامی افزود: در چنین دستگاهی لذت واقعی تجربه می‌شود و کسی از آن خارج نمی‌شود و اگر برخی خارج شده‌اند در واقع اصلا وارد نشدند که بخواهند خارج شوند.در دستگاه امام حسین(ع) شاهد تجلی هنر و شور هستیم. در هیأت‌ها حقایق و هنر مطرح می‌شود. چون حقیقت، همواره با شور و شیدایی همراه است. با شهادت امام حسین(ع) عالم وجود، ماتم زده می‌شود و شرط خروج از این ماتم عزاداری است تا به او اجازه دهند در مصیبت آزاد شود. مصیبت همان جایی بود که این حادثه به وجود آمد.

استاد حوزه علمیه افزود: غمناک بودن حادثه کربلا برای قاتلان بود که حجت خدا را به قتل رساندند و تراژدی آنجاست که انسان به جای انتخاب بهشت به سمت جهنم برود.

اعتکاف ۵۰۰ هنرمند هیات در جوار حرم امام رضا (ع)

رحیم آب‌فروش دبیر جامعه ایمانی مشعر در این نشست گفت: ۵۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف همچون معتکفان طیف سه روز در جوار حرم امام رضا (ع) به خلق آثار هنری می‌پردازند و ۳۰ هنرمند بر فعالیت‌های آنان نظارت می‌کنند. 

دبیر جامعه ایمانی مشعر افزود: با توجه به این که شعار محرم امسال «نجات اهل عالم با حسین(ع) است»، این رویداد مهم یعنی اجتماع ۵۰۰ هنرمند را رویداد سفینه النجاه نامیدیم. چون طبق روایت رسول خدا(ص)، امام حسین(ع) کشتی نجات انسان‌ها است.

آب‌فروش با ارائه گزارشی از سوگواره‌های برگزار شده در یک دهه گذشته، اظهار داشت: تاکنون کتاب عکس هیات در ۶ جلد، کتاب پوستر هیات در ۶ جلد و کتاب یک جلدی نشان هیات منتشر شده است. اکنون هم  چهار جلد کتاب عکس، چهار جلد کتاب پوستر هیات و یک جلد کتاب نشان هیات آماده چاپ است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر با معرفی هشت فراخوان در زمینه های عکس، پوستر، تولیدات صوتی و تصویری، تصویرسازی، متحرک سازی، گرافیک و نشان گفت: در مجموع امسال ۱۱ فراخوان داریم که سه فراخوان سرود هیات، تعزیه هیات و گرافیک محیطی را در آینده نزدیک خواهیم داشت. 

وی اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از هشتم مرداد مصادف با اول ماه محرم از طریق وبگاه هنر هیات در این رویدادهای هنری شرکت کنند و مهلت ارسال آثار تا ۲۲ مهر مصادف با ۱۷ ربیع الاول سالروز میلاد رسول اکرم (ص) است. 

به گفته دبیر جامعه ایمانی مشعر مراسم اختتامیه این ۱۱ سوگواره آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد. در این مراسم از هشت پوستر سوگواره های عاشورایی رونمایی شد. 

آب فروش در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره نتایج سوگواره های برگزار شده در ۱۰ سال گذشته اظهار داشت: درحدود چهل هزار قطعه عکس، پوستر و طرح، حاصل فراخوان های این سوگواره ها بوده که پس از داوری و شناخته شدن به عنوان آثار شایسته در کتاب هایی منتشر شده که همچون یک گنجینه است.

وی افزود: تمام این آثار در وبگاه هنر ارائه شده و جزییات بصری هر اثر ثبت شده است؛ به گونه ای که این آثار قابل بهره برداری برای پژوهشگران و هنرمندان است. همچنین در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام این آثار به صورت منظم با رنگ بندی مشخص تفکیک شده است.

سید عباس میرهاشمی داور سوگواره عاشورایی عکس هیات، محمدعلی کشاورز دبیر سوگواره نشان هیات، محمدرضا دوست‌محمدی و هاجر سلیمی‌نمین از داوران سوگواره های عاشورایی پوستر و تصویرسازی هیات، صابر شیخ‌رضایی داور سوگواره حروف نگاری و مهدی کرباسی باف داور سوگواره تولیدات صوتی هیأت در این نشست به بیان شرایط شرکت در این سوگواره ها پرداختند.

بر اساس این گزارش یازدهمین سوگواره عاشورایی عکس هیأت در سه بخش برگزار می شود که بخش اصلی به روایت هیأت اختصاص دارد و شامل مجموعه‌عکس و تک‌عکس است. بخش جنبی مربوط به

عکس‌های قدیمی و کهن و بخش ویژه نیز به پیاده‌روی اربعین حسینی اختصاص دارد که شامل مجموعه‌عکس و تک‌عکس است.

داوران این سوگواره را سیدعباس میرهاشمی، مهدی طاهری و امیر حسامی‌نژاد تشکیل می دهند.

یازدهمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت نیز در دو بخش پوستر اعلان هیأت و پوستر شیعی (عیدانه) برگزار می شود.

در بخش اصلی پوستر یعنی اعلان هیأت به رتبه های برتر ایده‌یابی و خلاقیت، تصویرسازی، حروف‌نگاری، چیدمان متن، ترکیب‌بندی و عکاسی جوایزی از ۶ تا سه میلیون تومان جوایزی اهدا می شود و در بخش جنبی پوستر شیعی به رتبه برترسه میلیون تومان اهدا خواهد شد.

داوران این سوگواره را سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، محمدرضا دوست‌محمدی، مجتبی مجلسی، مهدی سهرابی‌نصر و هاجر سلیمی‌نمین تشکیل می دهند.

روضه های خانگی، موضوع دومین فراخوان تصویرسازی هیأت است که داوران آن را سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، محمدرضا دوست‌محمدی و هاجر سلیمی‌نمین تشکیل می دهند.

سومین فراخوان تولیدات ویدئویی هیأت نیز سه بخش دارد. بخش اصلی شامل روایت هیأت، بخش جنبی شامل کلیپ سخنرانی و کلیپ مداحی و بخش‌ ویژه نیز مربوط به تیزر مراسم هیأت است.

جوایز این سوگواره در بخش اصلی از هشت تا چهار میلیون تومان، در بخش جنبی از چهار تا دو میلیون تومان و در بخش ویژه نیز بین پنج تا سه میلیون تومان است. داود مرادیان، روح‌الله رفیعی و سهیل کریمی نیز داوران این سوگواره هستند.

سومین فراخوان نشان هیأت با داوری محمدعلی کشاورز، محمد روح‌الامین و حامد مغروری برگزار می شود که به رتبه های اول تا سوم جوایزی از ۶ تا سه میلیون تومان به همراه دو میلیون تومان کمک به هیات پرداخت خواهد شد و در بخش شایسته نیز از پنج نفر تقدیر می شود.

سومین فراخوان تولیدات صوتی هیأت نیز داری سه بخش است که بخش اصلی شامل روایت هیأت، بخش جنبی شامل پادکست سخنرانی و پادکست مداحی و در بخش ویژه نیز آنونس مراسم هیأت را شامل می شود و داوران آن نیز حامد حجتی، مجتبی تونه‌ای و مهدی کرباسی باف است.

سومین فراخوان گرافیک‌ متحرک هیأت دارای دو بخش روایت هیأت و پوسترمتحرک هیأت است و داوران آن را علیرضا پورشکوری، سیدشعیب حسینی و صادق لطفی زاده تشکیل می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha