تکریم اساتید پیشکسوت از رویکردهای وزارت ارشاد است/ابلاغ سلام وزیر فرهنگ به استاد جلال مقامی

تهران- ایرنا- مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در تماس تلفنی با استاد جلال مقامی با ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی ، تاکید کرد: بدون تردید تکریم اساتید پیشکسوت یکی از مهمترین رویکردهای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید مجید پوراحمدی در گفت وگوی تلفنی با استاد «جلال مقامی» ضمن احوال پرسی از این دوبلور پیشکسوت کشور، در جریان وضعیت سلامت و روند درمانی این هنرمند نامدار قرار گرفت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این تماس تلفنی با ابلاغ سلام گرم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان، اظهار داشت: هنرمندانی همچون استاد مقامی از سرمایه‌های ماندگار کشور هستند که طی سال‌ها فعالیت کاری خود در عرصه‌های فرهنگ و هنر با زحمات بسیار خود در جهت تولید آثار هنری، خاطراتی ماندگار را برای نسل‌های آینده رقم زده و در حافظه تاریخی این کشور به یادگار گذاشته‌اند.

پوراحمدی در عین حال تصریح کرد: بدون تردید تکریم اساتید پیشکسوت از مهمترین رویکردهای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر محسوب می‌شود که در این دوره مسئولیت محمد مهدی اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کابینه دولت مردمی همواره بر این مهم تاکید شده و با جدیت در حال اقدام و اجرا است.  

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود با اشاره به مجموعه اقدامات حمایتی این صندوق در راستای حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، افزود: در صندوق اعتباری هنر با راه اندازی واحد نامداران هنر بطور ویژه پیگیر وضعیت سلامت و معیشت بزرگان عرصه فرهنگ و هنر هستیم.

به گفته پوراحمدی، خوشبختانه اتفاقات خوبی در مسیر حمایت و پیگیری وضعیت سلامت و معشیت پیشکسوتان و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر هرچند می ‌دانیم در مقابل شأن و جایگاه این بزرگواران و عزیزان این اقدامات حداقلی است.

در ادامه این تماس تلفنی استاد جلال مقامی نیز با قدردانی از تماس مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و قدردانی از احوالپرسی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از وضعیت سلامت و روند درمانی خود سخنانی را ایراد کرد.

استاد جلال مقامی از اعضای نامدار صندوق اعتباری هنر و هم اکنون تحت پوشش طرح تکریم، بیمه تکمیلی درمان و سایر طرح‌های این صندوق است.

همچنین مقرر شده موضوعات مرتبط با درمان این هنرمند نامدار بطور ویژه از سوی صندوق اعتباری هنر پیگیری و اقدام شود.

استاد جلال مقامی در یک نگاه

به گزارش ایرنا، جلال مقامی (زاده ۲ مرداد ۱۳۲۰) دوبلور، گوینده، مدیر دوبلاژ و بازیگر پیشکسوت است. وی به دلیل اجرای برنامهٔ دیدنی‌ها نیز شهرت دارد. مقامی از سال ۱۳۴۴ در فیلم‌های سینمایی به ایفای نقش پرداخت و مدیریت دوبلاژ را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد.

اولین فیلمی که وی در آن صحبت کرد فیلمی از داستانهای زی زی با نام ننه زی زی به آفریقا میرود ( از محصولات کمپانی آرتور رانک و یک فیلم سیاه و سفید) بود که بجای جوانکی که در یک هتل چمدانهای مسافرین را جابجا میکرد ادا شد ... " قربان متشکرم . من وظیفمو انجام دادم" در این فیلم که به مدیریت رضا کریمی در استودیو عصرطلائی  دوبله شد ، محمدعلی زرندی با تیپ مشهورش (شاباجی خانم در رادیو) بجای شخصیت ننه زی زی صحبت میکرد.

سپس در فیلمهای متعددی بعنوان سیاهی لشکر تک جمله هایی را بیان کرد. در دوبله فیلم فرانسوی فرنچ کان کان اولین دستمزد ود را از احمدرسول زاده (مدیر دوبلاژ این فیلم در استودیو dci) گرفت (۱۵۰تومان) . وی پس از یکی دوسال در نهایت بشکل حرفه ای و با نقشی اصلی در فیلم فرانسوی عروس (جائی که کاووس دوستدار در این فیلم بجای روبر حسین صحبت میکرد و مدیریت دوبله بر عهده هوشنگ بهشتی بود) صحبت کرد.

تلاش خوب مقامی در فیلم عروس باعث شد هوشنگ بهشتی او را به استودیو ایران فیلم (خانه سینمای فعلی) دعوت کرد تا بجای آلبرتو سوردی صحبت کند. مقامی با تقلید صدای حسین سرشار (گوینده ثابت آلبرتو سوردی و ویتوریو دسیکا) بجای سوردی صحبت کرد و این تجربه باعث شد وی در چندین فیلم دیگر (چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب) بجای آلبرتو سوردی دوبله کند.

۱- حضور در سینما و بازی در ۷ فیلم (۴ فیلم در پیش از انقلاب و ۳ فیلم پس از انقلاب)
۲- حضور در تلویزیون و بازی زنده در سریال شبهای اندلس در سال ۱۳۴۷
۳- حضور در یک برنامه ادبی و فرهنگی با موضوعیت ادبیات معاصر، بعنوان مجری در سال ۱۳۵۹ در شبکه اول. این برنامه صرفا در ۳ قسمت پخش شد و ادامه پیدا نکرد. آن سه بخش در خصوص سهراب سپهری ، جلال آل احمد و سیمین دانشور بود.
۴- حضور در برنامه محبوب و مشهور دیدنیها (بعنوان مجری) در اوایل انقلاب به مدت ۱۶ سال
۵- حضور در رادیو بعنوان مجری و گوینده ( طی سالهای اخیر در رادیو البرز)

فیلم‌هائی که در آنها بازی کرد (۷فیلم)

من مادرم (به کارگردانی و تهیه کنندگی فرج الله نسیمیان، ۱۳۴۴ در نقش فریبرز و در کنار حیدر صارمی و آذرشیوا و فرخ لقا هوشمند و محسن آراسته)
ایستگاه ترن (به کارگردانی ماردوک الخاص ، ۱۳۴۵ در کنار محسن مهدوی و مهین دیهیم)
گردباد زندگی (به کارگردانی نظام فاطمی ، ۱۳۴۷ در نقش اول و نقش جلال که آواز هم میخواند و در کنار محمد تقی کهنموئی و نعمت الله گرجی)
آلونک (به کارگردانی ماردوک الخاص ، ۱۳۴۷ در کنار طاهره غفاری و مهین دیهیم. یک وسترن ناموفق از نوع ایرانی مبتنی بر انتقام)
زنگ اول (به کارگردانی نظام فاطمی و نویسندگی شاپور قریب ،۱۳۶۳ در کنار محبوبه بیات و حسین خانی بیگ. روایتی از دفاع مقدس)
گالان (به کارگردانی امیر قویدل ۱۳۶۹ در کنار بهزاد جوانبخش ، جمشید مشایخی و ولی الله شیراندامی)
راز گل شب بو (به کارگردانی سعید خورشیدیان ، ۱۳۷۲ درکنار ماهایا پطروسیان ،بیژن امکانیان و نیکو خردمند)
(مقامی ابتدای کار علاقه خاصی به حضور در فیلم پرستوها به لانه باز میگردند داشت که جواد قائم مقامی بجای وی در فیلم حضور یافت و جالب آنکه در دوبله آن فیلم ، مقامی بجای قائم مقامی صحبت کرد. او بعدها اذعان کرد که حضورش در سینما کاری عبث بوده است و معدودند گویندگانی که در کار سینما موفق بوده اند)

زنده یاد رفعت هاشم پور همسر جلال مقامی نیز از هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری و تحت پوشش طرح تکریم صندوق اعتباری هنر قرار داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha