ایران جایگاهی برتر در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان در جهان اسلام دارد

تهران- ایرنا- برنده چهارمین دوره جایزه المصطفی (ص) و رئیس کمیته دائمی علوم و فن آوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH) با تمجید از نقش جمهوری اسلامی ایران در توسعه ظرفیت‌های علمی و فن آوری، تاکید کرد: جایگاه درخشان ایران در حوزه دانش بنیان به تامین منافع جهان اسلام در حوزه‌های علم و تکنولوژی کمک می‌کند.  

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «اقبال چودری» روز سه‌شنبه و همزمان با سفر هیاتی از مدیران برخی از شرکت‌های دانش بنیان ایران به پاکستان طی مصاحبه اختصاصی با ایرنا در اسلام‌آباد داشت: کمیته کامستک طی روزهای گذشته مفتخر به برگزاری دور جدید اعطای جایزه کمیته علوم و فن آوری سازمان همکاری اسلامی در ایران و همچنین تجلیل از دانشمندان ایرانی بود.  

 اقبال اظهار داشت: ایران از کشورهای بزرگ و برتر در میان ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی است که در زمینه دانش بنیان و علم و فناوری عملکرد بسیار درخشانی دارد. ایران کشوری است که به رغم برخی از محدودیت‌های سیاسی در حوزه بین الملل پتانسیل بسیار بالایی داشته و در بهره برداری از ظرفیت‌های علم و فناوری عالی بوده است.  

این دانشمند پاکستانی افزود: به عنوان مثال ایران سومین کشور جهان در زمینه فناوری نانو است و قطعاً سهم این کشور در ارتقای علم و فن آوری می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد، به همین دلیل است که کمیته کامستک از نزدیک با ایران و موسسات دانش بنیان آن به عنوان یک کشور فعال، در زمینه علوم و فن آوری عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.  

اقبال چودری که اواخر مهرماه سال گذشته در تهران موفق به کسب جایزه المصطفی (ره) مرتبط با «شیمی آلی زیستی» شده است، گفت: ما معتقدیم که ایران نقش فوق العاده مهمی برای تامین منافع جهان اسلام ایفا می‌کند. بر همین اساس کامستک با بسیاری از نهادهای عالی علمی ایرانی مانند دانشگاه شهید بهشتی همکاری بسیار نزدیکی دارد، و از این طریق رفت و آمد دانشمندان کشورهای کمتر توسعه یافته به ایران را تسهیل و به آن‌ها کمک می‌کند تا ظرفیت علمی و فناوری خود را تحت نظارت توسعه دانشمندان ایرانی توسعه دهند.  

سفر هیات متخصصان علمی ایران به پاکستان با دستورکار توسعه پارک‌های فن آوری

رئیس پاکستانی کمیته دائمی علوم و فن آوری سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر اهمیت همکاری جامعه علمی ایران با آن کشور، اعلام کرد: یک هیات مهم از ایران متشکل از متخصصان ارشد شرکت‌های دانش بنیان برای آموزش مدیران پارک‌های فن آوری متعلق به کشورهای مختلف از جمله پاکستان وارد اسلام‌آباد شده است.  

وی افزود: هیات ایرانی قرار است در طول اقامت در پاکستان گروهی ۷۰ نفری از مدیران پارک‌های فن آوری را آموزش دهند، کمیته علوم سازمان همکاری اسلامی با هدف توسعه مهارت‌های حرفه‌ای، مالی، حقوقی و مدیریت سرمایه مصمم به همکاری با ایران و انتقال این دانش به سایر کشورهای عضو است.  

دکتر اقبال چودری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین کشور برتر جهان در بخش فن آوری نانو، کمک‌های بزرگی در این حوزه کرده و ما می‌خواهیم با طرف ایرانی یک برنامه بورسیه تحصیلی بزرگ را آغاز کنیم که در آن بتوانیم حداقل به یکصد دانشجو کمک هزینه تحصیلی ارائه دهیم تا ضمن حضور در ایران و فعالیت با موسسات فن آوری نانو چگونگی رشد صنعتی نانو دارو را بیاموزند.  

وزیر علوم پاکستان: اراده قوی برای توسعه همکاری‌های فن آوری با ایران داریم

  «حسن بلوچ» وزیر علوم و فن آوری پاکستان نیز روزهای اخیر در دیدار سفیر ایران در اسلام‌آباد با تاکید بر تعهد دولت فعلی پاکستان برای گسترش همکاری‌های همه جانبه میان دو کشور، گفت: ما اراده قوی برای توسعه همکاری‌ها با ایران در حوزه‌های علوم و فن آوری داریم.  

وی با ابراز خرسندی از رشد چشمگیر مناسبات دو همسایه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی افزود: با توجه به اینکه دو کشور از اعضا موسس اکو و بنیاد علمی آن هستند، پاکستان نگاه رو به جلو به استفاده از تجربیات ایران دارد.  

سفیر کشورمان نیز با تشریح دستاوردها و پیشرفت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران در زمینه علوم و فناوری و نفوذ ایران در حوزه علوم و تحقیقات دارای در منطقه افزود: ایران در زمینه علوم پزشکی، داروسازی، جراحی‌های نوین، تولید واکسن و رادیودارو، درمان ناباروری، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی دارای پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای است و آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار طرف پاکستانی قرار دهد.  

طبق آمار، جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته میلادی، رتبه ۶۱ در تولید علم در جهان و رتبه یک در تولید علم در منطقه را داشته است.  

به گزارش ایرنا، آیین اعطای جوایز دو برنده ایرانی جایزه کامستک ٢٠٢١ شنبه گذشته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، مقاماتی از کامستک، نماینده‌ای از سفارت پاکستان برگزار شد و برگزیدگان تجلیل شدند.  

جوایز کامستک به صورت دوسالانه در ۹ رشته تخصصی شامل یک عمر تلاش در ارتقای رشته زیست‌شناسی، یک عمر تلاش در ارتقای رشته شیمی، جایزه محقق جوان، جایزه بهترین کتاب علمی، جایزه بهترین پتنت (ثبت اختراع) علمی، جایزه بهترین مقاله علمی در رشته زیست شناسی، جایزه بهترین مقاله در رشته شیمی جایزه بهترین مقاله در ریاضیات و جایزه بهترین مقاله در رشته فیزیک هر دو سال یک بار در حوزه علوم پایه و علم و فناوری برای قدردانی از محققان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اعطا می‌شود. هر جایزه شامل یک گواهی، مدال افتخار و جایزه نقدی است.  

این کمیته جوایز ویژه‌ای به دانشمندان مقیم و شاغل در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی اعطا می‌کند که فعالیت‌های پژوهشی ارزنده‌ای انجام داده باشند. جایزه کامستک یکی از جوایز معتبر علمی برای محققان کشورهای اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha