۵ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۳۲
کد خبرنگار: 2199
کد خبر: 84834795
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش سوزی مغازه ضایعات در بازار زنجان اطفاء شد

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۳۲
کد خبر: 84834795
آتش سوزی مغازه ضایعات در بازار زنجان اطفاء شد

زنجان – ایرنا - رییس هیات مدیره بازار زنجان گفت: آتش سوزی صبح چهارشنبه در مغازه ضایعات بازار زنجان از سوی آتش نشانی اطفاء شد.

سید محمد علویون روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صبح امروز مغازه ای که ضایعات در آن انبار شده بود آتش گرفت.
وی یادآوری کرد: بلافاصله این آتش سوزی با تلاش آتش نشانان اطفاء شد.
رییس هیات مدیره بازار زنجان گفت: خوشبختانه این آتش سوزی با اطفای به موقع هیچ خسارتی مالی برای مغازه های همسایه در بازار پایین نداشته است.
علویون تاکید کرد: بازاریان باید نکات ایمنی را راعایت کنند تا شاهد حوادث ناشی از بی احتیاطی در این بافت تاریخی و قدیمی زنجان نباشیم.

ریس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز گفت: برای اطفاء این آتش عوامل این سازمان از ایستگاههای یک و چهار به راسته اصلی بازار اعزام شدند.

مجید امیرفضلی افزود: علت این حادثه در دست بررسی است.
به گزارش ایرنا، بازار زنجان طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران است، این بازار در دوران آقا محمدخان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته و مساجد و سراها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شده‌است.
مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به ۲ قسمت شرقی و غربی تقسیم شده‌ گستردگی جغرافیایی بازار زنجان و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون‌شهری در راسته‌های فرعی که هرکدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته و وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان‌های گذشته و شرایط حاکم بوده‌ است. این بازار که طولانی‌ترین و بزرگترین بازار ایران و جهان است از سوی غرب و شرق گسترده شده و بدین لحاظ بازار پائین و بازار بالا تقسیم و نامگذاری شده‌است.
بازار زنجان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران به مساحت چهار هزار ‌مترمربع سال‌ سال ۵۶ ثبت ملی شد. بازار زنجان با وجود قدمت طولانی، همچنان قدرت اقتصادی شهر زنجان را در اختیار دارد و بافت معماری سنتی آن حفظ شده است
پویایی اقتصادی‌ بازار زنجان با فعالیت ۲ هزارو ۵۰۰ تا سه هزار نفر از کسبه در زیر ‌طاقی‌های آجری حفظ شده است. 
‌بازارهای معروفی مانند زرگرها، جگرپزها، کفاش‌ها، قیصریه، بزازها، حاج‌ حسن‌، ترابی‌، حاج‌ حیدر، انگورانی‌، صباغ‌ها، رستم‌خانی، حجت‌الاسلام، امامزاده، عبدالعلی‌ بیک، سراج‌ها و غیره در جهت غربی و شرقی گسترش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha