پیش کنگره بزرگداشت شهید شیخ فضل الله نوری در مازندران برگزار می شود

نوشهر - ایرنا - پیش کنگره شهید شیخ فضل الله نوری فردا پنجشنبه با حضور معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ،مسوولان کشوری و استانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نور برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا طبق برنامه اعلام شده از سوی بنیاد شهید و امورایثارگران مازندران ،آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران سخنرانی خواهند کرد.

مشاور امور روحانیت استاندار مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا موضوع پیش کنگره را تبیین مبانی اندیشه ای و علمی مجاهد مجتهد شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری اعلام کرد و گفت :کنگره اصلی شیخ فضل الله نوری سال آینده با نظر رهبرانقلاب در شهرهای مشهد، قم و نجف برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام محمد کاظمی کیاسری ادامه داد: شخصیت شناسی و جایگاه سیاسی آیت الله شیخ فضل الله نوری در دوره مشروطه در این پیش کنگره مطرح می شود و کارگروه های کنگره مشخص و پژوهش و پی گیری مقالات نیز آغاز خواهد شد.

مشاور امور روحانیت استاندار مازندران به سخنان رهبری در رابطه با شیخ فضل الله اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب ایشان را مظهر جریانی می داند که در مقابل انحراف مشروطیت ایستاده و ایشان نیز گفتند به دلیل همین خصوصیت از شیخ شهید فضل الله نوری با همه وجود دفاع می کنم.

کاظمی، شیخ فضل الله نوری را عالم مجتهد و  بصیر توصیف کرد که خواستار مشروطه مشروع بود که در مقابل مشروطه انحرافی دیکته شده از سوی استبداد و استعمار در آن زمان در حال اجرا بود،ایستاد ولی متاسفانه عده ای به جهل و عده ای به دشمنی موجب قتل و شهادت این عالم بزرگوار شدند.

یازدهم مرداد سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از رهبران نهضت مشروطه است که حضور در عرصه مسایل سیاسی و اجتماعی همچون حضور در جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه و آگاهی کامل از توطئه‌های استعمارگران و تلاش برای ایجاد و احیای عدالتخانه بخش مهمی عملکرد در زمان  حیاتشان به شمار می‌رود.

فضل‌الله کجوری، مشهور به شیخ فضل‌الله نوری از مجتهدان برتر در تهران و از پیشروان جنبش مشروطه ایران بود. وی با پشتیبانی آخوند خراسانی، اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه مبنی بر تشکیل هیئت‌نظارت را به تصویب مجلس شورای ملی رساند ولی به دلیل اختلاف با دیگر نمایندگان درباره برخی از اصول متمم قانون اساسی مشروطه، از مجلس کناره‌گیری کرد و با راه‌اندازی جریانی که مشروعه‌خواهان نام گرفت، اعتراضات شدیدی بر مشروطه‌خواهان و مشروطیت وارد کرد.

وی که با هواداری از این انقلاب مشروطه بستر پیروزی آن را فراهم آورد ولی پس از پی بردن به مبانی تفکر برخی از مشروطه‌خواهان، درصدد هماهنگ کردن قوانین مشروطه با موازین شرع مقدس برآمد اما با مخالفت شدید استعمارگران و غربگراها روبه‌رو شد تا جایی که جان خود را در این راه از دست داد؛ شخصیت این عالم بزرگوار به گونه ای بود که حتی مخالفانش نیز از او به نیکی یاد کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha