شیخ فضل‌الله نوری درس عبرت گیری تاریخی در کشور را مهیا کرد

نوشهر - ایرنا - استاد حوزه علمیه قم گفت : شهید شیخ فضل الله نوری یک چشمه فیاض معرفت بود که درس عبرت گیری تاریخی را برای همه ملت ایران مهیا کرده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان روز پنجشنبه در همایش ملی بزرگداشت شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری در دانشگاه آزاد اسلامی شهر نور افزود : امروز زمان تناسب دارد و همین تناسب را باید در چنین همایش هایی دید، چرا که کوچک ترین حرکتی به بهانه پاسداشت این مرجع عالیقدر مشروطه انجام می گیرد مخالفان و دشمنان چه اندازه دردشان می گیرد.

وی اظهار کرد : اگر طلبه ای مانند بنده بلند شود و از شیخ بزرگ دفاع نماید برخی رسانه ها همسو با رسانه های بیگانه حقیقت و واقعیت های مبارزات شیخ را وارونه جلوه می دهند و برای آنان هم مهم نبود که روزی این دروغ پردازی ها بر ملا می شود به گونه ای که دست پاچه به میدان می آیند و همانند انگلیس خبیث بیایند و بکوبند و این حرکت را خاموش کنند.

وی بیان داشت : امروز هم آنان از این ناراحت هستند که چرا صدایی به نفع شهید فضل الله نوری بلند شده و آن زمان متوجه می شویم در چه لحظه حساسی این علم برافراشته شده و چنین حرکتی کار خداست و نباید تردید داشت.

وی خاطرنشا کرد : شیخ فضل الله نوری آثار و کتاب های فراوانی دارد هفت کتاب در این زمینه دارند، در تتبع تاریخی و میدانی و گفت و گوهای حضوری و شفاهی و بررسی های یتاریخی واقعا سرآمد بوده اند.

وی با اشاره به منویات امام راحل (ره ) در باره انقلاب مشروطیت خاطرنشان کرد : بینانگذار انقلاب اسلامی اشاره داشته اگر علما، خطبا ، نویسندگان متعهد ، روحانیون از قضایای صدر مشروطیت عبرت نگیرند تردید نداشته باشند همان اتفاقی بر سر این انقلاب خواهد آمد که بر انقلاب مشروطه آمده بود امروز متاسفانه دشمنی های انقلاب بیشتر از آن دوران شده است.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد : باید همسو با فرمایشات امام راحل (ره ) و رهبری فرزانه به تاریخ گذشته نگریست و از آن عبرت گرفت و علت آن هم در کلام زیبای امام علی (ع ) که در روایات اسلامی نقل شده و شاید بتوان از آن به عنوان فلسفه تاریخی استفاده کرد.

پناهیان افزود : امروز تجربه تاریخی در دین ما یک اصل است و صرف نظر از این موضوع دشمنان بشریت هم ترفند جدیدی ندارند تا بتوانند بشریت را به بردگی بکشانند حالا از نگاه ما اگر دشمنان ما همان غربی ها و سلطه طلب ها باشند ترفند های آنان قدیمی است که تکرار می شود.

وی یادآور شد : با نگاهی به سال های گذشته پی برده شده دشمنان ما خیلی عریان آمدند و از عریان فرهنگی هم دفاع می کنند و عده زیادی هم از چنین فرهنگ و اندیشه ای علیه دین دشمنی های خود را بروز می دهند و سعی دارند به بهانه های مختلف این تفکر را به کوچه و بازار بکشانند و سوق دهند تظاهر می کنند مردم در پی هرزگی هستند آن ها همان ضد دین هستند.

وی گفت : از صدر اسلام تاکنون دشمن ، دشمنی کرده به عنوان نمونه در بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همه می دانیم عده ای در استان های مختلف سر می بریدند و برای این جنایت بزرگ جایزه هم در نظر می گرفتند و وحشیگری را به طور عملی ابراز می کردند تا بتوانند با رعب و وحشت مردم را به عقب برانند و دوباره با همین الگو جریان داعش و تکفیری را تکرار کردند نکته جالب آنکه تروریست های خون آشام مانند کومله ها را صورتشان اصلاح می کردند تا وجاهتی برایشان تثبیت کنند.

پناهیان افزود : امروز باید در برابر ترفندهای دشمن هوشیار بود و بهترین نقشه راه در برابر این ترفندها شناساندن شخصیت شیخ فضل الله نوری و معرفی آثار او با برگزاری این همایش ها به شکل فراگیر تر در کشور است .

فضل‌الله نوری مازندرانی معروف به شیخ فضل‌الله نوری (متولد سوم دی ماه سال ۱۲۲۲ در شهرستان لاشک مازندران- فوت نهم مرداد ۱۲۸۸ در تهران) روحانی مخالف مشروطه و از مجتهدان شیعه و بنیان‌گذار اسلام سیاسی در دوره قاجار بود. وی عقیده داشت که تمام قوانین جامعه باید بر اساس احکام اسلام تنظیم شوند. وی با پشتیبانی آخوند خراسانی، اصل دوم ممتم قانون اساسی مشروطه مبنی بر تشکیل هیات‌نظار را به تصویب مجلس شورای ملی رساند ولی به دلیل اختلاف با دیگر نمایندگان درباره برخی از اصول متمم قانون اساسی مشروطه، از مجلس کناره‌گیری کرد و با راه‌اندازی جریانی که مشروعه‌خواهان نام گرفت، اعتراضات شدیدی بر مشروطه‌خواهان و مشروطیت وارد کرد. شیخ فضل‌الله با همراهی کردن مخالفان مشروطه در ماجرای به توپ‌بستن مجلس، جمع‌آوری امضا از علما برای عدم بازگشایی مجلس بعد از به‌ توپ‌ بسته‌ شدن آن توسط محمدعلی شاه و نوشتن رساله‌هایی از جمله رساله حرمت مشروطه، مخالفت مشروطه‌خواهان را به خود جلب کرد. وی پس از دوره استبداد صغیر و فتح تهران به‌ دست گروهی از مشروطه‌خواهان در دادگاهی محاکمه و سرانجام اعدام شد. امام خمینی (ره) در مورد ایشان فرمودند: مرحوم شیخ فضل الله رحمة الله علیه ایستاد که "مشروطه باید مشروعه باشد، باید قوانین موافق اسلام باشد." در همان وقت که ایشان این امر را فرمود و متمم قانون اساسی هم از کوشش ایشان بود. مخالفین و خارجی هایی که قدرتی را در روحانیت می دیدند کاری کردند که برای شیخ فضل الله مجاهد مجتهد و دارای مقامات عالیه یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف روحانی نما، او را محاکمه کرد و در میدان توپخانه، شیخ فضل الله را در حضور جمعیت به دار کشیدند." "جرم شیخ فضل الله بیچاره چه بود؟ جرم شیخ فضل الله این بود که قانون باید اسلامی باشد. جرم شیخ فضل الله این بود که احکام قصاص غیر انسانی نیست. انسانی است او را دار زدند و از بین بردند و شما حالا به او بدگویی می کنید."

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha