آغاز طرح رایگان مکمل‌یاری ویتامین A برای کودکان تربت‌حیدریه

تربت‌حیدریه - ایرنا - مسوول واحد بهبود تغذیۀ معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه از شروع اجرای طرح مکمل‌یاری با ویتامین A (به صورت قطره خوراکی) برای کودکان ۲ تا پنج سال در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه خبر داد.

سمانه یوسفی‌مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح برای جمعیت نزدیک به ۲۱ هزار نفری کودکان تحت پوشش دانشگاه در شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه و مه ولات ادامه خواهد داشت.

وی با یادآوری این‌که ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است و عملکرد بسیار مهم و زیادی در بدن دارد ادامه داد: برای دریافت قطرۀ خوراکی این ویتامین، لازم است والدین به همراه کودکان ۲ تا پنج سال خود به نزدیک‌ترین پایگاه یا خانۀ بهداشت محل سکونت در شهرستانهای مورد اشاره مراجعه کنند.

مسوول واحد بهبود تغذیۀ معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: ویتامین، نقش مهمی در ارتقای سیستم ایمنی بدن کودکان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و تنفسی و نیز نقش مهمی در رشد، خون‌سازی و خون‌رسانی و سلامت چشم دارد و دید مناسب در شب و سلامت پوست و عملکرد دستگاه تنفسی از دیگر نقش‌های مفید ویتامین در بدن است.

یوسفی‌مقدم افزود: از جمله عوارض کمبود این ویتامین می‌توان به مشکلات چشم در بینایی، ابتلای بیشتر به عفونت‌های تنفسی و اسهالی با توجه به عملکرد سیستم ایمنی بدن، کم‌خونی با توجه به نقش‌های مشترک این ویتامین با آهن و تأخیر در رشد کودکان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: منابع ویتامین A بیشتر در سبزی‌جات و میوه‌های رنگی (زرد، نارنجی و سبز روشن) به صورت پیش‌ساز ویتامین است و همچنین به مقدار فراوان در جگر و به میزان کمتر در کره، شیر، خامه و زردۀ تخم مرغ وجود دارد.

مسوول واحد بهبود تغذیۀ معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: از آنجا که کودکان این منابع را کمتر استفاده می‌کنند و با در نظر گرفتن اهمیت این ویتامین و عملکرد حساس آن در بدن، اجرای طرح استفاده از ویتامین A در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه جنبه پیشگیری از عوارض احتمالی را دارد.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، زاوه ‌و مه ولات به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت سه شهرستان جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارایه می‌کند.

این دانشگاه ۲۷۲ تخت در بیمارستان امام حسین (ع)، ۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی تربت‌حیدریه و ۲۰ تخت در مرکز درمانی شهرستان مه‌ولات دارد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha