به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ همزمان با رونق گرفتن فصل اجراهای نمایشی از ابتدای سال جاری در سایه تسریع روند واکسیناسیون و رسیدن جامعه به ایمنی نسبی از یک سو و همچنین تنوع اجراهای تئاتری در گونههای مختلف تئاتر بزرگسال، نمایشهای آئینی و سنتی و تئاتر کودک و نوجوان در تالارهای اقماری زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیگر، به مرور شاهد بازگشت رونق اجراها و حضور پر شور مخاطبان و نزدیک شدن اعداد و ارقام آماری مخاطبان و فروش نمایشها به دوران پیش از کرونا هستیم.
طی نگاهی آماری میتوان دریافت که هفته پایانی تیر ماه ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۲ هفته بهار ۱۴۰۱ با ثبت رکورد میزبانی از ۱۲ هزار و ۳۵۵ نفری در قیاس با سه ماهه نخست سال، رکوردی منحصر به فرد را از خود به جای گذاشته است.
همچنین از حیث میزان فروش نیز با وجود آغاز اجرای جدی چند اثر نمایشی، در سایه اقبال پر شور مخاطبان شاهد ثبت رکورد فروش این نمایشها به عددی بالغ بر ۵۲۷ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان هستیم که با توجه به اعداد زیر ۳۴۰ میلیون طی هفتههای پیش با رشد قریب به ۸۵ درصدی مواجه شده است.
توجه و تحقق عدالت فرهنگی
شاید در مقایسه میزان فروش سالنهای خصوصی با سالنهای دولتی با اختلاف عدد و رقمی بالا مواجه باشیم، اما نباید این مسئله را از ذهن دور داشت که نگاه مدیریت دولتی در امور فرهنگی هنری از جمله حوزه هنرهای نمایشی با محوریت عدالت فرهنگی و پایین نگهداشتن قیمت بلیت همراه است
مؤلفه دیگری که بهعنوان خط تمیز اصلی میان بدنه تئاتر دولتی و خصوصی شناخته میشود نگاهی است که دولت در امر متولیگری مدیریت فرهنگی-هنری بر حوزه عدالت و تزریق یارانههای دولتی داشته و دارد.
در حوزه هنرهای نمایشی نیز اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه سالن فعال خود مجموعه تئاتر شهر (با پنج سالن اقماری)؛ تماشاخانه سنگلج (سالن مختص اجرای نمایشهای آئینی و سنتی) و تالار هنر (سالن مختص نمایشهای کودک و نوجوان) تلاش کرده ضمن تنوع بخشی به حوزه اجرای آثار تئاتری با پایین نگهداشتن قیمت بلیت تئاتر، دسترسی عموم مخاطبان و علاقهمندان به عرصه هنرهای نمایشی را گستردهتر و فراگیرتر به نسبت بخش خصوصی که از بدنه حمایتهای دولتی کمتر بهره میبرد، فراهم کند.
مهمترین خروجی این مؤلفه آن است که شاید در مقایسه میزان فروش سالنهای خصوصی با سالنهای دولتی با اختلاف عدد و رقمی بالا مواجه باشیم، اما نباید این مسئله را از ذهن دور داشت که نگاه مدیریت دولتی در امور فرهنگی هنری از جمله حوزه هنرهای نمایشی با محوریت عدالت فرهنگی و پایین نگهداشتن قیمت بلیت همراه است که باعث شده شاهد این اختلاف عدد و رقمی میان میزان فروش سالنهای دولتی و سالنهای خصوصی باشیم.
به زعم کارشناسان امر چهبسا شاهدیم که در سالنهای خصوصی برخی از آثاری که از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند فروشی به نسبت بیشتر از آثاری که در تماشاخانههای دولتی با کیفیتی به مراتب بالاتر به صحنه میروند دارند. بر همین اساس است که فروش بیشتر تماشاخانههای خصوصی را نباید به پای توفیق آنها در حوزه اقتصاد تئاتر نوشت.
فروش بیش از ۳۳۴ میلیون تومانی تئاترشهر در یک هفته
نمایش شکوفههای گیلاس به کارگردانی سید محمد مساوات که از ۳۰ تیر ماه اجرای خود را در تالار اصلی تئاتر شهر با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان آغاز کرده، تا به امروز با مجموعه ۲ اجرا ( با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان) و میزبانی از ۸۸۷ تماشاگر به فروشی معادل ۱۰۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش آلنده نازنین به کارگردانی محمد برهمنی که از روز جمعه ۱۷ تیرماه اجرای خود را در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر آغاز کرده است تا روز ۳۱ تیر ماه با هفت اجرا، قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) یک هزار و ۸۰۰ تماشاگر و ۱۳۳ میلیون ۲۸۰ هزار تومان فروش داشته است.
نمایش تب به کارگردانی رویا کاکاخانی نیز که از روز ۲۴ تیرماه اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر آغاز کرده (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) ۷ نوبت اجرا و میزبانی از ۴۱۳ تماشاگر به فروشی معادل ۲۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش یه روز دیگه به کارگردانی نادیا فرجی هم که از روز هشتم خرداد ماه تا اول تیر ماه در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان روی صحنه رفت با مجموع ۲۰ اجرا و ۵۴۸ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل ۲۲ میلیون و ۷۵ هزار تومان دست پیدا کرد.
لازم به توضیح است اجرای این اثر نمایشی از روز پنجشنبه دوم تیرماه از«کارگاه نمایش» به «تالار سایه» مجموعه انتقال یافت که تاکنون با در نظر گرفتن ظرفیت ۷۲ نفری تالار، قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان ، ۲۴ اجرا و یک هزار و ۱۹۰ تماشاگر به فروشی معادل ۴۵ میلیون و ۴۵ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش مجلس شبیه خوانی نسوان به کارگردانی نسیم مقدم و ارغوان راستی که از روز ۲۲ تیرماه در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر روی صحنه رفته با ( احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان ، ۱۶۲ تماشاگر و ۹ اجرا به فروشی معادل ۷ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان دست پیدا کرده است.
۳۵۸۴ به تماشای مبارک در ژاپن نشستند
نمایش مبارک در ژاپن به کارگردانی علی فتحعلی که اجرای خود را از یک تیرماه با قیمت بلیت ۵۰ و ۴۰ هزار تومان با ۲۵ نوبت اجرا و میزبانی از ۳۵۸۴ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیمبها، تخفیف دار و مهمان) آغاز کرد به فروشی معادل ۱۰۹ میلیون و ۳۲۴ هزارتومان دست پیدا کرده است.
فروش مطلوب بیش از ۸۷ میلیون تومانی دو نمایش کودک
نمایش غول نخود فرنگی به کارگردانی سیدحسین فداییحسین هم که از روز ۹ تیر ماه با قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفت، تاکنون با مجموع ۱۶ اجرا و یک هزار و ۹۲۸ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل ۴۵ میلیون ۴۹ هزار تو مان دست یافته است.
نمایش پنگوئنها به کارگردانی زیبا برجیفلاح نیز که از روز جمعه دهم تیرماه اجرای خود را با قیمت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۱۷ اجرا و یک هزار و ۹۱۸ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان ) به فروشی معادل ۴۲ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نظر شما