دفتر سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد مرکز هماهنگی مشترک، اجرای "ابتکار غلات دریای سیاه" برای ایجاد یک کریدور دریایی بشردوستانه، صادرات غلات و مواد غذایی مرتبط از اوکراین را تسهیل خواهد کرد.
مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری، از راه اندازی مرکز هماهنگی مشترک استقبال کرد.
وی گفت که گشایش سریع این مرکز با حمایت ترکیه از طرف ها و با تعهد روسیه و اوکراین در معرفی و اعزام سریع نمایندگان ارشد خود برای همکاری مستقیم و مشارکت در اجرای توافق امکان پذیر شد.
وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین توافق صادرات غلات اوکراین را با میانجیگیری سازمان ملل را عصر جمعه ۳۱ تیرماه پس از دو ماه مذاکره، در استانبول ترکیه امضا کردند. توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم سازند.
یک مقام مسئول سازمان ملل اعلام کرد: مقامهای اوکراینی حدود ۱۰ روز زمان خواستهاند تا بنادر را برای صادرات غلات آماده کنند. کشتیهایی که به سه بندر تعیین شده وارد میشوند برای اطمینان از اینکه حامل سلاح نباشند بازرسی خواهند شد و همه طرفها توافق کردهاند که این کشتیها را هدف حمله قرار ندهند.
بر اساس این توافق، کنترل بندرهای اودسا، چرنومورسک و یوژنی که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.
وزارت خارجه اوکراین از سازمان ملل و ترکیه خواسته است تا تضمین کنند روسیه به تعهداتش تحت این توافق در ایجاد یک مسیر امن برای ازسرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه متعهد شود.
وزارت دفاع ترکیه در بیانیهای اعلام کرد که خلوصی آکار وزیر دفاع این کشور و الکساندر کوباکوف وزیر زیرساخت اوکراین در یک تماس تلفنی درباره ارسال کشتی حامل غلات کییف از طریق دریای سیاه گفت وگو کردند.
به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با الکساندر کوباکوف وزیر زیرساخت اوکراین گفت وگوی تلفنی داشت. در این گفت وگو دو طرف از افتتاح رسمی مرکز هماهنگی مشترک در روز چهارشنبه ابراز خرسندی کردند.
وزارت دفاع ترکیه افزود: ترکیه و اوکراین همچنین در مورد ادامه حمایت و هماهنگی متقابل در چارچوب این توافق تبادل نظر کردند.
اوکراین از مهمترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان غلات جهان است اما از زمان وقوع جنگ در این کشور و مسدود شدن مهمترین مسیرهای ارتباط دریایی قادر به ادامه صادرات نبوده و این مسئله باعث کمبود و افزایش بهای غلات در بازارهای جهانی و به خطر افتادن امنیت غذایی بسیاری از کشورهای جهان شده است.
نظر شما