سیلاب بسیاری از خانه‌های روستای بارده چهارمحال و بختیاری را تخریب کرد

شهرکرد- ایرنا- سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سیلاب در روستای بارده خسارت جانی نداشته اما خسارت مالی بسیاری به بار آورده است، گفت: سیلاب تعداد بسیاری از خانه‌های مسکونی و پل‌های این روستا را تخریب کرده است.

به گزارش ایرنا، خسرو کیانی شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: همانطور که پیش‌بینی می‌شد بارش‌ها از بعدازظهر امروز شدت گرفت و بسیاری از نقاط استان را فرا گرفت اما شدت بارش‌ها در روستاهای شهرستان بن بیشتر بوده و منجر به شکل‌گیری سیلاب و آبگرفتگی معابر شده است.

وی ادامه داد: اگرچه اهالی روستا در مکان امن اسکان داده شده‌اند اما روستا در محاصره سیلاب قرار دارد و خسارت‌های بسیاری به بار آورده و به تخریب بسیاری از خانه‌های روستایی و پل‌ها منجر شده است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بنا بر گزارش سازمان هواشناسی ظرف ۴۵ دقیقه ۵۰ میلیمتر بارش در روستای بارده ثبت شده است و بارش‌ها همچنان در این روستا ادامه دارد.

کیانی اظهار داشت: علاوه‌بر روستاهای شهرستان بن، در مناطقی از شهرستان‌های کوهرنگ، شهرکرد و بروجن نیز آبگرفتگی معابر شهری و روستایی گزارش شده است که از سوی عوامل ستادی در حال مدیریت است.

بر اساس گزارش هواشناسی بارش باران موسمی مونسون از بعدازظهر روز پنجشنبه در بیشتر نقاط چهارمحال و بختیاری آغاز شده است و این بارش‌ها تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اعلام وضعیت سطح قرمز افزود: بارش‌ها همراه با  تگرگ، رعد و برق و باد شدید است از همین رو می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

مهران چراغپور از تشدید بارش‌ها از اوایل وقت جمعه تا اوایل روز شنبه خبر داد و گفت: شهرستانهای اردل، کوهرنگ، لردگان، فارسان، بروجن، خانمیرزا، کیار، سامان، بن و شهرکرد از این سامانه تاثیر می‌پذیرند.

وی با هشدار نسبت به وقوع سیلاب و ابگرفتگی معابر و مسیل‌ها، خاطرنشان کرد: آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، احتمال تخریب پل و رانش زمین و خسارت بر اثر صاعقه وجود دارد از همین رو باید تمام نکات ایمنی و مراقبتی رعایت شود.

به گزارش ایرنا، از اواسط خرداد و همزمان با گرما در نیم کره شمالی زمین، در شبه قاره هند شاهد باران‌های سیل‌آسا هستیم به گونه‌ای که این باران‌ها در تابستان چهره شبه جزیره را زمستانی می‌کند. با بارش‌های سیل‌آسا طوفان‌های موسمی در این مطقه رخ می‌دهد که به مونسون مشهور است. 

جریان هوای بلند شده از روی منطقه شبه قاره در محیطی کم منبسط شده و تبدیل به رطوبت و باران می شود، منبع بزرگ گرما در مولکول های آب باعث می‌شود تا این چرخه منجر به وقوع پدیده مونسون شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha