به گزارش ایرنا خراسان جنوبی، استانی کویری با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه است که در مسیر ۲ کریدور اصلی کشور قرار دارد و افزایش باندهای دوم در ایجاد زیرساخت امن تردد جادهای تاثیر بسزایی دارد.
این نیاز و اولویت اساسی در سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی انجام شد، مورد توجه ویژه قرار گرفت و آیت الله رئیسی در آن سفر گفت: یکی از مسایل جادهها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مساله را دنبال میکنند.
رئیس جمهور اظهار داشت: جزو اولویتهای این وزارتخانه اصلاح جادههای مواصلاتی و مسایل ریلی در مناطق مختلف است که یکی از این مناطق خراسان جنوبی و جزو برنامهها است.
توجه دولت سیزدهم به تخصیص اعتبارات لازم منجر به تکمیل و افتتاح ۵۰ کیلومتر باند دوم در سال گذشته شد و این روند همچنان ادامه دارد.
استاندار خراسان جنوبی اوایل مرداد امسال در جلسه شورای معاونین استانداری که بهصورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفت: یک سوم اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی به حوزه راههای استان اختصاص یافته است و ۱۰۰ کیلومتر باند دوم راه تا پایان سال جاری تکمیل میشود.
نگاه ویژه به راههای خراسان جنوبی
جواد قناعت افزود: ما به راههای استان بهطور ویژه پرداختهایم زیرا خراسان جنوبی در زمینه زیرساختها بهویژه در حوزه راهها عقبماندگیهای سنتی دارد.
وی گفت: دوباندهسازی راهها و کریدورهای اصلی خراسان جنوبی همیشه از مطالبات گروههای مرجع و مردم این استان بوده که در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی از در دست اقدام بودن ۵۸۰ کیلومتر باند دوم راه در سراسر استان خبر داد و افزود: ۵۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی نیمه دوم سال گذشته به بهرهبرداری رسید و ۱۰۰ کیلومتر دیگر در صورت تامین اعتبار، آماده آسفالت است و اجرای آن در برنامه سال جاری استان قرار دارد.
این در حالی است که خراسان جنوبی از استانهای کمتر برخوردار در حوزه زیرساختهای حمل و نقل بهویژه راههای دوبانده محسوب میشود و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جادههای استان هنوز دوطرفه است.
خراسان جنوبی با داشتن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر راه، ششمین استان از نظر طول راهها در سطح کشور است و این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوباندهسازی را پرهزینه و گاهی زمانبر میکند، اما توجه ویژه دولت و پیگیری مسئولان استانی از مرکز منجر به تخصیص اعتبارات خوبی به این حوزه شده است.
تخصیص بهموقع اعتبارات از مهمترین مولفهها در سرعت بخشیدن به اجرای پروژههای دوباندهسازی است که رقم تخصیص یافته در بودجه سال گذشته نشان از توجه دولت به این موضوع دارد بهطوری که براساس اعلام مسئولان راه و شهرسازی سال ۹۸ اعتبارات باندهای دوم استان ۲۲۰ میلیارد تومان بود و با پیگیریهای انجام شده در سال ۹۹ به ۳۶۰ میلیارد تومان و در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۵۱۶ میلیارد تومان رسید.
تصویب ۲ هزار میلیارد تومان، رهاورد سفر رئیس جمهور
سفر شهریور سال گذشته رئیس جمهور به خراسان جنوبی منجر به تصویب ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راههای استان شد که با پیگیریهای صورت گرفته ۳۸۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در این سفر اعتبارات خوبی برای استان مصوب شد که به مرور در حال تخصیص است.
وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راههای استان مصوب شد که با پیگیریهای صورت گرفته در سال نخست از هزار میلیارد تومان تخصیص نقدی استان، ۳۸۰ میلیارد تومان مربوط به راه و شهرسازی بوده است.
وی گفت: ابتدای سال ۹۸ در مجموع ۲۳۰ کیلومتر پروژه باند دوم با حجم قرارداد هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان داشتیم که امسال با ۲.۵ برابر افزایش به ۵۸۰ کیلومتر با حجم قرارداد ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان به استان تخصیص یافته است.
وی اظهار داشت: از این محل در سه ماه پایانی سال گذشته ۵۰ کیلومتر باند دوم راه در استان تکمیل شد و زیر بار ترافیک رفت همچنین تاکنون ۵۰ کیلومتر جاده دوبانده در استان آسفالت شده که باید علائمگذاری شود و ۵۰ کیلومتر دیگر تا زیرسازی آسفالت انجام شده است.
۵۸۰ کیلومتر راه دوبانده در دست ساخت
داعی تصریح کرد: در مجموع ۵۸۰ کیلومتر پروژه باند دوم در دست اجرا داریم که قبل از سفر استانی ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون به ۳۵ درصد پیشرفت رسیده است.
وی به هدفگذاری احداث ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سال جاری اشاره کرد و گفت: اکنون این پروژه حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با تامین اعتبار لازم تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۰۰ کیلومتر راه دوبانده در دست اجرای استان نیاز است.
وی عنوان کرد: برای اتمام ۵۸۰ کیلومتر راههای استان نیز حداقل چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تامین اعتبار حداقل در سه یا چهار سال آینده این پروژهها تکمیل میشود و به نُرم قابل قبولی در باندهای دوم خواهیم رسید.
داعی با بیان اینکه راهها پیشران اقتصادی است و خراسان جنوبی به نوعی شاهراه ارتباطی محسوب میشود گفت: ۲ کریدور شمال به جنوب چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد و کریدور بندرعباس - کرمان - راور- دیهوک - فردوس - مشهد و اصفهان - طبس - مشهد و یزد - طبس - مشهد از استان عبور کرده و اهمیت راهها را دوچندان میکند.
لزوم توجه به راههای مرزی
وی با اشاره به ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک این استان با افغانستان اظهار داشت: این موضوع نشان میدهد که باید به راههای مرزی استان نیز توجه کنیم تا اقتصاد و ترانزیت تقویت شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید بر توسعه عدالتی در حوزه راههای استان افزود: تلاش کردهایم در هر شهرستان حداقل یک پروژه باند دوم اجرا و مراکز شهرستانها به شبکه بزرگراهی کشور متصل شود.
وی تصریح کرد: ابتدای سال ۱۳۹۸ آمار باندهای دوم استان ۶۰۶ کیلومتر بود که امروز با ۲۴ درصد افزایش نسبت به مجموع به ۷۹۳ کیلومتر رسیده است.
داعی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان برای اجرای باندهای دوم استان در این مدت هزینه شده است گفت: در مجموع طی ۲ سال اخیر با پیگیریهای متعدد ۱۸۷ کیلومتر باند دوم زیر بار عبور رفته که شامل یک پنجم باندهای دوم خراسان جنوبی است.
وی یادآور شد: دهه فجر سال ۹۹ از مجموع افتتاح ۴۵۰ کیلومتر پروژه دوباندهسازی در سطح کشور، ۹۰ کیلومتر مربوط به خراسان جنوبی بود و سال گذشته نیز از ۹۵ کیلومتر کل کشور، ۳۰ کیلومتر (۳۲ درصد) در این استان افتتاح شد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبار راههای استان از سه منبع مالی پیگیری شده است، به افزایش بودجه استان اشاره کرد و گفت: اعتبار سال ۹۸ حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بود که سال گذشته به ۴۸۰ میلیارد و امسال به ۷۴۰ میلیارد تومان رسید.
اولین بار جذب اعتبار از محل ماده ۵۶
وی گفت: از محل ماده ۵۶ نیز ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن برای دوبانده سازی جاده بیرجند - قاین تخصیص یافت که در تاریخ خراسان جنوبی و جنوب خراسان اولین بار انجام شد.
داعی افزود: ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز از این محل برای جاده بیرجند - قاین در حال پیگیری است که قرارداد مبادله شده و تضمیننامه بتازگی توسط سازمان برنامه و بودجه صادر شد.
وی بیان کرد: علاوه بر این از محل ماده ۵۶ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای جاده سربیشه - ماهیرود از بانک تجارت و ۵۰ میلیارد تومان برای دیهوک - فردوس از بانک سپه تضمیننامهها صادر شده و برای ماده ۲۲ رفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یکی دیگر از راههای تامین مالی راههای استان را تهاتر ذکر کرد و گفت: از این محل پارسال ۴۵ میلیارد تومان در حوزه راههای استان استفاده کردیم.
وی با بیان اینکه از ظرفیتهای مالی حداکثر استفاده را کردهایم افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ با پیگیریهای زیاد توانستیم برای محور خوسف - سه راهی راهداران - دیهوک - طبس ردیف بودجه اخذ کنیم.
رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.
نظر شما