۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۱
کد خبر: 84840851
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قرارگاه پیشگیری از سرقت در کردستان راه‌اندازی شد

۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۱
کد خبر: 84840851
قرارگاه پیشگیری از سرقت در کردستان راه‌اندازی شد

سنندج- ایرنا- رییس کل دادگستری استان کردستان از تشکیل قرارگاه استانی پیشگیری از سرقت خبر داد و گفت: امنیت و احساس امنیت ۲ مقوله بسیار مهم و حیاتی است که سرقت بر آن خدشه وارد می‌کند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی روز دوشنبه در نشست شورای پیشگیری از جرم استان کردستان در سنندج اظهار داشت: وقتی در جامعه سرقتی رخ می دهد فقط امنیت زیرسوال نمی رود بلکه مردم احساس امنیت شان نیز مخدوش می شود و علاوه بر خسارات مالی دچار تالمات روحی نیز می شوند و از این رو یکی از انتظارات به حق مردم از حاکمیت، پیشگیری، برخورد و مقابله جدی با بزه سرقت است.

وی با بیان اینکه مسوولیت دستگاه قضایی در قالب شورای پیشگیری از وقوع جرم در ۲ حوزه تعریف می شود گفت: در وهله اول وظایفی که مشخصا متوجه دستگاه قضایی است به عنوان مثال در خصوص سرقت انجام تحقیقات جامع و کامل و صدور قرار متناسب در دادسرا و صدور حکم متناسب (با لحاظ قواعد تعدد و تکرار جرم) در دادگاه و همچنین اجرای دقیق حکم و خودداری از اعطای تسهیلات رفاهی و قانونی به سارقین حرفه ای و سابقه دار از وظایف خاص دستگاه قضا است.

رییس کل دادگستری استان کردستان تاکید کرد: وظیفه دوم دستگاه قضا نظارت جدی بر انجام وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی در حوزه پیشگیری از سرقت است.

وی آمار سرقت را از حیث وقوع در استان کردستان در قیاس با آمار کشوری پایین توصیف کرد و اظهار داشت: بحث ساختمان های نیمه کاره، مخروبه و متروکه در استان سریعا باید تعیین تکلیف و گشت رضویون باید فعالتر شود.

حجت الاسلام حسینی از تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمین حرفه ای و سابقه دار در دادسرای استان خبر داد و گفت: کمیته فرعی مقابله با سرقت در مرکز استان و شهرستان ها و قرارگاه استانی پیشگیری از سرقت نیز تشکیل شده است.

وی افزود: با عنایت به آمار سرقت های اتومبیل به نظر می رسد یکی از دلایل آن عدم وجود پارکینگ در اماکن مسکونی و تجاری است که در این حوزه وظیفه شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ است که بدون اغماض و لحاظ مسائل و مصالح مالی، با متخلفین برخورد کنند.

رییس کل دادگستری کردستان ادامه داد: در حوزه سرقت از مدارس وظیفه آموزش و پرورش تقویت تمهیدات حفاظتی مدارس است که باید دادستانهای استان از باب حقوق عامه بر این امر نظارت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از سرقت های خرد توسط معتادین متجاهر انجام می شود وظیفه استانداری و اداره بهزیستی است که با استفاده از منابع مالی مربوطه و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین در ایجاد کمپ ماده ۱۶ در استان تسریع کرده و دبیر شورا نیز بر این امر نظارت کند.

وی افزود: در حوزه سرقت دریچه ها و منهول های فاضلاب، وظیفه شرکت آب و فاظلاب استان این است که با فوریت نسبت به تعویض دریچه های موجود و جایگزین نمودن دریچه های سرقت شده اقدام کرده و دادستان مرکز استان از باب حقوق عامه با تعیین ضرب الاجل بر این امر نظارت جدی کند.

حجت الاسلام حسینی نقش صداوسیما و رسانه های جمعی و فضای مجازی در آگاه سازی مردم در تقویت تمهیدات حفاظتی از اماکن مسکونی و تجاری را موثر و قابل توجه دانست و تاکید کرد : مصوبات این شورا توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، دادستان های مرکز استان و شهرستان های استان تا حصول نتیجه مطلوب باید پیگیری و اجرایی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: عمده ترین فلسفه قیام امام حسین (ع) اصلاح امت و خدمت به مردم بود و به جرات می توان گفت که حتی غیرمسلمانان هم وامدار نهضت اباعبدالله هستند.

محمد جباری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: بخش عمده ای از سرقت های سنندج در مناطق خاصی از شهر رخ می دهد که ضروری است در این نواحی کلانتری ها فعالتر شوند و از لحاظ نیروی انسانی تقویت شوند.

جلسه شورای پیشگیری از جرم استان در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری کردستان با حضور رییس کل دادگستری استان کردستان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و انتظامی استان در سنندج برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha