۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84842881
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلمات آمریکایی: سفر پلوسی ضعف‌های دولت بایدن را برملا کرد

تهران–ایرنا– سفیر سابق آمریکا در چین با انتقاد از سفر نانسی پلوسی به تایوان، آن را تحریک آمیز برای طرف چینی دانست و گفت که اقدام رئیس مجلس نمایندگان نشان داد که بایدن و دولتش تا چه اندازه در کنترل چنین بحران هایی که می تواند عواقب فاجعه باری برای واشنگتن بدنبال داشته باشد، ناتوان است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، « مکس بوکاس» (Max Baucus) سفیر آمریکا در چین در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان هشدار داد این اقدام خانم پلوسی باعث می شود آمریکا در آستانه  به رسمیت شناختن تایوان قرار گیرد  که برخلاف سیاست تعیین شده در دستگاه سیاست خارجی واشنگتن بوده و این موضوع  می تواند فاجعه بار باشد.

بوکاس که بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷میلادی مسئولیت سفارت آمریکا در پکن را برعهده داشته است، گفت:  سفرپلوسی یک اقدام تحریک آمیز است چرا که دولت چین به شدت مخالف آن بوده، فراموش نکنید که وی یک نماینده عادی کنگره نیست، بلکه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است که به شدت منتقد چین است و مواضع تندی علیه این کشور اتخاذ کرده است.

دیپلمات آمریکایی: سفر پلوسی ضعف های دولت بایدن را برملا کرد
مکس بوکاس سفیر سابق آمریکا در چین ۲۰۱۴- ۲۰۱۷ نسبت به عواقب سفر پلوسی به تایوان هشدار داد

بوکاس که پیش از این، سال‌ها سناتور ایالت مونتانا بوده در ادامه گفت: آنچه که پلوس انجام می دهد، فراتر از یک حمایت دموکراتیک از تایوان و در واقع عبور از خط قرمز به رسمت شناختن استقلال آن است و در حقیقت مشکل همینجاست.

سفیر سابق آمریکا در چین ادامه داد: زمانی که آمریکا  به این مرز و خط تعیین شده نزدیک شود، با آتش بازی می کند و  پلوسی هرچه بیشتر و بیشتر قضیه را به سمت به رسمیت شناختن و استقلال تایوان  سوق می دهد و وقتی که به آن مرحله برسیم باید تاوان کار خود را بپردازیم.

بوکاس افزود:  نباید فراموش کنیم که برای پلوسی بعنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، عبور از خط تعیین شده راحت است زیرا او رئیس جمهوری آمریکا نیست و قرار نیست نگران تعامل و اجرای سیاست خارجی در سطح جهانی باشد. این اقدام  نشان دهنده ضعف بایدن را  در برابر چینی ها نشان می دهد، چرا که بایدن با سفر پلوسی به تایوان مخالف بود اما این سفر انجام شد .

به گزارش ایرنا از دفتر نیویورک؛ نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا  شامگاه سه شنبه (۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۱)  وارد تایوان شد و برای توجیه این اقدام  با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: سفر ما یکی از چندین هیات کنگره به تایوان است - و به هیچ وجه با سیاست دیرینه ایالات متحده که بر اساس قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹، بیانیه های مشترک ایالات متحده و چین و تضمین‌های شش گانه هدایت می شود، در تضاد نیست.

چین: خیانت آمریکا در خصوص تایوان به اعتبار واشنگتن صدمه می‌زند

در واکنش به این اقدام «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز سه‌شنبه شب گفت که خیانت آمریکا درخصوص تایوان تنها به اعتبار واشنگتن صدمه می‌زند.

وانگ تاکید کرد، اصل چین واحد، مورد توافق جامعه بین‌المللی، بنیاد سیاسی روابط چین با سایر کشورها، در مرکز منافع اصلی چین و خط قرمزی است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی در آمریکا به طور دائم حاکمیت چین را در مورد مسئله تایوان به چالش می‌کشند، سیاست چین واحد را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند و حتی به عمد مشکلاتی را در تنگه تایوان ایجاد می‌کنند.

وانگ تاکید کرد: شرم آور است که آمریکا وعده خود در مورد مسئله تایوان را زیر پا می‌گذارد و این اقدام تنها منجر به صدمه به اعتبار ملی این کشور می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha