مجلس دانش‌آموزی، بهترین مکان برای تجربه زیستی دانش‌آموزان

تهران - ایرنا - قائم مقام سازمان دانش‌آموزی برگزاری مجلس دانش‌آموزی را بهترین مکان برای تجربه زیستی آنان دانست و گفت: دانش‌آموزان در این مجالس می‌توانند برای ایجاد تمدن نوین اسلامی در آینده تمرین کنند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، مجلس شورای دانش‌آموزی از ۱۵۰ نماینده دانش‌آموزان یعنی ۷۵ دانش‌آموز دختر و ۷۵ دانش‌آموز پسر از سراسر کشور تشکیل شده که با جمع شدن در کنار یکدیگر به نوعی به عنوان پلی میان قشر دانش‌آموزان و مسوولان آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند.

فرآیند فعالیت دانش‌آموزان در مجلس دانش‌آموزی به گونه‌ای است که اعضای این مجلس موظف به بررسی مشکلات کلی در مدارس کشور و مسائل مربوط به حوزه دانش آموزان می پردازند، آنها با یکدیگر هم‌فکری می‌کنند و در نهایت راهکار مورد نظر خود را به گوش مسوولان آموزش و پرورش می رسانند.

بسیاری از کارشناسان نظام تعلیم و تربیت برگزاری چنین مجالسی را تمرینی اساسی برای زندگی سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان در آینده می دانند تا به این واسطه نقش خود را برای تحقق اهداف بشناسند.

اهمیت برگزاری مجلس دانش‌آموزی به قدری است که هر سال وزیر آموزش و پرورش و برخی از معاونان وی نیز در این مراسم حاضر می‌شوند، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی خطاب به دانش‌آموزان اظهار کرد: اسناد فرادستی به ویژه بیانیه گام دوم، شما دانش‌آموزان در مجلس دانش آموزی  را پیشران رسیدن به تمدن نوین اسلامی خطاب کرده است. مجلس‌های جوانان با موضوعات و انگیزه‌های مختلف در دنیا به تدریج شکل گرفته‌ و بیش از ۱۱۰ کشور اینگونه مجلس‌ها را با کارکردهای مختلف دارند.

وی افزود: تشکیلات مجلس دانش آموزی باید گام‌های موثری در راستای اهداف نظام و دولت انقلابی و مردمی بردارد.   

مجلس دانش‌آموزی، بهترین مکان برای تجربه زیستی دانش‌آموزان

همچنین حسین عبادتی قائم مقام سازمان دانش‌آموزی امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره تاثیر برگزاری مجلس دانش‌آموزی در تحقق اهداف سند تحول بنیادین اظهار کرد: مسئله این است که دانش‌آموز در مقام نظر چیزهایی را می‌شنود، اما در مقام عمل باید این موارد را تجربه کند تا بتواند در راستای تحقق اهداف سند قرار گیرد.

وی افزود: این فرآیند مشارکت پذیری و تصمیم‌گیری جمعی و کارگروهی در مجلس و شورای دانش‌آموزی و در نظر گرفتن مصالح جمعی به جای مصالح فردی در این فرآیند تحقق می یابد و بی شک نقش مهمی در تربیت اجتماعی دانش آموزان دارد.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی همچنین درباره فعالیت‌های این سازمان در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: اساسنامه ما مبتنی بر تحقق اهداف ۶ ساحتی با تمرکز بر ساحت اجتماعی است.

عبادتی عنوان کرد: در واقع به دنبال این هستیم که دانش آموزان در ۱۲ سال تحصیلی در برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی فضیلت‌های یک دانش آموز تراز انقلاب اسلامی برای تحقق تمدن را کسب کند اما این فضیلت در جریان یک کلاس آموزشی نیست، بلکه در جریان فعالیت‌های گروهی و تیمی و کار تشکیلاتی ایجاد می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی به گونه‌ای پیش می‌رود که نه تنها خود دانش‌آموزان مهارت بیاموزند، بلکه دیگران را هم به کسب فضائل ترغیب کنند. اگر در این وظیفه جدی باشیم، کمک بسیاری به تحقق اهداف سند تحول بنیادین کرده‌ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha