تحقق اهداف سندتحول بنیادین بواسطه انس دانش‌آموزان با محصولات فرهنگی

تهران- ایرنا- قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور گفت: انس دانش‌آموزان با محصولات فرهنگی مانند کتاب به تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان براساس سند تحول بنیادین کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، سند تحول بنیادین به عنوان نقشه‌ راه آموزش و پرورش ۶ ساحت تربیتی را اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و تربیت زیبایی‌شناختی و هنری را برای پرورش دانش‌آموزان و رسیدن به کمال مطلوب تعیین کرده است.

بنابراین عده‌ای از کارشناسان نظام تعلیم و تربیت پس از تنظیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مشخص شدن این ساحت‌های ۶ گانه با انتقاد به نظام آموزشی آموزش محور، دانش‌آموزان را به انجام کارهای گروهی و خارج از کتاب درسی ترغیب می کنند.

آنها معتقدند که باید برای دانش آموزان زمانی قائل شد که بتوانند به جز فراگیری مطالب کتاب درسی در سایر ابعاد اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، زیستی و زیباشناختی هم پرورش یابند و به نوعی زندگی در اجتماع را در تشکل و سایر برنامه های غیر درسی تمرین کنند.

این کارشناسان معتقد هستند که تربیت تمام ساحتی تعلیم و تربیت بسیار مهم است و در این خصوص باید به اهداف آَشکار و پنهان کتاب های درسی و همچنین سایر محتوای ارائه شده به دانش‌آموزان توجه کرد، چرا که تربیت تمام ساحتی، دانش آموزان را برای زندگی واقعی آماده می کند.

در این راستا حسین عبادتی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره چگونگی تربیت تمام ساحتی دانش آموزان براساس سند تحول بنیادین اظهار کرد: دانش‌آموزان به این منظور باید از محتوای فرهنگی استفاده کنند.

وی افزود: دانش‌آموزان در شرایط فعلی بویژه پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس به طور غیرارادی درگیر فضای انفعالی استفاده از فضای مجازی شده و از محصولات فرهنگی مانند کتاب و شعر فاصله گرفته است.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور ادامه داد: با توجه به فاصله دانش‌آموزان با محصولات فرهنگی، کتابخوانی کمک‌های بسیاری به دانش‌آموزان می‌کند، چراکه به این واسطه تصویر و شخصیت پردازی ذهنی دانش‌آموزان فعال می‌شود.

عبادتی خاطرنشان کرد: انس با کتابخوانی و شعر و رمان می‌تواند به دانش‌آموزان در این راستا کمک کند و در مراحل بعد بحث مطالعه تاریخ معاصر، کتاب‌های تاریخی و ورزش‌های گروهی مطرح می‌شود که به این واسطه انجام کار جمعی را بیشتر یادگیرند.

وی یادآور شد: سازمان دانش‌آموزی کشور به منظور انجام‌ کارهای جمعی دانش‌آموزان سعی دارد که بازی‌های تشکیلاتی تاما در مدارس و برنامه‌های اردوهای محلی جاری و ساری شود.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور افزود: امسال هم در برنامه‌های تابستانی به دنبال استعدادیابی، ظرفیت یابی و مطالعه سند تحول هستیم.

به گزارش ایرنا، در همین خصوص حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گفت و گو با ایرنا درباره محصورشدن تربیت دانش آموزان درکتاب های درسی گفت: سبد برنامه هایی که در کنار کتاب های درسی درمحیط مدرسه می تواند قرار گیرد، باید به شدت تقویت شود.

وی ادامه داد: سبد برنامه درسی باید در حوزه های اوقات فراغت، حرفه و مهارت آموزی و مسائل معرفتی متنوع باشد، تلقی اینکه مسیر انتقال محتوا به دانش آموز فقط از طریق کتاب درسی صورت می گیرد، در واقع یک اشتباه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha