«موتور» از مهم‌ترین گلوگاه‌های فناورانه پرتابگرهای فضایی است

تهران - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، موتور را یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های فناورانه پرتابگرهای فضایی دانست و گفت: ساخت موتور با پیشران فوق سرد در رقابت طراحی فن‌چالش‌های فضایی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع، حسن حدادپور در اختتامیه فاز طراحی فن چالش‌های فضایی موتور پیشران فوق سرد که در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد گفت: فن چالش‌ها و مسابقات علمی و فنی در زمینه‌های مختلف یکی از متداول ترین راهکارهای شناسایی و جذب علاقه مندان و اندیشمندان در یک حوزه علمی، صنعتی و یا فناوری است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف افزود: برگزاری فن چالش طراحی ساخت و تست موتور با پیشران فوق سرد با توجه به شکل گیری و رشد صنعت فضایی ایران اسلامی در بخش خصوصی و همچنین علاقه مندی متخصصین وشرکت‌ها به همکاری و ورود به حوزه صنعت ماهواره بر، می‌تواند زمینه‌ای برای شناسایی و جذب نیروهای علاقه‌مند، تشکیل تیم‌های تخصصی و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه و نهایتا خلق نوآوری در تولید موتور با پیشران فوق سرد جهت به کارگیری در پروژه‌های بزرگ کشور در زمینه ماهواره بر محسوب شود.

وی با بیان اینکه موتور یکی از مهم ترین گلوگاه‌های فناورانه پرتابگرهای فضایی است و توسعه فناوری‌های مربوط به موتور از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: هدف برگزار کنندگان فن‌چالش موتور، توسعه فناوری و ساخت موتور با پیشران فوق سرد با بهره‌گیری از رقابتی سالم بین گروه‌های شرکت کننده در این چالش است.

حدادپور در تشریح موتور با پیشران فوق سرد گفت: موتورهای موشکی اغلب از احتراق مواد شیمیایی به منظور تامین انرژی لازم استفاده می‌کنند اما  انواع غیراحتراقی نیز مانند رانش گرهای گاز سرد و موشک‌های حرارتی هسته‌ای وجود دارد. به وسیله‌ای که توان حرکت آنها توسط موتورهای موشکی تامین می‌گردد، موشک گفته می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف از امکان سنجی و طراحی مفهومی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت نمونه آزمایشگاهی، ساخت نمونه مهندسی به عنوان بخش‌های اصلی این فن چالش نام برد و گفت: این فن چالش با همکاری مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، سازمان صنایع هوافضا و شرکت توسعه کارآفرینی بهمن برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: این فن چالش، از ابتدای فاز امکان سنجی یک موتور با پیشران فوق سرد تا مرحله ساخت و تست پروازی به صورت استاندارد در حال اجراست و در هر مرحله تیم‌های برتر معرفی شده و ضمن اهدای جوایز ارزنده، امکان صعود به مرحله بعد برای آنها فراهم میگردد و در نهایت برای برنده این فن چالش، گواهینامه صلاحیت پروازی، امکان خرید تضمینی و قرار گیری درماهواره برها فراهم می گردد.

حدادپور با بیان اینکه تا امروز سه مرحله اول فن‌چالش که شامل فاز طراحی است به اتمام رسیده است، اضافه کرد: در هر مرحله علاوه بر دفترچه عمومی، دفترچه اختصاصی نیز در اختیار تیم‌ها قرار داده شده است. در تدوین این دفترچه‌ها، از تجربیات مشاوران صنعتی و دانشگاهی استفاده شده است. این دفترچه‌ها در حکم یک استاندارد مدون برای توسعه و طراحی موتور مورد استفاده قرار گرفته است. در انتهای هر مرحله نیز، بر اساس دفترچه‌های هر مرحله تیم‌ها توسط کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گرفته و تیم‌های راه یافته به مراحل بعدی معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: در انتهای فاز طراحی دقیق و با اتمام فاز طراحی، ۵ تیم وارد مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی شده‌اند. این تیم‌ها در حال حاضر در قالب ۵ تیم حقوقی به فعالیت مشغول هستند. لازم به ذکر است جوایز مراحل مختلف تا این فاز پرداخت شد است.

حدادپور خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ نفر در مراحل مختلف طراحی موتور به صورت مستقیم در تیم‌های مختلف درگیر بوده‌اند و در مجموع بیش از ۶۳ هزار نفر ساعت وقت صرف طراحی موتور شده است. همچنین در مجموع این مراحل نیز در حدود ۴۰ میلیارد ریال توسط شرکت‌کنندگان در فن‌چالش هزینه شده است. خروجی این مراحل ۲۵۰۰ صفحه گزارش طراحی موتور سوخت مایع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha