به گزارش خبرنگار ایرنا، به راستی اگر خبرنگاران و وقایع نگاران نبودند، بسیاری از رویدادها و حوادث در لابلای تاریخ و روزمرگی ها می ماند بدون آنکه کسی از آن آگاه شود.
دیروز که روز عاشورا با هفدهم مردادماه و روز خبرنگار قرین شده به فراست نقش رسالت محوری وقایع نگارانی چون حضرت زینب کبری (س) و حضرت امام سجاد (ع) که حادثه تلخ و خونبار دهم محرم را به عینه شاهد بودند، می توان درک کرد.
اگر آنها از بدو اسارت در برابر رندی آل زیاد و آل یزید سکوت و واقعیت های هدف قیام کربلا را برای مردم عهدشکن کوفه و ساکنان از همه جا غافل شام و برای ثبت در تاریخ بیان نمی کردند، هیچگاه حقایق کربلا به نسل های آینده نمی رسید و خون شهدای کربلا در همان دشت تفتیده پایمال می شد.
حضرت زینب کبری (س) و حضرت امام سجاد (ع) به عنوان نخستین خبرنگارانی هستند که عاشورا را آنگونه که رخ داد، بازگو کردند تا در تاریخ بماند و الگویی راستین برای خبرنگارانی شدند که رسالت سنگین اطلاع رسانی به مخاطبان را بر عهده گرفته اند.
در روزگارانی نه چندان دور خبرنگاری حرفه ای سخت و محدود به چاپ روزنامه هایی با کیفیت و تیراژ پایین بود اما اقبال عمومی از همین محدود روزنامه ها و نشریات به علت تنها راه دسترسی به اخبار و اطلاعات روز، بسیار بالا بود.
بشر در تکنولوژی های مختلف از جمله ارتباطات و اطلاع رسانی به توسعه رسید و به تدریج شیوه های جدید خبری یکی پس از دیگری شکل گرفتند.
روزنامه و نشریه، خبرگزاری، رادیو، تلوزیون، سینما و ماهواره از رسانه های روتین هستند و در عصر جدید تکنولوژی اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز به این بستر اضافه شده اند.
فعالان رسانه امروزه باتوجه به تنوع رسانه ها و وجود انواع ابزارهای خدعه و نیرنگ خبری باید بتوانند اخبار سالم و عاری از خطا را به مخاطبان خود مخابره کنند تا به دورغ پردازی و فرافکنی های فاقد محتوا متهم نشوند.
آنها باید بدور از هرگونه هیجان کاذب یا ارتزاق جناحی و فکری، اخبار را منعکس کنند و هدف آنها ایجاد فضای آرام همراه با امیدواری و توسعه محوری برای جامعه باشد.
عموم مردم جامعه از آنجا که از همه اخبار و رویدادهای خبری و حوادث آگاهی ندارند، به ناچار برای دریافت خوراک خبری خود به سمت رسانه ها روی می آورند و رسانه ها نیز باید خوراکی سالم، باکیفیت و بدون هرگونه آلودگی و مسمویت زایی به خورد مخاطب خود بدهد.
هرگونه کم کاری یا اهمال در انجام رسالت خبری باعث کاهش یا سلب اعتماد عمومی و کوچ مخاطبان به سوی دیگر رسانه ها می شود بنابراین با توجه به گسترش انواع رسانه ها در دنیای مدرن کنونی، رسانه ها باید با اطلاع رسانی دقیق، به موقع و بدور از جانبداری مخاطبان خود را اقناع سازد.
خبرنگاران مهترین قشر هر جامعه مدنی محسوب می شوند و پل ارتباطی بین هیات حاکمه و عامه مردم هستند چرا که عوام خواسته ها و مطالبات خود را از طریق رسانه ها به مسوولان می رسانند و مسوولان نیز عملکرد و برنامه های خود را از راه خبرنگاران به مردم عرضه می کنند.
به گزارش ایرنا، هفدهم مردادماه سالروز شهادت محمودصارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مزارشریف افغانستان به دست طالبان در سال ۷۷ به عنوان روز خبرنگار در تقویم ملی ثبت شده است.
نظر شما